Gå til innhold

3 åringen vil slutte med bleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår på 3 år ville ikke ha bleien på seg og heller sove i truse i natt. Men problemet er jo at bleien ikke er tørr om morgenen når hun våkner.

Hun er enda tørr, har sjekket med jevne mellomrom. Har også tisselaken, så det er jo ikke krise hvis hun våter til senga.
Hun sover veldig tungt og har aldri våknet av at hun må på do å tisse. Hun våkner heller ikke av at hun blir våt.

Da er spørsmålet mitt om det kan være lurt å vekke henne for å gå på do? Jeg vil helst ikke forstyrre søvnen hennes av ulike grunner.

Anonymous poster hash: 763e7...880
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har et vennepar som tok jenten opp før de la seg, satte henne på do og lot henne tisse. Hun sovnet fint igjen etterpå.

Vi vurderer å prøve det med vår på 2 som er bleiefri på dagen, men jeg gruer meg. Hun er en sånn som har problemer med å sovne igjen når hun først våkner, så jeg ser for meg trøbbel med nattesøvnen. Samtidig er det kjedelig å tvinge bleie på henne siden hun faktisk ikke vil ha den, så vi får vel kanskje prøve vi også.

Edit: har også lest om folk som tar på en truse innenfor bleien, slik at barnet våkner av at de blir våte. Kjenner ingen som har prøvd det, men det er jo mulig ungen blir mer bevisst på at hun tisser da, og lærer seg å våkne.

Endret av Lillemini
Skrevet

Ta henne opp og bær henne til do når dere skal legge dere selv. Praktiserte det ved bleieslutt på alle mine fire små, funket helt fint. De satt der og halvsov på doskåla, og tisset som regel en liten skvett, også var det bare å bære barnet i senga igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter sluttet da hun var 2 år. Tok henne ikke opp på natten. Det tar litt tid før kroppen tilpasser urinproduksjonen (den blir lavere på natten) og ved å ta henne opp på natta ville jeg bidratt til å opprettholde produksjonen. Tok 4-5 dager og så var hun tørr på natten også.

Anonymous poster hash: ebe73...0d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et vennepar som tok jenten opp før de la seg, satte henne på do og lot henne tisse. Hun sovnet fint igjen etterpå.

Vi vurderer å prøve det med vår på 2 som er bleiefri på dagen, men jeg gruer meg. Hun er en sånn som har problemer med å sovne igjen når hun først våkner, så jeg ser for meg trøbbel med nattesøvnen. Samtidig er det kjedelig å tvinge bleie på henne siden hun faktisk ikke vil ha den, så vi får vel kanskje prøve vi også.

Edit: har også lest om folk som tar på en truse innenfor bleien, slik at barnet våkner av at de blir våte. Kjenner ingen som har prøvd det, men det er jo mulig ungen blir mer bevisst på at hun tisser da, og lærer seg å våkne.

Takk for svar :)

Var inne hos henne nå, og der var det kommet litt tiss, som hun ikke merket selv. Tror jeg vil vekke henne i løpet av natten i morgen, hvis hun enda ikke vil ha bleien på.

Jenta vår er heldigvis så trøtt om natten, at hun sovner fort etterpå.

Vil heller ikke tvinge på henne bleien når hun selv sier hun ikke vil :)

AnonymBruker
Skrevet

Min datter sluttet da hun var 2 år. Tok henne ikke opp på natten. Det tar litt tid før kroppen tilpasser urinproduksjonen (den blir lavere på natten) og ved å ta henne opp på natta ville jeg bidratt til å opprettholde produksjonen. Tok 4-5 dager og så var hun tørr på natten også.

Det var noe av dette jeg også satt å tenkte på! Ble veldig usikker nå, jeg :)

TS

Skrevet

Takk for svar :)

Var inne hos henne nå, og der var det kommet litt tiss, som hun ikke merket selv. Tror jeg vil vekke henne i løpet av natten i morgen, hvis hun enda ikke vil ha bleien på.

Jenta vår er heldigvis så trøtt om natten, at hun sovner fort etterpå.

Vil heller ikke tvinge på henne bleien når hun selv sier hun ikke vil :)

Gjerne oppdater her hvordan det gikk im du prøver i morgen. :) Har så lyst til å prøve selv, men siden hun allerde sliter litt med nattesøvnen syns jeg det er litt skummelt. Tenker vi i alle fall venter til jeg har hatt siste eksamen om et par uker, da er det ikke så farlig med noen ødelagte netter.

Ja skikkelig kjedelig å påtvinge bleie. Vår lille syns det er skikkelig nedverdigende å gå med bleie nå, så føler det er dumt å påtvinge det på natten. Men så var det det med å få sove litt selv da...

Skrevet

Hvor lenge tenker du man skal vente da før hun er tørr? Vår sluttet på dagen et par måneder før hun fylte 2. Nå er hun 2 år og 3 måneder, og ca annenhver dag våkner hun med våt bleie. Ble så usikker på hva som er best nå. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge tenker du man skal vente da før hun er tørr? Vår sluttet på dagen et par måneder før hun fylte 2. Nå er hun 2 år og 3 måneder, og ca annenhver dag våkner hun med våt bleie. Ble så usikker på hva som er best nå. :)

I barnehagen startes det med bleie avvenning når barna er ca 2,5 år.

Anonymous poster hash: befc3...cd2

Skrevet

I barnehagen startes det med bleie avvenning når barna er ca 2,5 år.

Anonymous poster hash: befc3...cd2

Ikke i vår. Der starter de før. Men ungen er jo bleiefri på dagen, jeg er bare usikker på når jeg skal ta bort bleien på natten også.

Skrevet

Et tips er å få barna på do rett før de legger seg. Det var sånn mine to gutter sluttet med bleier. De sluttet med nattbleie først, etterpå sluttet de med bleie på dagen og sist var utebleie. Det var faktisk enklere enn jeg trodde. Pleide ikke å vekke dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...