Gå til innhold

Helsteke indre- eller ytrefilet?

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Vi får gjester i morgen, og jeg vurderer å helsteke indrefilet med tilbehør. Men jeg er ikke helt sikker på framgangsmåten, for jeg har aldri prøvd det før. Er det noen som har gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først gnir jeg den godt inn med en blanding av pepper, litt olje, ørlite hvitløk og salvie. Så bruner jeg den lett i panne, på alle sider. Legger den i ildfast form med steketermometer og lar den godgjøre seg til det er ca 55 grader på termometeret. Da er den forholdsvis rød. Pakker den inn i aluminiumsfolie og lar den hvile i alle fall i 15 minutter før den skjæres.

Som tilbehør er jeg glad i wokstekte grønnsaker (løk, sukkererter, gulrøtter skåret i tynne skiver f eks), og ovnsstekte poteter. Kraften som ligger igjen i formen etter fileten bruker jeg i sausen.

*sluuuurp!*

Gjest Ethereal
Skrevet

Tusen takk :) Tror jeg skal prøve det, selv om jeg nok må ut på låning når det gjelder stor nok stekepanne. Jeg har bare en i jern, og den er litt liten. Teflonstekepannene vil jeg ikke utsette for den slags tortur.

Mitt favorittilbehør er ovnsbakte potetbåter med urter, ovnsbakte cherrytomater, og en saus med pesto og pinjekjerner. I morgen blir det nok mer tradisjonelt siden gjestene er mennesker i 50-årene.

Skrevet

Hadde litt problemer med stekepannen selv forrige gang, hadde en svææær indrefilet som jeg omtrent måtte krølle rundt i pannen..

Men, godt ble det! Blir som regel godt så lenge man har med gode råvarer å gjøre. Bare en liten ting (vet ikke hvor erfaren du er), termometeret beveger seg saakte i begynnelsen, men plutselig får det fart på seg. Følg godt med, så du ikke får skosåle..

Gjest Ethereal
Skrevet

Takk for det tipset! Jeg liker å lage mat, og liker å prøve ut nye ting, men siden det dreier seg om gjestemiddag, er det greit å dobbeltsjekke på forhånd, så man ikke, som du sier, får skosåle. Selv er jeg ikke den store kjøttspiseren, men hva gjør man ikke :wink:

Gjest ragnhils ikke innlogget
Skrevet

Jeg skal helsteke indrefilet i dag, men jeg har ikke steketermometer... Er det noen som vet hvor lenge den skal stå i ovnen pr kg? (min er ca 400g) Og hvilken temperatur?

Gjest Ethereal
Skrevet

Huff, jeg brukte 175grader, og 1.2kg stod ikke spesielt lenge i ovnen. Jeg ville ha den blodig, og lot steketermometeret vise 55 grader, som for roastbiff.

Husk å brune den lett på alle kanter før du setter den i ovnen. Krydre etter at du har brunet den. Tipper noe slikt som 20-30min i ovnen holder lenge.

Det ble så vellykket at sambo varmet og spiste de to siste kjøttbitene helt uten tilbehør :roll:

Gjest Tristessa
Skrevet
:sikle: Helsteking er den beste måten å tilberede indrefilet, synes jeg. Utrolig yummy og ganske enkelt i grunn!
Skrevet

Det ble så vellykket at sambo varmet og spiste de to siste kjøttbitene helt uten tilbehør :roll:

Så bra! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...