Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min vil kjøpe bolig nå, men jeg lurer på hvordan behandling vi kan forvente. Jeg har nemlig i de siste årene, helt fra jeg var 18 egentlig, hatt en haug med inkasso, saker i forliksrådet ol. Alt dette er gjort opp nå, og jeg har fast jobb (hatt i flere år), men siste betalingsanmerkning ble nylig slettet.

Er det noen her som har vært i lignende situasjon, og hvordan gikk det?

Grunnen til at disse økonomiske problemene har fulgt meg så lenge er det at jeg har hatt høyere utgifter pga gammel gjeld enn jeg har hatt penger inn, og har derfor brukt kredittkort for å få ting til å gå rundt..

Vi har ikke egenandel, men en kausjonist.

Takk for svar!

Anonymous poster hash: a3e9a...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og mannen min vil kjøpe bolig nå, men jeg lurer på hvordan behandling vi kan forvente. Jeg har nemlig i de siste årene, helt fra jeg var 18 egentlig, hatt en haug med inkasso, saker i forliksrådet ol. Alt dette er gjort opp nå, og jeg har fast jobb (hatt i flere år), men siste betalingsanmerkning ble nylig slettet.

Er det noen her som har vært i lignende situasjon, og hvordan gikk det?

Grunnen til at disse økonomiske problemene har fulgt meg så lenge er det at jeg har hatt høyere utgifter pga gammel gjeld enn jeg har hatt penger inn, og har derfor brukt kredittkort for å få ting til å gå rundt..

Vi har ikke egenandel, men en kausjonist.

Takk for svar!

Du har slettet all gjeld nå?

Med sikkerhet i form av kausjonist, vil dere få lån, men hvor stort lånebeløp vil avhenge av deres samlede inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Du har slettet all gjeld nå?

Med sikkerhet i form av kausjonist, vil dere få lån, men hvor stort lånebeløp vil avhenge av deres samlede inntekt.

Hei,

Vi her tilsammen 750 000,- i året, og 60 000,- i gjeld (men det er ikke inkasso, og vi betaler ned på den fortløpende). Så du tror ikke "historien" min vil påvirke?

Skrevet

Hei,

Vi her tilsammen 750 000,- i året, og 60 000,- i gjeld (men det er ikke inkasso, og vi betaler ned på den fortløpende). Så du tror ikke "historien" min vil påvirke?

Historien din vil påvirke til en viss grad, men hvor mye og i hvilken retning vil nok avhenge litt av saksbehandler i banken(e).

Noen vil kanskje se med stor usikkerhet og skepsis på din historikk, mens andre kanskje heller mer vil vektlegge det positive i at du har klart å gjøre opp for deg.

Selv tror jeg ikke din historikk vil ha en spesielt stor betydning for størrelsen banken vil gi dere i boliglån, så lenge dere har faste jobber, kausjonist og kontroll over økonomien deres.

Møt forberedt til banken. Fortell om deres forventninger til hvor høyt lånebeløp dere er i stand til å kunne betjene, også ved en eventuell renteoppgang. Gjerne legg frem et realistisk budsjett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg og min samboer kjøpte leilighet i fjor, gikk det helt fint. Min samboer har også hatt hauger av i inkasso osv, men alle var betalt innen vi hadde møtet i banken. Vi er 20 og 21 år, og han hadde 100.000,- i forbrukslån. Null problemo! :)

Anonymous poster hash: e1715...c77

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde absolutt ikke ta opp lån nå. Vent et par år slik at dere er sikker på at økonomien er sunn. SÅ kan dere la kausjonisten sette sin økonomi på spill for dere. Uhyre dårlig ide å sette seg i milliongjeld i det sekundet dere har fått ryddet opp.

Spar opp EK og buffer, så kan dere søke lån.

Hadde jeg vært bankrådgiveren ville dere ikke fått lån før det viste seg at dere har evne til å forvalte økonomien på en skikkelig måte, dvs ca 2 år minimum.

Anonymous poster hash: b1716...906

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde absolutt ikke ta opp lån nå. Vent et par år slik at dere er sikker på at økonomien er sunn. SÅ kan dere la kausjonisten sette sin økonomi på spill for dere. Uhyre dårlig ide å sette seg i milliongjeld i det sekundet dere har fått ryddet opp.

Spar opp EK og buffer, så kan dere søke lån.

Hadde jeg vært bankrådgiveren ville dere ikke fått lån før det viste seg at dere har evne til å forvalte økonomien på en skikkelig måte, dvs ca 2 år minimum.

Anonymous poster hash: b1716...906

Hei. Skjønner hva du tenker, men vi har ikke tatt noen dumme økonomiske valg de siste årene, men slitt med å komme oss it av gammel gjeld. Det er grunnen til at vi ført nå er gjeldsfrie. Kausjonisten vår kjenner både oss og situasjonen godt, og verken han eller vi bekymrer oss for at vi ikke skal klare å betjene lånet. Det jeg lurte på med denne tråden var hvordan banken vurdere når de gir lån, og hvor mye historie har å si. At du ikke ville gitt oss lån er lite relevant med mindre du jobber i bank da?

AnonymBruker
Skrevet

Når en betalingsanmerkning er slettet, så er den slettet og borte. Det som teller er dere økonomiske situasjon her og nå. Men banken vil riktignok se hvor lenge dere har hatt stabil inntekt osv.

Anonymous poster hash: 769c7...5ce
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Med dagens lave rente og slik, er det jo mange som ønsker seg lån. Men mtp at dere ikke har egenkapital, og NETTOPP er blitt gjeldfrie, så er det nok ikke den største sjansen for at dere får nok i boliglån til å kunne kjøpe bolig.

Stemmer i det en annen bruker skrev, om at dere bør bruke 2 år på å rydde opp i siste rest av gjeldsspiralen, samt legge dere opp egenkapital.

Selv om kausjonisten kjenner dere og situasjonen godt, så er det ikke lurt å sette andre i økonomisk fare når dere ikke har økonomien til å klare en tøff periode. Buffer, EK er viktig når man kjøper bolig!

Hilsen boligkjøper som heldigvis hadde buffer da badet røk.

Anonymous poster hash: 34545...5f0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er også problematisk at dere ikke har egenkapital...

Anonymous poster hash: 3aaf8...c1b

Skrevet

Om dere har 60 000,- i gjeld som ikke er studie eller billån + ingen egenkapital vil dere uansett kunne ha vansker med å få lån, uansett hvordan økonomien din har vært tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Det er også problematisk at dere ikke har egenkapital...

Jobber du med boliglån eller snakker av erfaring? Spør fordi om det kun er din private mening er det ikke relevant.

AnonymBruker
Skrevet

Om dere har 60 000,- i gjeld som ikke er studie eller billån + ingen egenkapital vil dere uansett kunne ha vansker med å få lån, uansett hvordan økonomien din har vært tidligere.

Ok, vet du dette eller er det noe du tror?

Skrevet

Kan man stille med sikkerhet for lånet i form av kausjonist, trenger ikke nødvendigvis egenkapital spille så stor rolle, men også dette kommer nok litt an på saksbehandler.

Jeg vil tro dere får lån. Prøv i ulike banker.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du med boliglån eller snakker av erfaring? Spør fordi om det kun er din private mening er det ikke relevant.

Altså jeg trenger ikke å jobbe med boliglån for å vite at det er problematisk! Er du helt fjern? Tror du 15% egenkapital er en liten irrelevant detalj som ingen tar hensyn til? Det handler om sikkerhet og hvis dere i tillegg ikke har en god betalingshistorikk og har gjeld så representerer dere en høy risiko for banken. Dere er ikke akkurat kremkunder, min "irrelevante" mening eller ei. Ingen her inne kan fortelle deg om du får lån eller ei, det er opp til banken (og den rådgiveren dere får utdelt), men det forandrer ikke at dere har flere ting på lista som er problematiske!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg trenger ikke å jobbe med boliglån for å vite at det er problematisk! Er du helt fjern? Tror du 15% egenkapital er en liten irrelevant detalj som ingen tar hensyn til? Det handler om sikkerhet og hvis dere i tillegg ikke har en god betalingshistorikk og har gjeld så representerer dere en høy risiko for banken. Dere er ikke akkurat kremkunder, min "irrelevante" mening eller ei. Ingen her inne kan fortelle deg om du får lån eller ei, det er opp til banken (og den rådgiveren dere får utdelt), men det forandrer ikke at dere har flere ting på lista som er problematiske!!!

Herregud... Vi har sikkerhet i kausjonist, og så klart forstår jeg at den er banken som tar avgjørelsen. Er du som er fjern hvis du tror jeg spurte OM vi kom til å få lån. Hvis du kan lese så ser du at jeg var ute etter å høre fra andre som har vært i lignende situasjon. Men takk for meningsløst innspill! Ha en fin dag :-)

AnonymBruker
Skrevet

Kan man stille med sikkerhet for lånet i form av kausjonist, trenger ikke nødvendigvis egenkapital spille så stor rolle, men også dette kommer nok litt an på saksbehandler.

Jeg vil tro dere får lån. Prøv i ulike banker.

Takk for innspill. Har vært i kontakt med et par banker og de har hvertfall sagt at det er muligheter, så da prøver vi oss :-)

AnonymBruker
Skrevet

Historien din vil påvirke til en viss grad, men hvor mye og i hvilken retning vil nok avhenge litt av saksbehandler i banken(e).

Noen vil kanskje se med stor usikkerhet og skepsis på din historikk, mens andre kanskje heller mer vil vektlegge det positive i at du har klart å gjøre opp for deg.

Selv tror jeg ikke din historikk vil ha en spesielt stor betydning for størrelsen banken vil gi dere i boliglån, så lenge dere har faste jobber, kausjonist og kontroll over økonomien deres.

Møt forberedt til banken. Fortell om deres forventninger til hvor høyt lånebeløp dere er i stand til å kunne betjene, også ved en eventuell renteoppgang. Gjerne legg frem et realistisk budsjett.

Takk for innspill :-)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill. Fikk beskjed i Nordea at egenkapital eller kausjonist var det samme for dem, så det varierer kanskje fra bank til bank..

Skrevet

Dere vll få lån, men glem kausjonist. Det er bedre å få et ikke-registrert lån til egenkapital og mindre risikabelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...