AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Gir dere ungene kjøtt, de av dere som ikke spiser selv? Hvis ikke: hvordan balanserer dere kosten til barnet? Og får barnet lov til å spise kjøtt hos andre når det blir servert? Anonymous poster hash: e8500...c8e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Har ikke barn selv, men har en venninne der hun og mannen er vegetarianer med barn. Så vidt jeg vet spiser barnet den samme maten som dem, men de er ganske obs på at det må få i seg nok næringsstoffer i vekstfasen og derfor tar det noe kosttilskudd ved siden av. Barnet har fått samme verdier som foreldrene, men det har fått smake kjøttprodukter uaktsomt et par ganger uten at foreldrene har friket ut. Anonymous poster hash: 2d1ed...f78 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Vi er vegetarianer foreldre og vi spiser veldig variert. Vi får i oss protein via egg, meieriprodukter, belgfrukter og proteinrike grønnsaker. Ettersom jern er såpass viktig har jeg jernpanne og passer på å kombinere jernrike grønnsaker med c.vitamin rike gønnsaker. Nøtter, avokado og oljer brukes hver dag i varierende grad for gode fettkilder. Vi spiser generelt svært variert og prøver å få i oss litt av alt. Nå skal jeg legge til at på grunn av frykt for at barnet ikke skal få i seg DHA gir jeg også tran. Anonymous poster hash: af56d...6a7 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Nå har jeg ikke barn, men hvis jeg hadde skulle de fått spise kjøtt om de ville. Den eneste påvirkningen jeg bevisst ville benyttet meg av er å lage sunn, god, fristende og næringsrik vegetarmat slik at de forhåpentlig ofte vil velge vegetarisk, men vil de spise kjøtt, vær så god. Det er deres valg. Sjelden man kommer noen vei med forbud og tvang. Anonymous poster hash: decb8...dfe 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 Gir dere ungene kjøtt, de av dere som ikke spiser selv? Hvis ikke: hvordan balanserer dere kosten til barnet? Og får barnet lov til å spise kjøtt hos andre når det blir servert?Anonymous poster hash: e8500...c8e Jeg har vært vegetarianer i 15 år og når jeg får barn vil jeg forsøke å legge opp til at mine barn spiser kjøtt og fisk. Jeg kommer nok ikke til å servere de tingene som jeg finner mest etisk problematisk, eller - for å være helt ærlig - heslig. (For meg er det alt som er kvernet sammen av de delene av dyret som strengt tatt ikke burde være mat). Jeg er fornøyd med mitt livsstilsvalg, men det gjør jo ting ganske komplisert. Så det er ikke noe jeg ville pålagt mine barn. Anonymous poster hash: 00a7f...1d4 6
Gjest Kaffelattn Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Jeg så trådens overskrift og så en svensk dokumentar om temaet en gang: etter å ha sett den der vegetarianer-foreldre ble intervjuet må jeg få si at for meg er det grov fordømmelse av barn å holde viktig mat unna det daglige kostholdet, bare fordi foreldrene har en sterk overbevisning. Kylling, fisk...det er mye "light" kjøttmat barna til vegetarianere burde få smake når de entrer inn i denne verdenen som små barn! Vegetar-foreldre fratar barna sine gleden over mat. Jeg mener seriøst at vegetarianerforeldre fratar barns rett til å selv få velge mat og det er et overgrep på barns frihet! Myndigheter burde følge opp med hjemmebesøk og tiltak til slike familier...stakkars barn som arver foreldres kosthold uten å få ta del i viktig mat som alle andre barn får ta del i. Blir lei meg på barnas vegne...trist.
Gjest Kaffelattn Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Jeg har vært vegetarianer i 15 år og når jeg får barn vil jeg forsøke å legge opp til at mine barn spiser kjøtt og fisk. Jeg kommer nok ikke til å servere de tingene som jeg finner mest etisk problematisk, eller - for å være helt ærlig - heslig. (For meg er det alt som er kvernet sammen av de delene av dyret som strengt tatt ikke burde være mat). Jeg er fornøyd med mitt livsstilsvalg, men det gjør jo ting ganske komplisert. Så det er ikke noe jeg ville pålagt mine barn.Anonymous poster hash: 00a7f...1d4 Hørtes bra ut!
Tvist Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Jeg så trådens overskrift og så en svensk dokumentar om temaet en gang: etter å ha sett den der vegetarianer-foreldre ble intervjuet må jeg få si at for meg er det grov fordømmelse av barn å holde viktig mat unna det daglige kostholdet, bare fordi foreldrene har en sterk overbevisning. Kylling, fisk...det er mye "light" kjøttmat barna til vegetarianere burde få smake når de entrer inn i denne verdenen som små barn! Vegetar-foreldre fratar barna sine gleden over mat. Jeg mener seriøst at vegetarianerforeldre fratar barns rett til å selv få velge mat og det er et overgrep på barns frihet! Myndigheter burde følge opp med hjemmebesøk og tiltak til slike familier...stakkars barn som arver foreldres kosthold uten å få ta del i viktig mat som alle andre barn får ta del i. Blir lei meg på barnas vegne...trist. Man fratar ikke barn gleden over mat, man kan glede seg like mye over vegetarmat som annen mat. Det er ikke synd på vegetarianere, store eller små. Men jeg synes de bør kunne spise kjøtt på besøk hos andre om de ønsker det. Forøvrig så er det mange barn i verden som lever fint på vegetarkost, uten å savne noe av den grunn. 4
Gjest Kaffelattn Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Man fratar ikke barn gleden over mat, man kan glede seg like mye over vegetarmat som annen mat. Det er ikke synd på vegetarianere, store eller små. Men jeg synes de bør kunne spise kjøtt på besøk hos andre om de ønsker det. Forøvrig så er det mange barn i verden som lever fint på vegetarkost, uten å savne noe av den grunn. Hva jeg reagerer på er ikke om vegetarianere lever bra og klarer seg fint. Jeg reagerer på at de vegetarianerforeldre som ikke introduserer og tilbyr fisk og kjøtt til sine barn fratar barna mat som de ellers kunne ha spist og likt. Barna får ikke velge, de blir påtvunget foreldrenes valg om å holde borte fra kosten mat som mange mener er viktig for barn. Ganske frekt av vegetarianerforeldrene! Det naturlige ville være å først presentere kjøtt og fisk til sine barn, så får barna selv avgjøre om de vil fortsette med dette når de blir eldre. Disse barna blir altså født med å bli fratatt noe de ellers ville ha kunnet ha tilgang til, som de fleste andre barn.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Hva jeg reagerer på er ikke om vegetarianere lever bra og klarer seg fint. Jeg reagerer på at de vegetarianerforeldre som ikke introduserer og tilbyr fisk og kjøtt til sine barn fratar barna mat som de ellers kunne ha spist og likt. Barna får ikke velge, de blir påtvunget foreldrenes valg om å holde borte fra kosten mat som mange mener er viktig for barn. Ganske frekt av vegetarianerforeldrene! Det naturlige ville være å først presentere kjøtt og fisk til sine barn, så får barna selv avgjøre om de vil fortsette med dette når de blir eldre. Disse barna blir altså født med å bli fratatt noe de ellers ville ha kunnet ha tilgang til, som de fleste andre barn. Akkurat som jeg påtvinger min sønn til å spise fisk og kjøtt, så velger de noe annet. Akkurat som muslimer tvinger barna til ett liv uten svinekjøtt og ett liv med Halal. Vi som foreldre tar valg som vi mener er best for våre barn. Anonymous poster hash: ae1af...2e2 11
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 Hva jeg reagerer på er ikke om vegetarianere lever bra og klarer seg fint. Jeg reagerer på at de vegetarianerforeldre som ikke introduserer og tilbyr fisk og kjøtt til sine barn fratar barna mat som de ellers kunne ha spist og likt. Barna får ikke velge, de blir påtvunget foreldrenes valg om å holde borte fra kosten mat som mange mener er viktig for barn. Ganske frekt av vegetarianerforeldrene! Det naturlige ville være å først presentere kjøtt og fisk til sine barn, så får barna selv avgjøre om de vil fortsette med dette når de blir eldre. Disse barna blir altså født med å bli fratatt noe de ellers ville ha kunnet ha tilgang til, som de fleste andre barn. Fisk og kjøtt er ikke et stort tap, og vårt barn får velge selv om det vil spise kjøtt men vi serverer det ikke hjemme. Vegetarkostholdet vårt er variert, spennende og næringsrikt. Mye smak og alle næringsbehov er nøye dekket i samarbeid med ernæringsfysiolog og lege. Ingen trenger kjøtt eller fisk for et fullverdig kosthold om det er riktig sammensatt, men dette gjelder også de som spiser kjøtt-som også må passe på rett sammensetning. Nyere forskning viser også at Vegetarkosthold er mer gunstig helsemessig enn kjøttrikt kosthold.Anonymous poster hash: af56d...6a7 4
LittDiva Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Mine foreldre er vegetarianere og jeg smakte ikke kjøtt / fisk før jeg var tenåring . Ikke fordi jeg ikke fikk lov , men fordi jeg var vant til vegetarmat. Alltid vært frisk hittil . I dag spiser jeg mest vegetar , men er altetende. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 Jeg så trådens overskrift og så en svensk dokumentar om temaet en gang: etter å ha sett den der vegetarianer-foreldre ble intervjuet må jeg få si at for meg er det grov fordømmelse av barn å holde viktig mat unna det daglige kostholdet, bare fordi foreldrene har en sterk overbevisning. Kylling, fisk...det er mye "light" kjøttmat barna til vegetarianere burde få smake når de entrer inn i denne verdenen som små barn! Vegetar-foreldre fratar barna sine gleden over mat. Jeg mener seriøst at vegetarianerforeldre fratar barns rett til å selv få velge mat og det er et overgrep på barns frihet! Myndigheter burde følge opp med hjemmebesøk og tiltak til slike familier...stakkars barn som arver foreldres kosthold uten å få ta del i viktig mat som alle andre barn får ta del i. Blir lei meg på barnas vegne...trist. Tror det er flere barn av ikke-vegetarianere som blir mer fordømt. Frossenpizza og halvfabrikata fullt av sakt kombinert med billig kjøttdeig og pølser. De jeg kjenner som er veggiser lager sykt god mat fra bunnen av. Skal man gidde å være vegetarianer, må man ofte lære seg å lage maten skikkelig. Generelt tror jeg bare av vegetarianere spiser både sunnere og mer variert. Anonymous poster hash: aea06...281 7
Tabris Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Jeg mener seriøst at vegetarianerforeldre fratar barns rett til å selv få velge mat og det er et overgrep på barns frihet!. Foreldre påtvinger alltid sine verdier på sine barn, og dermed fratar barnas rett til selv å velge. Det heter oppdragelse. 5
Suppetuppe Skrevet 14. mai 2015 #15 Skrevet 14. mai 2015 Jeg så trådens overskrift og så en svensk dokumentar om temaet en gang: etter å ha sett den der vegetarianer-foreldre ble intervjuet må jeg få si at for meg er det grov fordømmelse av barn å holde viktig mat unna det daglige kostholdet, bare fordi foreldrene har en sterk overbevisning. Kylling, fisk...det er mye "light" kjøttmat barna til vegetarianere burde få smake når de entrer inn i denne verdenen som små barn! Vegetar-foreldre fratar barna sine gleden over mat. Jeg mener seriøst at vegetarianerforeldre fratar barns rett til å selv få velge mat og det er et overgrep på barns frihet! Myndigheter burde følge opp med hjemmebesøk og tiltak til slike familier...stakkars barn som arver foreldres kosthold uten å få ta del i viktig mat som alle andre barn får ta del i. Blir lei meg på barnas vegne...trist. Uff. Du får det til å høres ut som at de bare serverer ungene salat her?? Et vegetarisk kosthold kan være like sunt, godt og variert som et kosthold med kjøtt.. og det er ingen som har sagt her at foreldrene tvinger ungene til å spise vegetarisk. Derimot er det visst helt greit å tvinge barn til å spise kjøtt?? Jeg har aldri likt kottelett, likte heller ikke fisk når jeg var liten (unntatt fiskepinner) og kylling begynte jeg først å like da jeg var 14. Husker ofte at jeg ble tvunget til å spise det, likevel, fordi det var "viktig" å få i seg kjøtt. Selv om jeg ikke likte det. Det kunne ikke akkurat kalles matglede... Om ungen liker det den får servert, og så lenge ungen får i seg nok næringstoffer, er det jo ingen grunn til å klage og kalle dette overgrep på barns frihet? Det blir for dumt. Hadde unger fått valgt kosthold selv, hadde de levd på loff med nugatti. Du kan heller klage på de foreldre som gir ungene sine masse fett, sukker og usunn mat! Som lar dem slite med fedme-problemer fra 6årsalderen.. Bare fordi du så en svensk dokumentarserie, betyr ikke det at alle foreldrene som serverer ungen vegetarkost, er ekstreme?Er jo ingen poeng i å skjære alle veggiser over en kam her.. Kjenner flere som har blitt oppfostret på vegetarisk kost, de lider ingen nød, er sunne og er veldig glade for at de ble oppfostret på det kostholdet 1
Pingting Skrevet 14. mai 2015 #16 Skrevet 14. mai 2015 (endret) Vegetar-foreldre fratar barna sine gleden over mat. WTF? Altså, nå er jeg ikke vegetarianer og barnet mitt får både kjøtt og fisk (og vegetarmat). Men det er jaggu ikke sånn at det er det eneste "gledelige" i kostholdet hennes. Det der er så grovt generaliserende og fordummende at jeg blir litt matt. Omtrent like saklig som om jeg skulle si at kjøtteteer tvinger ungene til å spise fargeløs, fettete smørje, mens barn av veggiser er heldige som får fargerik og fristende mat. ...mens sannheten vel strengt tatt er at ingen av dem stemmer. Endret 16. mai 2015 av Pingting 5
Vera Vinge Skrevet 15. mai 2015 #17 Skrevet 15. mai 2015 Jeg spiser ikke kjøtt, men gir mine barn kjøtt. Av den grunn at jeg ikke vil gjøre ting vanskelig for dem i sosiale settinger osv. I tillegg spiser far kjøtt og har et ord med i laget, så klart. Men jeg er opptatt av å legge til rette for annen spennende mat enn kjøtt. Eldstemann spiser ikke så mye kjøtt, men spiser det meste av det vi serverer av grønnsaker og fisk. Og det er helt fint. Jeg pusher ikke kjøtt, akkurat, men de skal få spise det hvis de vil. Men samtidig få prøve mye annet også. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #18 Skrevet 15. mai 2015 Har ikke barn selv, men har en venninne der hun og mannen er vegetarianer med barn. Så vidt jeg vet spiser barnet den samme maten som dem, men de er ganske obs på at det må få i seg nok næringsstoffer i vekstfasen og derfor tar det noe kosttilskudd ved siden av. Barnet har fått samme verdier som foreldrene, men det har fått smake kjøttprodukter uaktsomt et par ganger uten at foreldrene har friket ut. Anonymous poster hash: 2d1ed...f78 Man skal ikke ta kosttilskudd. Man skal spise den maten som dekker alt man trenger. Anonymous poster hash: 73490...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #19 Skrevet 15. mai 2015 Man skal ikke ta kosttilskudd. Man skal spise den maten som dekker alt man trenger. Anonymous poster hash: 73490...7e8 Små barn og nyfødte får D-vitamin. Iallfall i USA. Anonymous poster hash: 66c5a...7e3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #20 Skrevet 15. mai 2015 Man skal ikke ta kosttilskudd. Man skal spise den maten som dekker alt man trenger. Anonymous poster hash: 73490...7e8 Et behov for å ta kosttilskudd er som regel ikke nødvendig, men flere nordmenn sliter med mangel på jern, vitamin D og B12. Barnene til venninnen min har ikke jernmangel, og forsåvidt ikke mangel på vitamin D eller B12. Likevel tar de kosttilskudd for disse vitaminene for å være på den sikre siden akkurat som flere nordmenn burde gjort. Skal nå sies at det er flere ikke-vegetarianere som sliter med mangel på vitamin D og B12 enn vegetarianere. Anonymous poster hash: 2d1ed...f78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå