Nana Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har lest flere steder at goblet squat skal være mindre belastende og lettere å få til enn vanlige knebøy. Er det noen som kan forklare meg forskjellen? Det eneste jeg ser er at i goblet squat går man lenger ned og holder manual i stedet for stang på ryggen. Tenker det må være mye tyngre å gå så langt ned at rompa nesten når gulvet?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Hvor langt du går ned avhenger av hva du selv føler for. Jo lengre fremme på kroppen du har vekten, jo dypere er det lettere å gå. I frontbøy (vektstang frampå skuldrene) går man typisk ass to grass, i vanlig knebøy går man ikke fullt så dypt, og i low bar knebøy (stangen nedpå baksiden av skuldre) går man som regel ikke lenger enn til rett under parallell. Når man har vekten frempå, som i goblet squat, vil forsiden av lårene ta mer av støyten, i forhold til rumpe og bakside av kropp med vekten bakpå. Med goblet squat klarer du ikke ta så mye vekt som i vanlig knebøy. Du må holde vekten i hendene, og det vil legge en kraftig begrensning på hvor mye du kan løfte. Du klarer ikke holde 60 kg i hendene under goblet squat, mens du helt fint klarer holde den vekten med stangen over skuldrene. Anonymous poster hash: ce55b...0cb
Nana Skrevet 12. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2015 Hvor langt du går ned avhenger av hva du selv føler for. Jo lengre fremme på kroppen du har vekten, jo dypere er det lettere å gå. I frontbøy (vektstang frampå skuldrene) går man typisk ass to grass, i vanlig knebøy går man ikke fullt så dypt, og i low bar knebøy (stangen nedpå baksiden av skuldre) går man som regel ikke lenger enn til rett under parallell. Når man har vekten frempå, som i goblet squat, vil forsiden av lårene ta mer av støyten, i forhold til rumpe og bakside av kropp med vekten bakpå. Med goblet squat klarer du ikke ta så mye vekt som i vanlig knebøy. Du må holde vekten i hendene, og det vil legge en kraftig begrensning på hvor mye du kan løfte. Du klarer ikke holde 60 kg i hendene under goblet squat, mens du helt fint klarer holde den vekten med stangen over skuldrene. Anonymous poster hash: ce55b...0cb Beklager at jeg er en smule treig her.. men betyr det at når jeg tar knebøy og holder vektskive foran brystet så er det egentlig goblet squats jeg tar? Fordi jeg ikke har vekten på skuldrene?
FitnessIna Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Goblet squats er en regresjon fra knebøy, dvs en lettere øvelse. Tyngdepunktet havner fremfor, og mange opplever at det er lettere enn å styre med stang. Det vil også være lettere å holde overkroppen rett om du er nogen lunde mobil i anklene. Vektarmen blir annerledes i goblet squats/frontbøy ift knebøy, og som AB nevner vil øvelser dermed gå mindre på bakside lår.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Beklager at jeg er en smule treig her.. men betyr det at når jeg tar knebøy og holder vektskive foran brystet så er det egentlig goblet squats jeg tar? Fordi jeg ikke har vekten på skuldrene? Ja, det er mer i retning goblet squat/frontbøy enn knebøy. I frontbøy bruker man vektstang, i goblet squat bruker man manualer/kettlebell, men foran kroppen. Vanlig knebøy er alltid med stang på skuldrene/ryggen. Anonymous poster hash: 3889b...eb5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Beklager at jeg er en smule treig her.. men betyr det at når jeg tar knebøy og holder vektskive foran brystet så er det egentlig goblet squats jeg tar? Fordi jeg ikke har vekten på skuldrene? Goblet squat er når du tar knebøy med en vekt du holder i hendene foran brystet. Så ja, det er goblet squat du tar om du tar den slik. Anonymous poster hash: ce55b...0cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå