AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 ... Har akkurat flyttet inn i et nytt sameie og samboeren har blitt ufrivillig styreleder ( ingen andre ville). Nå hagler klagene inn om det ene og set andre. Samboeren jobber masse med dette hele tiden, men får bare betalt 15 000 i året, det er ingenting i forhold til at han jobber med det hele tiden. De er misfornøyde med alt, ønsker at han personlig skal gjøre alt fra å skifte lyspærer i fellesgang til å saksøke utbygger for å ikke ha satt opp snøfangere. Alt dette skal gjøres på hans fritid og geatis...Anonymous poster hash: ea332...323
stan Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 Han kan jo bare trekke seg. Eller kalle inn til ekstraordinær generalforsamling hvor sakslista er: 1. Økning av honorar. 2. Valg av styre. Lykke til. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #3 Skrevet 13. mai 2015 Han kan jo bare trekke seg. Eller kalle inn til ekstraordinær generalforsamling hvor sakslista er: 1. Økning av honorar. 2. Valg av styre. Lykke til. Det er ingen andre som vil, han ble tvangsvalgt.Anonymous poster hash: ea332...323
stan Skrevet 13. mai 2015 #4 Skrevet 13. mai 2015 Tviler på at de har anledning og hjemmel til å tvinge noen. Uansett kan han gjøre dette med ekstraordinær generalforsamling. Smart vil være i innkallingen å komme med forslag til nytt styre. Bruk gjerne de som maser og klager mest. En annen mulighet er å fakturere timer for arbeid utover rent styre oppgaver. Som styreleder kan han gjøre dette. Men sjekk hva som står i vedtektene. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 Han kan jo svare folk at han ikke kommer til å gjøre det, og hvis de ønsker at dette skal være borettslagets ansvar får de stille til valg selv Anonymous poster hash: 7a70c...ce7 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #6 Skrevet 13. mai 2015 Han bør gjøre det klinkende klart hva som kan forventes og ikke. Dersom han ikke gjør det, synes jeg ikke han har anledning til å klage. Be folk skifte den lyspæra selv, for eksempel, evt. ansett et vaktmesterfirma til å ta seg av slikt. Å innkalle til ekstraordinær generalforsamling, som nevnt, er også et godt forslag. Til sist lurer jeg litt på om styret kun består av styreleder? Dette høres for meg veldig merkelig ut. Anonymous poster hash: d1e39...c44 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #7 Skrevet 13. mai 2015 Det er ingen andre som vil, han ble tvangsvalgt.Anonymous poster hash: ea332...323 Tvangsvalgt? Anonymous poster hash: d1e39...c44
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #8 Skrevet 13. mai 2015 Tvangsvalgt?Anonymous poster hash: d1e39...c44 Ja det var skikkelig dårlig stemning, 'vi MÅ ha noen, hvis ingen melder seg frivillig så må vi bare velge ut noen.' Så var det noen som fant ut at han hadde sittet i et styre før og da blir det stemning for at min samboer måtte stille'. Det var psykisk tvang... TSAnonymous poster hash: ea332...323
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #9 Skrevet 13. mai 2015 Da valgte han det jo faktisk selv... Men skjønner hva du mener, TS. Sameiet bør knytte seg til en vaktmestertjeneste, om de ikke allerede er det. For det er jo ikke bare lyspærer som må fikses. Snørydding om vinteren, plenklipping om sommeren, generelt orden på fellesarealene, nybygd bygg har vel heis - da er det best om kontakt med heismontører går via vaktmestertjeneste. Dette vil nok føre til en økning i felleskostnadene, men å ikke ha en vaktmestertjeneste når det er snakk om mer enn et par-tre boenheter er dumskap. Han bør skifte telefonnummer, og ikke la det ligge på nett. Da får han aldri ro. Også må det gis beskjed om at all kontakt med styret skal gå via styre-mail (om sameiet ikke allerede har egen styre-mail-adresse, så må det opprettes. En gmail-adresse er helt OK), og at denne leses en gang i uken. Og at alle henvendelser vedrørende f.eks. lyspærer og slikt, skal gå direkte til vaktmestertjenesten. Vedr. manglende snøfangere, er det noe styret (altså samboeren din), må ta opp med byggherre. Siden det er et nytt sameie, så skal det uansett være ett-årsbefaring et års tid etter overlevering. Og da må han regne med at det blir en god del jobb, og da på dagtid, så han vil måtte avspasere eller ta ut ferie for å få gått befaringene. Dersom snøfangere ikke var en del av byggespekken, så må det etterbestilles, med påfølgende økning i felleskostnadene. Sameiet er helt sikkert knyttet opp mot en forretningsfører. Denne vil kunne være behjelpelig med å hjelpe til med å sette opp vedtekter og husordensregler for sameiet, tilknytning til vaktmestertjeneste, samt innkalling til ekstraordinær generalforsamling, hvor (endringer i) vedtekter og husordensregler, samt økning av felleskostnader må vedtas. Blir forslag om vaktmestertjeneste med påfølgende økning i felleskostnader stemt ned, så må det presiseres at de oppgavene da tilfaller den enkelte boligeier, og at det ikke er en styreoppgave. Anonymous poster hash: 6b999...5d3 3
MunaMadan Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Jeg regner med at styret avholder styremøter ca 1 gang i måneden. Da er det bare å samle opp klagene og sammen med de andre styremedlemmene prioritere hva som kan følges opp og eventuelt ikke. Som styreleder må han også delegere. Og hvis det kommer mange klager på forefallende ting så er det tydelig at sameiet har bruk for en vaktmester/vaktmestertjeneste.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #11 Skrevet 13. mai 2015 Jeg regner med at styret avholder styremøter ca 1 gang i måneden. Da er det bare å samle opp klagene og sammen med de andre styremedlemmene prioritere hva som kan følges opp og eventuelt ikke. Som styreleder må han også delegere. Og hvis det kommer mange klager på forefallende ting så er det tydelig at sameiet har bruk for en vaktmester/vaktmestertjeneste. Ja men sameiet har ikke råd til vaktmester, de har kjempe dårlig råd, så vaktmesteren er sagt opp og de ønsker at min kjære skal klippe gress, skifte lyspærer, rydde og ordne. De er en hel gjeng på 5-7 stykker i begynnelsen av 60 årene som klager og syter i ett ende kjør...Anonymous poster hash: ea332...323
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Ja men sameiet har ikke råd til vaktmester, de har kjempe dårlig råd, så vaktmesteren er sagt opp og de ønsker at min kjære skal klippe gress, skifte lyspærer, rydde og ordne. De er en hel gjeng på 5-7 stykker i begynnelsen av 60 årene som klager og syter i ett ende kjør...Anonymous poster hash: ea332...323 ALLE som er med i styret, skal bidra. Dette står helt sikkert i vedtektene. Anonymous poster hash: d1e39...c44
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #13 Skrevet 13. mai 2015 Ja men sameiet har ikke råd til vaktmester, de har kjempe dårlig råd, så vaktmesteren er sagt opp og de ønsker at min kjære skal klippe gress, skifte lyspærer, rydde og ordne. De er en hel gjeng på 5-7 stykker i begynnelsen av 60 årene som klager og syter i ett ende kjør...Anonymous poster hash: ea332...323 Han må bare si nei, og at når de ikke ønsker å betale for vaktmester (dekkes som sagt inn ved økte felleskostnader), så må de gjøre jobben selv. Man er ikke styreleder i et sameie for å bli godt likt blant de andre beboerne. Anonymous poster hash: 6b999...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #14 Skrevet 13. mai 2015 ALLE som er med i styret, skal bidra. Dette står helt sikkert i vedtektene.Anonymous poster hash: d1e39...c44 Ja og alle i styret jobber beinhardt for sameiet. De greier å sysselsette hele styret og vel så det...Anonymous poster hash: ea332...323
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #15 Skrevet 13. mai 2015 Han må bare si nei, og at når de ikke ønsker å betale for vaktmester (dekkes som sagt inn ved økte felleskostnader), så må de gjøre jobben selv. Man er ikke styreleder i et sameie for å bli godt likt blant de andre beboerne.Anonymous poster hash: 6b999...5d3 Nei men de sender kanskje 3 Mail om dagen til styremailen med ting de er misfornøyde med, de har daglig kontakt med styret. De nekter å øke felkeskostnaden, ingenting skal koste noe, men de masser på samboeren at han skal jobbe gratis...Anonymous poster hash: ea332...323
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #16 Skrevet 13. mai 2015 Ja men sameiet har ikke råd til vaktmester, de har kjempe dårlig råd, så vaktmesteren er sagt opp og de ønsker at min kjære skal klippe gress, skifte lyspærer, rydde og ordne. De er en hel gjeng på 5-7 stykker i begynnelsen av 60 årene som klager og syter i ett ende kjør...Anonymous poster hash: ea332...323 Da må han innkalle til dugnad. Han virker litt tafatt..? Anonymous poster hash: a7b0a...a8f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #17 Skrevet 13. mai 2015 Nei men de sender kanskje 3 Mail om dagen til styremailen med ting de er misfornøyde med, de har daglig kontakt med styret. De nekter å øke felkeskostnaden, ingenting skal koste noe, men de masser på samboeren at han skal jobbe gratis...Anonymous poster hash: ea332...323 Foreslår at han kaller inn til et ekstraordinær møte for samtlige beboere hvor han ansikt til ansikt forteller samtlige hvor skapet skal stå mht. gratisarbeid. Anonymous poster hash: a7b0a...a8f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #18 Skrevet 13. mai 2015 Da må han innkalle til dugnad. Han virker litt tafatt..?Anonymous poster hash: a7b0a...a8f Vi har hatt dugnad, ja han ønsker jo ikke å være styreleder, så motivasjonen for dette er ikke på topp. Problemet er at ingen vil overta...Anonymous poster hash: ea332...323
Gjest Evans Skrevet 13. mai 2015 #19 Skrevet 13. mai 2015 Det kommer an på hvor stort det er tenker jeg, og hvor mye man får betalt. Jeg var styreformann for et lite sameie, og fikk 1000 kr i året. Jobbet flere dager i uka, og hadde ansvar for alt fra vedlikehold (var vaktmester praktisk talt) til økonomien, betalinger av regninger. Mitt råd er å bare holde ut; gjør en så bra jobb som overhode mulig og overlat stafettpinnen til nestemann neste år. Samme hvor lite man får betalt. Også er det lov å delegerer litt også: det sitter vel noen andre i styret også som kan bidra. Bruk dem! Og be de ta visse oppgaver.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #20 Skrevet 13. mai 2015 Nei men de sender kanskje 3 Mail om dagen til styremailen med ting de er misfornøyde med, de har daglig kontakt med styret. De nekter å øke felkeskostnaden, ingenting skal koste noe, men de masser på samboeren at han skal jobbe gratis...Anonymous poster hash: ea332...323 Regner med at det er generell misnøye i styret vedr. dette. Så da får styret innkalle til ekstraordinær generalforsamling/sameiermøte, hvor hele styret trekker seg grunnet at det ikke er mulig å drifte sameiet på en forsvarlig måte. Styret må høre med forretningsfører hvordan dette praktisk skal ordnes. Vanlig er at styret som har trekt seg fortsetter som interimstyre frem til nytt styre er på plass, med en tidsfrist på et par måneder (ny ekstraordinær generalforsamling/sameiemøte). Hva man gjør dersom valgkomiteen ikke får på plass nytt styre innen fristen aner jeg ikke. Anonymous poster hash: 6b999...5d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå