Gå til innhold

Forskjell mellom høyde og vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det sånn at en person som er 170 cm og veier 55 kg har en BMI på 19, mens en person på 160 og 45 kg har en BMI på 17.6?

Begge har jo en vekt som er 15 kg "mindre" enn høyden sin?

Anonymous poster hash: 98c06...d94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt er relativt ;)

Anonymous poster hash: 59f29...079
Skrevet (endret)

Fordi matte.

(Hint: Pluss og minus er ikke de eneste regneartene.)

(Hint 2: Google BMI+formel.)

Endret av Pringle
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi matte.

(Hint: Pluss og minus er ikke de eneste regneartene.)

(Hint 2: Google BMI+formel.)

Jeg mener ikke formelen, den vet jeg. Men i realiteten skulle det jo være annerledes. Da kan jo de som er lavere egentlig være tykkere uten å være overvektige. Urettferdig

Anonymous poster hash: 3637a...356

Skrevet

Body ratio - ikke noe urettferdig med det.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er snakk om ratio.

For øvrig gir du ingen mening. Skulle liksom en person på 115 cm veid 0 kilo da, for å ha samme BMI som en på 170 cm og 55 kg? Du ser vel at din måte å tenke på er fullstendig poengløs?

Anonymous poster hash: 1bd82...993
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg mener ikke formelen, den vet jeg. Men i realiteten skulle det jo være annerledes. Da kan jo de som er lavere egentlig være tykkere uten å være overvektige. Urettferdig

Hvordan er formelen, da?

Fordi det er snakk om ratio.

For øvrig gir du ingen mening. Skulle liksom en person på 115 cm veid 0 kilo da, for å ha samme BMI som en på 170 cm og 55 kg? Du ser vel at din måte å tenke på er fullstendig poengløs?

Anonymous poster hash: 1bd82...993

Ikke sant?

Endret av Pringle
Skrevet

Egentlig helt malapropos, men dette minner meg på en måte litt om de ganske hyppige hjertesukkene fra små damer på myfitnesspal-forumet, som ikke takler at de ikke kan spise like mye som større personer, og da gjerne menn, aller helst ektemennene deres. Jeg har selv brukt storvoksne menns tallerkner som målestokk på hvor mye jeg burde spise, og ja, jeg ble feit! Kanskje er man også påvirket av standardporsjonene man får på restaurant. Men en liten kropp blir fortere mett enn en større kropp, så vi burde kanskje heller være takknemlige over at vi er billigere i drift og alltid blir mette når vi spiser ute, uten å måtte be om ekstra poteter eller ris!

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det sånn at en person som er 170 cm og veier 55 kg har en BMI på 19, mens en person på 160 og 45 kg har en BMI på 17.6?

Begge har jo en vekt som er 15 kg "mindre" enn høyden sin?

Anonymous poster hash: 98c06...d94

For det første er hverken 170 minus 55 eller 160 minus 45 lik 15. 55/170 (≈ 0,32) er mer enn 45/160 (≈ 0,28), så det sier seg selv hvorfor førstnevnte BMI er størst.

Skrevet

En person med en høyde på 170 kan også få en BMI på 17,6. Det er bare å gå ned til 51 kilo. Ingenting urettferdig over det, vel?

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp meg litt her.

Er spørsmålet til TS faktisk hvorfor en 1.50 høy og 35 kg tung person har lavere BMI enn en 2.00 høy og 85 kilo tung person?

Og påstås det deretter at man "egentlig er tykkere" hvis man er 1.50 høy og veier 37 kilo enn hvis man er 2.00 høy og veier 85 kilo, basert på regnestykket høyde i centimeter minus vekt i kilo? Samt at noe annet er urettferdig?

I så fall er jeg helt målløs. For første gang i min KG-historie. Jeg blir svimmel.

Anonymous poster hash: 5c05f...d0f
  • Liker 2
Skrevet

Hjelp meg litt her.

Er spørsmålet til TS faktisk hvorfor en 1.50 høy og 35 kg tung person har lavere BMI enn en 2.00 høy og 85 kilo tung person?

Og påstås det deretter at man "egentlig er tykkere" hvis man er 1.50 høy og veier 37 kilo enn hvis man er 2.00 høy og veier 85 kilo, basert på regnestykket høyde i centimeter minus vekt i kilo? Samt at noe annet er urettferdig?

I så fall er jeg helt målløs. For første gang i min KG-historie. Jeg blir svimmel.

Det er egentlig ikke godt å si :vetikke:

Men se det fra den lyse siden - du slipper utgifter til karusell! :laugh:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ikke godt å si :vetikke:

Men se det fra den lyse siden - du slipper utgifter til karusell! :laugh:

Jammen, jammen. Jeg er 20 cm høyere enn kjæresten og veier kanskje (flink gutt som jeg er har jeg forstått at jeg ikke skal spørre) 17-18 kilo mer enn henne. Så konklusjonen til TS her ville vært at hun "egentlig er tykkere" enn meg?

I så fall håper jeg, uten at jeg mener dette så fryktelig vondt, at vedkommende har borrelås og ikke skolisser. Ellers må det være litt av en oppgave å komme seg ut om morgenen. Jeg er i hvert fall sjøsyk :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...