Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt om dette er riktig sted å plassere denne, så det er bare å flytte den.

Jeg har såvidt begynt å bruke linser, og foreløpig liker jeg best de som heter Total1 fra Ciba Vision, da de er kjempeglatte og jeg ikke merker at jeg har de på øyet. Problemet er bare at siden de er så glatte, er de utrolig vanskelig for meg å få ut. Refleksen min i øyet er fremdeles for kraftig til at jeg bare kan sette fingeren rett på, så jeg må liksom prøve å få tak i kanten og få den til å skli av. Det er vanskelig. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få til dette på en bedre måte? Og dere som har brukt linser lenge, blir dere såpass vant til å pirke borti øyet at refleksen forsvinner litt? For jeg bare blunker og blunker, selv om jeg bruker to fingre til å holde øyet oppe. Åååh dette er så frustrerende..

Anonymous poster hash: 530a8...2f6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å se opp trekk nedre øyelokk nedover og dra linsen nedover i nederkant også "skrukker" du den litt og da blir den lett å få tak i.

Anonymous poster hash: 60390...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å se opp trekk nedre øyelokk nedover og dra linsen nedover i nederkant også "skrukker" du den litt og da blir den lett å få tak i.

Takk, det kan jeg prøve :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ett spørsmål til, er det vanlig å bli litt sår i og rundt øyet når man er litt urutinert på hvordan man setter linsene inn/tar de ut?

AnonymBruker
Skrevet

Har ett spørsmål til, er det vanlig å bli litt sår i og rundt øyet når man er litt urutinert på hvordan man setter linsene inn/tar de ut? Anonymous poster hash: 530a8...2f6

Ja det er helt vanlig å bli litt sår og "ru" i øynene den første tiden. Kan være lurt å dryppe med tårevæske som du får kjøpt hos optiker eller på apoteket.

Skrevet

prøv å tren på å ta fingrene til øyet(ikke ta på det) og jobb med å ikke blunke. Det hjalp meg i alle fall med å lære meg å ikke blunke når fingrene kom nærmere enn vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn gjør jeg det også. Linsebruker i 14 år nå.

Og ja det er vanlig å bli sår i starten, og også å bruke noen måneder på å lære seg teknikken å ta ut og sette inn, og refleksen på øyet blir også mere vant til pirking der etterhvert.

Det viktigste er å passe på å være helt ren på fingrene når du setter inn og tar ut, selv det minste støvkorn kan føles ut som en sag på øyet om det havner under linsen og kan i værste fall ødelegge øyet (ikke liksom kutte det opp, men lage små usynlige hakk i det som fører til sårt og kronisk tørt eller kronisk overslimete øye) Pass også på å ikke sove med de om det er dagslinser, døgnlinser og ukeslinser er ikke bra det heller... Jeg sov ofte med linser de første åra, etter byen, hos kjæresten, når jeg hadde få par igjen og måtte spare, men har nå utroooolig tørre øyne og må av og til bruke øyevann på øyet bare for å få ut linsene fordi øyet er helt tørt og linsen sitter "bomfast". Ble jo advart mot å sove med de men trodde ikke det kunne være så ille siden det ikke var ille når jeg faktisk sov med de, men først år senere.. Btw så er det billigst å bestille linser fra Lensit, enn å kjøpe via abonement i brillebutikk. De fører de samme merkene :)

Anonymous poster hash: eedab...ee3

AnonymBruker
Skrevet

De første dagene som helt ny linsebruker så føltes øynene skikkelig vonde og såre pga jeg aldri fikk av linsen på en kjapp og enkel måte.

Ikke før fingeren mot midten av øyet, men få tak i kanten på linsen ved å legge pekefingeren rett på og så dra den mot ytterkanten av øyet. Det krøller linsa seg sammen og da er det bare å ta tak i den med to fingre og få den ut.

Her er også en annen måte (starter rundt 1:30)

Forresten ; enig med de ovenfor; du sparer masse på å bestille fra nett!

Anonymous poster hash: 5e48b...aa3
Skrevet

Jeg drar øvre øyelokk opp med venstre langefinger, holder endre øyelokk nede med høyre langefinger, tar høyre pekefinger og tommel i ytterkanten av øyet og klemmer forsiktig mot hverandre, da popper som regel linsa av ganske fort..

Det er noe med å finne sin egen teknikk, jeg og søstern gjør det helt forskjellig.. Og det tok litt tid før jeg kom inn i det, både med å ta av og på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...