waco Skrevet 28. august 2004 #21 Del Skrevet 28. august 2004 Ja du er sånn som synger en trall mens du og unga dina baker boller og lager medisterkaker til middag.... Så fint at vi kan være ærlige her på det fasadepressløse kg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 28. august 2004 #22 Del Skrevet 28. august 2004 Ja du er sånn som synger en trall mens du og unga dina baker boller og lager medisterkaker til middag.... Faktisk! Iallefall vis du bytter ut medisterkaker med kjøttkaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. august 2004 #23 Del Skrevet 28. august 2004 Faktisk! Iallefall vis du bytter ut medisterkaker med kjøttkaker. Kjøttkaker ja...har du ikeamøbler og coopfordelskort også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 28. august 2004 #24 Del Skrevet 28. august 2004 Dårlig med ikeamøbler.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. august 2004 #25 Del Skrevet 28. august 2004 Ja du er sånn som synger en trall mens du og unga dina baker boller og lager medisterkaker til middag.... Så fint at vi kan være ærlige her på det fasadepressløse kg.... Vi behøver ikke være ærlige, vi har jo waco som hyler og skriker hvis noen skulle våge å påstå at de har det bra med ungene sine. Stakkars waco, du kan ikke ha det alfor bra i din fordømmende enfoldighet. God bedring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. august 2004 #26 Del Skrevet 28. august 2004 Stakkars waco, du kan ikke ha det alfor bra i din fordømmende enfoldighet. God bedring. Jeg sier bare at foreldre som ikke viser barna sine baksiden av sin egen oppdragelse ikke er noen særlig til oppdrager... men dere vil jo være perfekte....og da kan jeg jo ikke stoppe dere.. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 28. august 2004 #27 Del Skrevet 28. august 2004 [Jeg sier bare at foreldre som ikke viser barna sine baksiden av sin egen oppdragelse ikke er noen særlig til oppdrager... men dere vil jo være perfekte....og da kan jeg jo ikke stoppe dere.. Waco hvorfor skal du stoppe oss i å være perfekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millemei Skrevet 28. august 2004 #28 Del Skrevet 28. august 2004 Kjempesmart Man kan oxo bytte leker med en venninne med jevne mellomrom. Veldig greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 28. august 2004 #29 Del Skrevet 28. august 2004 Det var innmari smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 28. august 2004 #30 Del Skrevet 28. august 2004 Jeg har ikke masse leker min tulle.Hun har ikke bruk for mye leker enda heller.Og jeg har sagt fra at mye leker trenger hun ikke enda. Mye babyleker min førstefødte hadde sendte jeg til Estland til ett barnehjem der,noen leker som betydde mye for oss tok jeg selvsagt vare på og mye av disse lekene er tatt frem nå. Og rådet ditt var jo kjempe smart.Skal huske på det om det skjer at min datter for så mye leker at vi ikke har plass i lekekassa. Koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. august 2004 #31 Del Skrevet 29. august 2004 Det gäller att säga ifrån. Besteföräldrar SKA inte överösa barnen med gåvor i oändlighet. Tyvärr verkar det som om vissa föräldrar och besteföräldrar lider av en riktig shoppingmani till sina barn och barnbarn. Det är så lätt att dämpa sin egen ångest över att inte ha tid genom att köpa saker, kanske har de nu möjlighet att ge allt de själva inte fick och mer därtill till sina barnbarn. Visst ska barnen få några gåvor men det går att begränsa sig, särskilt till jul, utan att barnen för den skull går miste om livet. Kanske lär de sig att man inte alldid måste ha allt, eller inte måste ha ett överflöd. Att tillsammans med barnen samla ihop och rensa bland gamla leksaker och skänka dem till t.ex. sjukhus är en jättebra idé Oavsett mängden leksaker så tröttnar barn på dem. Att plocka undan vissa av leksakerna och sedan byta på det man har är en smart idé - då behvöer man ju inte köpa nytt för att det barnen har är trist, inte heller behöver man ha en "leksaksbutik" på display i barnens rum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 29. august 2004 #32 Del Skrevet 29. august 2004 Veldig god ide Thomasine! Jeg gjør det samme for min datter (7 måneder) om enn ikke så systematisk at jeg har tre forskjellige kasser. Jeg forsøker å legge frem litt forskjellige leker av gangen. I begynnelsen klarte hun seg med en leke av gangen, det var nok for hennes utforskertrang. Nå vil hun helst ha noen flere som ligger på gulvet slik at hun selv kan velge og variere litt. Når det gjelder å kjøpe leker tenker jeg slett ikke på det som sløsing. Jeg tror det er veldig viktig for utviklingen: motorikk, øye-hånd koordinasjon, intellektuell utvikling osv. at hun får stadig nye utfordringer så det er faktisk noe jeg bevisst prioriterer å bruke penger på. Finner også fram ufarlige kjøkkenredskaper som solide plastkopper, trakter, isbitebrett osv som hun får utforske. Ute ser vi på kongler, trær og steiner (dette er hun for liten til å leke med på egenhånd selvfølgelig!)Leker kan selvfølgelig aldri bli erstatning for foreldrekontakt, men i kombinasjon ser jeg ikke noe galt i å ha mye leker. Hvertfall ikke når de er så små at det de er interessert i i første omgang er å utforske i form av å se på, smake på og grippe-slippe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 29. august 2004 #33 Del Skrevet 29. august 2004 Finnes det noe som x'besteforeldre altså...? Hvis ungen din ikke kan glede seg over andre ting enn materielle forbruksvarer så er løpet kjørt. Barn lærer jo av foreldrene (mødrene) sine at julas overfladiske jag etter trivelle pakker (made in china) er det viktigste ting her i verden. Jeg misliker julen, men jeg hater ikke julen slik jeg forakter kvinners søken etter julas eventyrer og bot for dårlige samvittighet... Forstår ikke kvinner selv at julenissen og jula er en oppfinnelse laget av disney og coca-cola i felleskap...? Tenker ikke kvinner over at det er kjøpesentere og reklamebransjen som egentlig koser seg mest i jula? Har kvinner så forbanna dårlig samvittighet året gjennom at de absolutt MÅ ha denne julen med sløseri av forbruksartikler for å bevise "vennskap"...? Waco det virker som om kvinner liker å lære barn at alt kan kjøpes. Synes dette var et veldig bra innlegg, Waco. Jeg er veldig enig med deg. Synes det er en kvalmende utvikling hvor altfor mange barn lærer av altfor mange foreldre at det eneste som betyr noe her i verden er å eie mest mulig. Det er faktisk sant at det ser ut som rene leketøysforretninger hjemme hos mange familier. Det blir for dumt å beskylde en eventuell kritikk av dette fenomentet for å bære preg av "spis maten din, tenk på de sultne barna i afrika". Kommer man med denne type beskyldning har man virkelig problemer (og jævlig dårlig samvittighet!). Det er forskjell på å ha en del leker og å ha en jævla leikebutikk hjemme i stua si! Klart barna skal få leke -men de trenger da vel ikke leker som kunne fylle en hel barnehage og vel så det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 29. august 2004 #34 Del Skrevet 29. august 2004 Wow, Nelle! Flott innlegg, pedagogosk riktig - og så vil jeg gjerne vite hvilken forutsetning du har for å kalle meg dum? Det var DU som sa at barna på barnehjem burde få lekene - og det var DET jeg sammenliknet med sultne barn i Afrika. Og du - skal du kalle meg dum ved en annen anledning så ta det på PM - OK? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. august 2004 #35 Del Skrevet 29. august 2004 Wow, Nelle! Flott innlegg, pedagogosk riktig - og så vil jeg gjerne vite hvilken forutsetning du har for å kalle meg dum? Svært så nærtagende du var da Brunhilde, det viker som om den dårlige samvittigheten skvetter til med en gang noen prøver å belyse noen problemstillinger angående denne "kjøpe-for-alle-penga-galskapen" folk omgir seg med... Man trenger ikke være helt gandhi, men det går an å snakke ut om situasjonen uten at enkelte skal føle seg truffet bare fordi de måler presanger etter penger og størrelse... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde unplgged Skrevet 30. august 2004 #36 Del Skrevet 30. august 2004 Svært så nærtagende du var da Brunhilde, det viker som om den dårlige samvittigheten skvetter til med en gang noen prøver å belyse noen problemstillinger angående denne "kjøpe-for-alle-penga-galskapen" folk omgir seg med... Man trenger ikke være helt gandhi, men det går an å snakke ut om situasjonen uten at enkelte skal føle seg truffet bare fordi de måler presanger etter penger og størrelse... Waco Lille Waco - jeg er ikke nærtagende. Har du barn? Nei, tenkte meg det... Men meninger har du, det skal du ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 30. august 2004 #37 Del Skrevet 30. august 2004 Nærtakende småbarnsmødre: Ta dere sammen!! Man må vel kunne få uttale seg om saker som angår oss som mennesker og samfunnet vi lever i selvom man ikke har barn selv!! Jeg har jobbet i barnehage, jeg har jobbet som Au-pair, jeg har masse familie med små barn, jeg har mange venner med små barn, jeg er svært glad i barn. Men mest av alt er jeg et menneske som deltar i livet vi alle lever - På bakgrunn av ovennevnte uttaler jeg meg om mengden av leker jeg mener norske (og vestlige) barn omgir seg med. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 30. august 2004 Forfatter #38 Del Skrevet 30. august 2004 denne "kjøpe-for-alle-penga-galskapen" folk omgir seg med... Waco Jeg bare lurer på hvordan du klarte å slippe den røde tråden i innlegget mitt?! Jeg har ikke nevnt at jeg selv har kjøpt alle lekene. Noen er kjøpt, noen laget, noen fått og noen arvet. Tror det er slik i de fleste normale hjem med barn. Jeg har ikke dårlig samvittighet rundt noe av dette med for mange leker. Og jeg "klandrer" heller ikke de barna får leker av/giverne - tanken bak er vel alltid god??!! . Men jeg er bevisst alle lekene barna mine har - har forsøkt å gjøre noe konkret med det ( fordelt i kasser og bytter disse jevnlig! ) og DET FUNKER!! Jeg er nå fornøyd og de fleste lekene er nå i bruk på et eller annet tidspunkt! :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå