AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Ja, jeg spør helt seriøst. Denne skikken der Far følger bruden til alters og "gir bort" datteren til brudgommen er fryktelig gammeldags og spiller helt klart på at datteren er mannens "eiendom". Først var hun fars eiendom, som nå GIR henne videre til hennes kommende ektemann som overtar "eierskapet". I 2015 er dette direkte uhørt, og det er jo fullstendig på kollisjonskurs med dagens likestillingskamp. Synes ikke dette hører hjemme i vårt samfunn, og hvis mulig bør det helt klart forbys. Brudeparet bør gå til alters alene som to selvstendige mennesker uten noen form for forpliktelser til å være noens "eiendom". Anonymous poster hash: a06f1...86f 3
Gjest 2JZ Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Tror ingen tar det bokstavelig talt. I de færreste norske ekteskap eier noen hverandre.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Jeg syntes det er en flott tradisjon. Det symboliserer overhodet ikke at faren eier datteren, men at nå overlates "mannsrollen" i livet hennes til en annen mann. Syns det er ganske sterkt faktisk, at far følger bruden ned kirkegulvet, for "pappas lille jente" har nå blitt en voksen gift kvinne. Anonymous poster hash: b41d2...7e6 21
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Man kan ikke forby alt man er uenig med. Anonymous poster hash: 4bfac...358 22
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Er "forbudt" favorittordet til dere feminister? Kan dere ikke bare la være, hvis dere ikke liker det, og ellers la alle andre være i fred? Anonymous poster hash: 24ec3...97c 9
Gjest Castielz Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Ja! Man burde og forby sex, det er ett groteske overgrep på kvinnekroppen. Man burde og vurdere å forby guttebarn, NED MED PATRIERKIET!
Birdo Skrevet 12. mai 2015 #8 Skrevet 12. mai 2015 Det er ingenting jeg ville mer enn at pappaen min skulle følge meg ned kirkegulvet, når jeg nå gifter meg neste sommer så kommer det til å knuse meg at han ikke kan være der å gjøre nettopp det.. Så nei, jeg skjønner ikke hvorfor det er nedtrykkende for kvinner. Men hei, vi er i 2015 - hva er det som ikke er nedtrykkende for oss? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #9 Skrevet 12. mai 2015 Jeg syns ikke man bør forby noe bare fordi det opprinnelig var noe veldig galt. Ekteskap var ikke opprinnelig en kjærlighetserklæring, det var tvang og en type business avtale, men vi forbyr ikke det av en grunn. Man får gjøre som man vil. Bare fordi pappa fører deg til alteret i 2015 betyr ikke at han selger deg for 25 kameler. Anonymous poster hash: bcc69...4ea 2
Chizue Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Jeg syns ikke man bør forby noe bare fordi det opprinnelig var noe veldig galt. Ekteskap var ikke opprinnelig en kjærlighetserklæring, det var tvang og en type business avtale, men vi forbyr ikke det av en grunn. Man får gjøre som man vil. Bare fordi pappa fører deg til alteret i 2015 betyr ikke at han selger deg for 25 kameler. Anonymous poster hash: bcc69...4ea Nei idag er det 25 reinsdyr vettu...
Puny Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Jeg syntes ikke man burde forby det, folk greier å finne ut av det selv. Samtidig er det jo lov til å være seg bevisst hva denne tradisjonen representerer. Jeg kommer til å gå ned kirkegulvet selv, ønsker ikke å bli 'gitt bort'...
Gjest Skrevet 13. mai 2015 #13 Skrevet 13. mai 2015 Tror ikke jeg har tenkt over det engang. Jeg skal ikke gifte meg i kirken, så blir vel neppe noe slikt da!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #14 Skrevet 13. mai 2015 Det er ikke dette som hindrer likestillingen. Små barn i hijab, pensjonsordningen,manglende fokus og aksept av psykisk helse ved gutter. Moralisering og skyld på voldtekstofre, osv. Det er dette som hindrer likestillingen. Dette er en tradisjon. Den skader ingen og man har valget til å la være. Dessuten er det ikke sikkert denne symbolhandlingen har samme betydning som før. Kan ikke bruden og faren definere selv hva de legger i denne handlingen ? Anonymous poster hash: 5231c...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #15 Skrevet 13. mai 2015 Ja, jeg spør helt seriøst. Denne skikken der Far følger bruden til alters og "gir bort" datteren til brudgommen er fryktelig gammeldags og spiller helt klart på at datteren er mannens "eiendom". Først var hun fars eiendom, som nå GIR henne videre til hennes kommende ektemann som overtar "eierskapet". I 2015 er dette direkte uhørt, og det er jo fullstendig på kollisjonskurs med dagens likestillingskamp. Synes ikke dette hører hjemme i vårt samfunn, og hvis mulig bør det helt klart forbys. Brudeparet bør gå til alters alene som to selvstendige mennesker uten noen form for forpliktelser til å være noens "eiendom". Anonymous poster hash: a06f1...86f Veldig enig med deg. Hører ingen steder hjemme i 2015. Anonymous poster hash: c15fe...a1c 2
melatonin Skrevet 13. mai 2015 #16 Skrevet 13. mai 2015 (endret) Jeg synes at denne skikken er gammeldags og vil absolutt ikke ha den i mitt bryllup, men selv om jeg tenker sånn så er det jo mange som liker den. Og hvis det gir dem en annen mening enn meg så Vær så god. Vi kan ikke drive å forby alt her i værden eller! Endret 13. mai 2015 av melatonin
Brimi Skrevet 13. mai 2015 #17 Skrevet 13. mai 2015 Blir vel det samme som å feire jul om du ikke er kristen. Jeg feirer jul fordi det et tradisjon, ikke fordi det er en kristen feiring. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #18 Skrevet 13. mai 2015 Hvis du iike vil det så er det bare til å gå opp selv. Jeg har alltid vært tydelig på at hvis jeg skulle gifte meg i kirka så skulle jeg gå opp selv. Anonymous poster hash: 20664...516
WubWub Skrevet 13. mai 2015 #19 Skrevet 13. mai 2015 Nja. Om det er noe vi burde forby i likestillingens navn så er det islam. I 2015 er dette direkte uhørt at noen kan fronte slike kvinne fiendtlige teologiske dogmer, og det er jo fullstendig på kollisjonskurs med dagens likestillingskamp. Syntes ikke dette hører hjemme i vårt samfunn, og hvis mulig burde det absolutt forbys. i kirken når man giftes "bort" så er det bare symbolsk at far sender stafett pinnen videre til datterens ektemann. i gammelt av "eide" far datteren sin men per dags dato er det bare en tradisjon og symbolsk handling. I islam derimot så EIER menn kvinnene sine bokstavelig talt. i flere muslimske land er ikke kvinner annet enn slaver og denne ukulturen tillater vi å spre seg i vårt frie og likestilte land? smakløst og et hån mot kvinner verden over. 4
lykkelige.meg Skrevet 13. mai 2015 #20 Skrevet 13. mai 2015 Min far skal følge meg til alters. Han skal IKKE gi meg bort, men være der som den bunnsolide støttespilleren han alltid har vært. Jeg skal igjennom en av de største dagene i mitt liv. Og vil nok både ha nervene på yttersiden og gledestårer allerede før vi går inn døra. Jeg er kjempe takknemlig for at pappa nok en gang skal stå ved siden av og heie på meg, på samme måte som både han og mamma har heiet meg frem og backet meg opp i alle år. Om noen vil mene det er feil at pappa skal gi meg bort får være deres sak. For jeg vil ha pappa der, og jeg vet han ikke ser på det som at han skal gi meg bort, men som den støttende pappaen han alltid har vært for meg (og mitt søsken). 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå