Gå til innhold

Psykolog eller psykologspesialist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet poenggrensene på profesjonsstudiet i psykologi ved uni Oslo? Og er det noen annen måte å bli psykolog på i Norge? Og hva er psykologspesialist ? Er det en som har profesjonsstudiet eller annen bakgrunn? Er det noen som vet hva som regnes som ordinær kvote og hva det betyr?

Og er det noen som vet om tilleggspoeng for valg av studiekombinasjon fra reform 94 er falt bort?

Håper på svar!

Anonymous poster hash: 8d81a...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 2 tilleggspoeng og 8 alderspoeng og et snitt på 4,6 som gir meg 5,6 - hvis ordinærkvoten ligger på 5,5 vil jeg da komme inn på profesjonsstudiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologspesialist er noe man blir etter at man er ferdig med profesjonsstudiet.

Anonymous poster hash: ffe35...903
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig forklart, det er en spesialisering man starter på etter at man er ferdig med profesjon. Samme som at man starter å spesialisere seg til kirurg etter medisinstudiet.

Anonymous poster hash: ffe35...903
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 tilleggspoeng og 8 alderspoeng og et snitt på 4,6 som gir meg 5,6 - hvis ordinærkvoten ligger på 5,5 vil jeg da komme inn på profesjonsstudiet?

I Oslo var poenggrensen for ordinærkvoten på psykologi profesjon slik: 65,7(høst) og 64,1 (vår)

Det er ingen annen måte å bli psykolog på i Norge enn å gå på profesjonsstudiet.

Psykologspesialist er en spesialisering du tar etter at du er ferdig psykolog, mens du er i jobb. Ofte betaler arbeidsgiver for spesialiseringen.

Anonymous poster hash: 69821...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordinærkvoten ligger jo på 65,7 for Oslo høst og 65,1 for Oslo vår, så nei, da vil du ikke komme inn.

Anonymous poster hash: d7ceb...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok da har jeg misforstått hva som er ordinærkvote jeg da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg ta opp ganske mange fag for å nå poengsummen hvis tilleggspoeng for reform 94 er falt bort, ser ut til at jeg kan glemme det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det skal være slik at kun karakterene avgjør om man kommer inn på psykologi profesjon.

Men det kan nok komme endringer etterhvert, slik at det blir utdannet flere dugelige psykologer som ikke nødvendigvis er kun skoleflinke. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det skal være slik at kun karakterene avgjør om man kommer inn på psykologi profesjon.

Men det kan nok komme endringer etterhvert, slik at det blir utdannet flere dugelige psykologer som ikke nødvendigvis er kun skoleflinke. :)

Nei. Dette er i så fall en laaaang stund til.

Anonymous poster hash: d7ceb...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre individuelle vurderinger og intervjuer er ufattelig kostbart. det gjøres kun på noen få studier i dag (pilotutdanningen, politi, musikkutøving, noen privatskoler...). Dette er ikke noe som blir innført uten videre på andre studier

TS du har fortsatt mulighet til å komme inn på psykologi profesjon ved å gå via årsstudiet i tromsø (og i bergen et år til). Men dette krever mye av deg, du trenger A i så og si alt. Men det er altså et alternativ..

Anonymous poster hash: 95edf...cf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre individuelle vurderinger og intervjuer er ufattelig kostbart. det gjøres kun på noen få studier i dag (pilotutdanningen, politi, musikkutøving, noen privatskoler...). Dette er ikke noe som blir innført uten videre på andre studierTS du har fortsatt mulighet til å komme inn på psykologi profesjon ved å gå via årsstudiet i tromsø (og i bergen et år til). Men dette krever mye av deg, du trenger A i så og si alt. Men det er altså et alternativ.. Anonymous poster hash: 95edf...cf1

Nå tas det kun inn i overkant av 300 psykologistudenter i året på profesjonsstudiet. Sikkert derfor det har begynt såvidt å diskuteres. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan ta bachelor i psykologi med den poengsummen. Hvilken tittel og hva du kan jobbe som etter det vet jeg ikke, men kanskje noen andre her inne gjør? :)

Anonymous poster hash: 1fbcd...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bli psykolog med ditt snitt hvis du tar bachelor på HIL og så tar masteren i Danmark, .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli psykolog med ditt snitt hvis du tar bachelor på HIL og så tar masteren i Danmark, .

Danmark har begynt å stramme kraftig inn på studenter utlandet. Men det er jo mulig.

Der må man skrive et motivasjonsbrev i tillegg til gode karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Danmark har begynt å stramme kraftig inn på studenter utlandet. Men det er jo mulig.

Der må man skrive et motivasjonsbrev i tillegg til gode karakterer.

Ifølge HIL sine hjemmesider så var det rekordmange norske studenter som kom inn i Danmark i fjor. Motivasjonsbrev eller ikke avhenger av hvem av skolene i Danmark du søker på, Du må ha greie karakterer ja, men ikke veldig vanskelig å komme inn dersom du er motivert,

Endret av HerKommerMummi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med psykologutdanningen som gjør deg intressert?

Det er mange utdanninger med lavere snitt, som får deg i jobb hvor du kan jobbe på samme måte som psykologer, men da kommer det jo an på hva du intresserer deg for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt forsiktig med å ta bachelor i psykologi hvis jeg var deg. Du får ingen bestemt tittel og har dessv lett for å få litt "drittjobber"(Finnes sikkert unntak). Kan godt hende det er noe du kan bygge på bacheloren som gjør deg mer ettertraktet isåfall?

//Sportsidiot :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med psykologutdanningen som gjør deg intressert?

Det er mange utdanninger med lavere snitt, som får deg i jobb hvor du kan jobbe på samme måte som psykologer, men da kommer det jo an på hva du intresserer deg for

Det er faktisk kun psykologer som kan jobbe som.....psykologer. Finnes ikke noe "på samme måte som".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...