AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Heisann! Vi har lenge hatt så lyst på en fransk bulldog, og har nå bestemt oss for at vi vil få oss et nytt familiemedlem! Men jeg syns ikke det er så lett og finne oppdrettere. Vi bor i Bergen. Noen som vet om noen seriøse i nærheten? Det gjør ingenting om vi må til Oslo eller Trondheim liksom, bare lurer på om det finnes noen som ikke er såååå langt unna. Tusen takk for svar/hjelp! Anonymous poster hash: b3f29...0e4
FMBLys Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har en tante som har fransk bulldog, men husker ikke hvem oppdretter var. Du må være forsiktig hvem du kjøper av, mange trygdede som driver og ikke bryr seg om hundenes helse osv.. Bare for pengenes skyld. Finn noen som er seriøse. Kanskje du kan se i Sverige, kjøpte min hund i sverige(ikke fransk b), har et inntrykk av at de er mer seriøse der angående hundehold. Franske bulldogger er kule, og kunne gjerne hatt en selv. Men vi ønsker en på samme størrelse som den vi har fra før, rundt 70 cm høy. 1
FMBLys Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Du kan personalsjekke folka, google navnene, sjekk skattelistene - finn ut om de er tryga. For det er ikke bra, som jeg nevnte over. Er ikke bra at de er tatt med keisersnitt. Mange avler på tisper som ikke er egnet fot avl, som de tar keisersnitt på. Sjekk om de har hatt mange kull som de har tatt keisersnitt på. Det er ikke bra. Sjekk nyhetsartikkler på nett, om de har fått noen pålegg eller noe. 3
Sugerøret Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 rasen har masse helseproblemer.. Ville valgt en annen 6
FMBLys Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Kanskje du kan sjekke ut kennel babybull? Tror det er en som er seriøs, drives av et eldre ektepar som synes det er gøy å drive med det. Hvis jeg ikke tar feil. Kan høre med min tante om hun vet om en, hun har hatt flere franske bulldog og er nøye med dette
Gjest Earth Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Nydelig rase! Jeg ville forhørt meg med NKK vedr. Ulike godkjente oppdrettere. Lykke til!
FMBLys Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Trygda * selvfølgelig gjelder det ikke alle, men vet om mange useriøse som driver med dette som går på trygd. Derfor nevner jeg det, det er viktig å være forsiktig 1
Sugerøret Skrevet 12. mai 2015 #8 Skrevet 12. mai 2015 Trygda * selvfølgelig gjelder det ikke alle, men vet om mange useriøse som driver med dette som går på trygd. Derfor nevner jeg det, det er viktig å være forsiktig så trygdede er useriøse? Jøsses 4
FMBLys Skrevet 12. mai 2015 #9 Skrevet 12. mai 2015 (endret) så trygdede er useriøse? Jøsses Jeg sa ikke det. Jeg sa det er en del trygdede som driver oppdrett på en useriøs måte, der de ikke tar det på alvor. For eksempel kjører kull på dyrene for mye, bare for pengenes skyld. Dette gjelder ikke alle. Jeg vet om noen som driver useriøst, du kan se det når du går inn på hjemmesidene deres.. Det finnes sikkert de som ikke er trygda som også driver useriøst, hvis det gjør det bedre for deg Endret 12. mai 2015 av FMBLys 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Jeg blir direkte lei meg og skuffet over mennesker som skaffer seg den rasen. At det går an å støtte slik uetisk avl er uvirkelig... Anonymous poster hash: e9476...3bf 12
Sugerøret Skrevet 13. mai 2015 #11 Skrevet 13. mai 2015 Jeg sa ikke det. Jeg sa det er en del trygdede som driver oppdrett på en useriøs måte, der de ikke tar det på alvor. For eksempel kjører kull på dyrene for mye, bare for pengenes skyld. Dette gjelder ikke alle. Jeg vet om noen som driver useriøst, du kan se det når du går inn på hjemmesidene deres.. Det finnes sikkert de som ikke er trygda som også driver useriøst, hvis det gjør det bedre for deg Vet om mange som jobber,sitter i styre i raseklubber som gjør akkurat det samme.Men det er da ikke alle som gjør slikt,og henge ut en gruppe som alt sliter synes jeg er en uting Avling på denne rasen er rett og slett uetisk.De avler bevist frem valper som har problemer.Det er kvalmt uansett om en er i fast jobb,trygda eller annet. 5
arcsin Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Mener å huske at jeg leste noe om at mattilsynet frarådet å kjøpe blant annet fransk bulldog pga helseproblemene med rasen. Du kan jo lese denne artikkelen og se om du revurderer rasevalget. 3
Gjest Tekola Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 Ryddet for språklig avsporing og persondebatt. Tekola, admin.
Wilma89 Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Nydelig rase, men har dessverre mange helseproblemer etter overavl. Ender ofte med flere operasjoner for å utvide luftveiene så de får puste. Og en ting til, fransk bulldog er svært dyr å forsikre. Du må ihvertfall ut med 30.000 i året for en noenlunde grei forsikring. Jeg betaler 8000 i året for min Rottweiler, det sier litt om prisforskjell. Veldig bra at du er opptatt av å finne en seriøs oppdretter. Ta kontakt med raseklubben. De har nok en oversikt over godkjente kull😊 Lykke til😊 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #15 Skrevet 15. mai 2015 Nydelig rase, men har dessverre mange helseproblemer etter overavl. Ender ofte med flere operasjoner for å utvide luftveiene så de får puste. Og en ting til, fransk bulldog er svært dyr å forsikre. Du må ihvertfall ut med 30.000 i året for en noenlunde grei forsikring. Jeg betaler 8000 i året for min Rottweiler, det sier litt om prisforskjell. Veldig bra at du er opptatt av å finne en seriøs oppdretter. Ta kontakt med raseklubben. De har nok en oversikt over godkjente kull Lykke til 30.000 i året for å forsikre? Nei, det vanlige er 4500-6000 i året for forsikring på en fransk bulldog. Det er heller ikke rett at det er vanlig å operere luftveiene, og gjøres det så er det snakk om 1 operasjon, ikke flere. Det skal sies at noen forsikringsselskaper reserverer seg mot den slags operasjon, så det blir ikke dekt av forsikringen. Normalprisen på valp ligger på 18.000 med stamtavle, forresten, og stamtavle er et must. Det er mye smugling og valpefabrikkhunder ute å går, så styr unna de med valper på billigsalg. Anonymous poster hash: 2ce8e...2a2 3
arcsin Skrevet 15. mai 2015 #16 Skrevet 15. mai 2015 ... Det er heller ikke rett at det er vanlig å operere luftveiene, og gjøres det så er det snakk om 1 operasjon, ikke flere. Det skal sies at noen forsikringsselskaper reserverer seg mot den slags operasjon, så det blir ikke dekt av forsikringen. ... Synes du ikke det sier ganske mye om avlen på disse hundene når flesteparten har pustevansker, og det går så langt for 10% av dem at de må gjennom en operasjon for å få puste (se artikkelen jeg postet tidligere)? Det er jo ikke greit. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #17 Skrevet 15. mai 2015 Synes du ikke det sier ganske mye om avlen på disse hundene når flesteparten har pustevansker, og det går så langt for 10% av dem at de må gjennom en operasjon for å få puste (se artikkelen jeg postet tidligere)? Det er jo ikke greit. Nå har jeg ikke sagt noe om at det er greit, jeg rettet opp faktafeil. Overdrivelser hjelper ingen, tvert i mot. helseproblemene til rasen er alvorlige nok til å kunne stå for seg selv. Det er ikke behov for å smøre på ekstra tykt for å få det til å virke verre enn det er. Det bare undergraver alvorligheten av problemet. Disse rasene (fransk bulldog, mops, cavalier, og flere) lider sterkt under økt popularitet. Ganske rart, med tanke på den negative oppmerksomheten i media, men det er vel kanskje sånn at all oppmerksomhet er positiv oppmerksomhet. Ikke vet jeg. Dette betyr uansett at det er en hel drøss med useriøse oppdrettere som ikke helsetester eller noen ting. Valper selges uten stamtavle, og de er tydeligvis lettsolgte, til tross for hver eneste tråd som dette. Derfor synes jeg at det er viktig å styre TS i rett retning, dersom hun ender opp med en fransk bulldog. TS: stamtavle, stamtavle, stamtavle. Be om helsetest-resultater på øyne, rygg, patella, og hjerte, spør om keisersnitt (dessverre tar mange keisersnitt uten å gi tispen en sjangse til å føde selv), be om å få møte mor til valpene og hør etter hvordan det står til med pusten og se på gemyttet. Se på neseborene til far og mor. Disse skal være så åpne som mulig, på mange er de bare en smal strek. Alle valper har god pust, problemene vil ikke komme til syne så tidlig. Anonymous poster hash: 2ce8e...2a2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #18 Skrevet 16. mai 2015 Istedet for å lete iherdig etter "gode" oppdrettere så hadde jeg boikottet hele greia og funnet en annen rase. En rase som knapt klarer å parre seg eller føde normalt bør ikke eksistere. Anonymous poster hash: e9476...3bf 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #19 Skrevet 16. mai 2015 Istedet for å lete iherdig etter "gode" oppdrettere så hadde jeg boikottet hele greia og funnet en annen rase. En rase som knapt klarer å parre seg eller føde normalt bør ikke eksistere. Anonymous poster hash: e9476...3bf Ja, men det er ditt valg. Det er mange som kjøper disse hundene, og det har blitt økt popularitet de siste årene, så jeg kan garantere at noen kommer til å kjøpe. Om TS er en av dem vil tiden vise, men hvis man tenker dyrevelferd fremfor egne prinsipper så er det lurt å informere på ordentlig vis, ikke bare kritisere. Anonymous poster hash: 2ce8e...2a2 2
MissPierce Skrevet 16. mai 2015 #20 Skrevet 16. mai 2015 Meld deg inn i Fransk Bulldog-Norge på Facebook Der kan du få masse god informasjon. Å så får du se alle de nydelige hundene :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå