Gå til innhold

Vaskemaskin - nybegynner!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er litt nybegynner når det kommer til dette med klesvask, så jeg har noen spørsmål til dere der ute!

Når man setter på et program (f.eks. 60* bomullsvask), er det da vanlig at dette programmet stopper av seg selv når det er ferdig, slik at det er bare å legge klærne rett i tørketrommelen?

På den vaskemaskinen jeg har, så virker det som at vaskeprogrammene aldri stopper!

Jeg kan la vaskemaskinen stå på i flere timer uten at den stopper, og det ender alltid med at jeg fysisk stopper vaskemaskinen selv ved å vri på "hjulet", for så å sette på et sentrifugeringsprogram.

Er det vanlig at man må kjøre sentrifugering for å få åpnet døra på vaskemaskinen?

Jeg kan ikke fatte at det skal ta så sabla lang tid for et vaskeprogram å bli ferdig, er det virkelig slik?

Er det vanligvis mulig å åpne døra på vaskemaskinen etter et vaskeprogram er ferdig, eller må man kjøre den gjennom sentrifuge / tømming først?

Takk til den som gidder å svare!

Anonymous poster hash: 9c57d...a6c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min pleier å ta noen timer...

Anonymous poster hash: c762e...46b

Skrevet

Bomullsprogrammet på maskinen jeg har tar kanskje 2,5 timer, og tror moren min sin også tar ca like lang tid. Avhenger litt av temperatur og hvor full maskina er, da.

Det er vanlig at maskina stopper seg selv ja, aldri vært borti at man må fikse og styre noe mer enn å sette den i gang i alle fall

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en nyere eller gammel maskin? Har du lest i bruksanviningen?

Anonymous poster hash: 62456...e6b

AnonymBruker
Skrevet

Min tar også et par timer ved 60 graders vask, men går gjennom programmet selv, og er ferdig etter sentrifugering.

Anonymous poster hash: 7acc8...538
Skrevet

Når man setter på et program (f.eks. 60* bomullsvask), er det da vanlig at dette programmet stopper av seg selv når det er ferdig, slik at det er bare å legge klærne rett i tørketrommelen?

Det stopper av seg selv. Da kan du bare åpne døra etter noen minutter.

Er det vanlig at man må kjøre sentrifugering for å få åpnet døra på vaskemaskinen?

Nei. Sentrifugering er vanligvis siste del av programmet. Men det kan jo hende du har valgt et program som ikke innebærer sentrifugering.

Jeg kan ikke fatte at det skal ta så sabla lang tid for et vaskeprogram å bli ferdig, er det virkelig slik?

Min maskins korteste program (foruten skylling) tar én time og tyve minutter. Det er nok vanlig med et par timer.

Er det vanligvis mulig å åpne døra på vaskemaskinen etter et vaskeprogram er ferdig, eller må man kjøre den gjennom sentrifuge / tømming først?

Sentrifugering er typisk siste del av programmet. Når denne er ferdig går det gjerne et par minutter før du kan åpne døra.

Anonymous poster hash: 9c57d...a6c

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg spør som en over her har spurt: Er det en ny, eller gammel maskin? Hvis du har bruksansvisningen så må du lese i den.

Alle klesvasker stopper alltid av seg selv, men på noen maskiner lyser det gjerne et rødt lys eller lignende en stund etter at vasken faktisk er ferdig vasket. I noen maskiner kan det også være slik at maskinen lar det gå litt tid før man faktisk får åpnet lokket etter endt vask. Du må gjøre deg kjent med hvordan akkurat din maskin er.

Hva mener du konkret med "flere timer" på det du skrev? En vask på ca. 60 grader tar gjerne 2 timer +- hos meg, men ikke stort lengre enn det. Om det skulle gjøre det pleier årsaken å være at tørketrommelen er slått på ved en feiltagelse (vi har kombimaskin) slik at den starter tørkefunksjonen rett etterpå.

Sentrifugering/tømming av maskinen varierer hos oss etter hvilken type vask det er snakk om. Stort sett blir dette gjort automatisk, men 30 graders vasker blir ikke sentrifugert automatisk hos oss. Når det er snakk om hospitalduker (les:tisselaken) får heller ikke disse alt vannet like godt av seg som håndklær får selv om det blir kjørt på 60 grader. Men dette vil jeg tro varierer mye fra maskin til maskin.

Skrevet

Et program KAN ta 2-3 timer, og avsluttes med sentrifuge automatisk om du ikke har skrudd den av (da hadde du nok visst det). Du får ikke åpnet døren før programmet er ferdig. Dvs. at den har sentrifugert og tømt maskinen for vann. Da må du i så fall skru den av manuelt og kjøre sentrifuge eller tømming, for så å åpne den. Eller bruke nødåpner (se bruksanvisning).

Jeg ville latt den gå i 4 timer, og hvis den ikke stopper da, så er det enten noe galt med maskinen, eller så må det være en ekstrem gammel eller rar maskin du har. Sjekk bruksanvisningen (evt. finn den på nett om du ikke har den lengre).

Jeg ville ikke vært trygg på at klærne var vasket skikkelig hvis du må stoppe den manuelt for å sentrifugeres.

Har de blitt skylt, tror du? Ellers kan det jo være mye såperester på klærne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...