Gå til innhold

Altfor mange leker!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt har (...som sikkert de fleste barn av i dag... :wink: :-? ) altfor mange leker... :-? :roll:

Jeg ser at han tilslutt ikke ser i kassa si og begynner å gå løs på duker, te-lys, planter storebrors ting osv. :wink: :-)

Så da fant jeg på noe som funker i vårt hjem:

Jeg delte alle lekene til minstemann i 3 kasser.

Hver fredag kveld bytter jeg kasse og da han sto opp i dag, f.eks og fikk se

masse "nye" (...da har det gått hele 14 dager siden han så disse lekene sist -

husker dem sikkert ikke engang... :wink: :-) ) leker fikk mor lese avisen sin i fred!!! :) :)

Anbefales!! :):Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er snart 1,5 år! :):Nikke:

Skrevet

Det var smart gjort Thomasine

Vi tänker på liknande sätt med vår sons leksaker - och han är ännu inte 8 månader. Vi bor visserligen trångt och behöver plocka undan leksaker på kvällen men vi försöker byta på de saker som är framme. Efter en vecka eller två är DEN nallen/bamsen ny och jättekul, sen kommer en skallra fram som är "ny" och spännande igen.

Vi har också pratat med besteföräldrar att vi inte vill ha allt för många eller stora leksaker. Vi vill ha bra saker som kommer att användas, och som vi har plats för... Hellre kärlek, omsorg, tid tillsammans, en middag eller en promenad än "ting"

Skrevet

Jeg synes det er flott at voksne blir bevisste på hvor mange leker barna faktisk har. En 1-åring som har så mange leker at de kan deles inn i 3 kasser.... hm!

Litt ignorant blir det dog, når årsaken til de voksnes bevisstgjøring av hvor mange leker 1-åringen har er at de ikke får lest sin avis i fred -fordi 1-åringen går løs på duker, lys osv.

For å si det rett ut: Jeg synes det er helt kvalmende hvor mye leker norske (vestlige) barn i dag har. To år på rad var jeg blant annet julenisse for en barnefamilie på julaften -det var så kvalmt, at jeg tilslutt måtte si at jeg ikke orket mer. Etter det ringte jeg rundt til min egen familie (tanter, onkler osv. ), og sa at jeg ikke lenger ønsket julepresanger. Heldigvis måler jeg ikke min verdi som menneske i hvor mange julepresanger (eller bursdagspresanger) jeg får, så dette har gått helt greit. Får jeg mer enn jeg trenger (eller ting jeg ikke trenger) pakker jeg det pent inn og sender det til Krisesenteret, til Russland eller tilsvarende.

Foreldre: Hvordan orker dere egentlig å sitte og se på alle lekene som barna deres vasser i hver eneste dag, mens dere samtidig vet hvor mange barn/barnehjem i verden som ikke har noenting.

Nelle

Skrevet
Foreldre: Hvordan orker dere egentlig å sitte og se på alle lekene som barna deres vasser i hver eneste dag' date= mens dere samtidig vet hvor mange barn/barnehjem i verden som ikke har noenting.

Nelle

Så da skal vi si til ex besteforeldre som elsker å glede poden, at nei vi vil ikke ha gaver fordi det finnes fattige barn? Jaja.. Du om det.

Skrevet
Jeg synes det er flott at voksne blir bevisste på hvor mange leker barna faktisk har. En 1-åring som har så mange leker at de kan deles inn i 3 kasser.... hm!

Litt ignorant blir det dog, når årsaken til de voksnes bevisstgjøring av hvor mange leker 1-åringen har er at de ikke får lest sin avis i fred -fordi 1-åringen går løs på duker, lys osv.

For å si det rett ut: Jeg synes det er helt kvalmende hvor mye leker norske (vestlige) barn i dag har. To år på rad var jeg blant annet julenisse for en barnefamilie på julaften -det var så kvalmt, at jeg tilslutt måtte si at jeg ikke orket mer. Etter det ringte jeg rundt til min egen familie (tanter, onkler osv. ), og sa at jeg ikke lenger ønsket julepresanger. Heldigvis måler jeg ikke min verdi som menneske i hvor mange julepresanger (eller bursdagspresanger) jeg får, så dette har gått helt greit. Får jeg mer enn jeg trenger (eller ting jeg ikke trenger) pakker jeg det pent inn og sender det til Krisesenteret, til Russland eller tilsvarende.

Foreldre: Hvordan orker dere egentlig å sitte og se på alle lekene som barna deres vasser i hver eneste dag, mens dere samtidig vet hvor mange barn/barnehjem i verden som ikke har noenting.

Nelle

:o :klø:

Regner med at du IKKE har barn?

Ja, barna mine HAR mye leker. Jeg har gjort noe bevisst rundt det - nemlig prøvd å begrense tilgangen til dem slik at de har mere glede av dem.

Flott at du sender leker o.l til ulike barnehjem. jeg har snakket med barnehjem - det er ikke mange slike hjem i Norge som får tilsendt leker fra private - men da er DU sikkert unntaket!! :)

Flott at du gjør det! :)

Og ja, det var KUN fordi jeg ikke får lest avisen min at jeg valgte å gjøre det!

:o :ler:

Skrevet

Jeg har gjort det på denne måten:

En gang i året går vi gjennom alle lekene. Barna velger ut hver sin kasse som vi kjører på barneavdelingen på sykehuset med. Hvert år om høsten gjør vi dette, og hver gang er ungene med helt inn på barneavdelingen med lekene. Hvert år får de takkekort fra barna på sykehuset. Like stas hver eneste gang, og det viktigste er at lekene kommer andre barn til glede. En dag kan det være din unge som ligger på sykehus og kjeder seg :wink:

Skrevet

God idé Thomasine!

Ellers lurer jeg også på om du har barn, Nelle? Jeg leser i en annen tråd at du har noen sterke meninger om oppdragelse, eller det du kaller mangel på sådan, og her går du "til angrep" på hva barn har av leker...

Helt ærlig, så syns jeg du høres litt sånn "tenk på alle de sultne barna i Afrika, spis opp maten din, nå!" ut.

Når skal folk lære at fordi om barn i Norge spiser opp maten sin så blir ikke barna i Afrika mindre sultne?

Og fordi om lille Kari eller Per har mindre leker så får ikke barna på barnehjemmet i Ulan Bator flere?

ALTERNATIVET er nemlig ikke til stede for de fleste.

Syns du, Nelle, skal sette opp en boks i leketøysbutikken der du skriver:

Gi en slant til barna på barnehjem X i landet Y - istedet for å slenge med leppa til oss som tilfeldigvis er så heldige at vi er vokset opp i Norge!

Skrevet

Mine barn har også mye leker, og til guttene på 3 og 4 år har jeg sortert alt i kasser, feks lego i en, togbane i en osv, slik at det er mye gøyere å leke med. Har merket meg at når alt ligger i en kasse, eller strødd rundt om kring, gidder de ikke se på det engang. Men når de kan ta frem en kasse med en spesiell type leker, er alt mye gøyere, og de kan sitte fredelig å leke i timevis (nåja, iallefall en halvtime.... :wink: )

Gjest Anonymous
Skrevet

Hos noen ser det ut som en leketøysbutikk. har sluttet å køpe leker til barna.

Blir heller aktivitetssaker/klær eller noe de kan gjemme på til de blir stor.

De ser ikke ha de har i havet.

foreldrene til de jeg kjenner er verst selv med å kjøpe.

Skrevet

ja mine to barn har aaaaaaltfor mangen leker. Har sekker oppe i boden og i kjeller også. Vi har gjort det slik også at vi bytter ut lekene med jevne mellomrom.

Det blir som å få nye leker.

Skrevet

Så da skal vi si til ex besteforeldre som elsker å glede poden,

Finnes det noe som x'besteforeldre altså...?

Hvis ungen din ikke kan glede seg over andre ting enn materielle forbruksvarer så er løpet kjørt.

Barn lærer jo av foreldrene (mødrene) sine at julas overfladiske jag etter trivelle pakker (made in china) er det viktigste ting her i verden.

Jeg misliker julen, men jeg hater ikke julen slik jeg forakter kvinners søken etter julas eventyrer og bot for dårlige samvittighet...

Forstår ikke kvinner selv at julenissen og jula er en oppfinnelse laget av disney og coca-cola i felleskap...?

Tenker ikke kvinner over at det er kjøpesentere og reklamebransjen som egentlig koser seg mest i jula?

Har kvinner så forbanna dårlig samvittighet året gjennom at de absolutt MÅ ha denne julen med sløseri av forbruksartikler for å bevise "vennskap"...?

Waco

det virker som om kvinner liker å lære barn at alt kan kjøpes.

Skrevet
[

det virker som om kvinner liker å lære barn at alt kan kjøpes.

Da har iallefall jeg lyktes

Skrevet

Da har iallefall jeg lyktes

Kan du ikke beskrive den gledefølese det er å eie noe agurk...? Når man mottar gaver så blir man litt varm i pusten og yr i blodet,....en godkjent behagelig følelse av varme over hele kroppen. Er det slik følelsen er...? Er det glede og fornøyelse på en gang å få imot gaver som er kjøpt for penger...? Kanskje det er den deilige følelsen av storhet og ettertrakthet, anerkjennelse og omtenksomhet som er grunnen til at så mange kvinner liker eiefølelsen av ting...?

Waco

Skrevet
Er det glede og fornøyelse på en gang å få imot gaver som er kjøpt for penger...?

Nei

Skrevet

Nei

Ja hvor mange kasser med leker må ungene dine ha før de fornøyde...?

Skrevet

Si det. Fikk ikke noe fornuftig svar fra dem.

Skrevet
Si det. Fikk ikke noe fornuftig svar fra dem.

Kanskje du heller skulle lest litt eventyr eller sunget en sang for dem?

Skrevet

Kanskje du heller skulle lest litt eventyr eller sunget en sang for dem?

Jeg er en så fantastisk god mor at jeg klarer kombinere disse tingen. Fylle opp huset med leker, mens jeg synger en sang og etterpå leser vi ett eventyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...