Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det anbefalt?

Gjort det de siste dagene, og trives godt med det (spiser diett i tileg og målet er å gå ned)

Anonymous poster hash: 62ce4...015

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt ok om du trives med det :)

Skrevet (endret)

Jeg trener som oftest før frokost. Tar bare en kopp kaffe først for å våkne til liv og kicke igang hjertepumpa. Fungerer helt fint, også smaker det så innmari godt med frokost etterpå :)

Edit:

Jeg har lest at trening på tom mage om morgenen øker forbrenningen, men om det stemmer aner jeg ikke.

Endret av skruf
Gjest Runforit
Skrevet

Kardio er ikke noe stress å kjøre på med før frokost. Om det er hard styrken derimot så burde kroppen definitivt få i seg noe å jobbe med.

AnonymBruker
Skrevet

Kardio er ikke noe stress å kjøre på med før frokost. Om det er hard styrken derimot så burde kroppen definitivt få i seg noe å jobbe med.

Nope, det går fint å trene tyng styrke på tom mage. Veldig mange periodisk-faste-systemer baserer seg på styrketrening på tung mage.

Men man anbefales gjerne å innta BCAA eller noe slikt før trening. Og viktig å få i seg næring etter treningen.

Jeg kjører både styrke og løping på tom mage. Men om det er noe som krever høy intensitet over lang tid, som når jeg trener karate eller løpsintervaller, må jeg spise først, ellers er jeg helt ubrukelig etter fem minutter.

Anonymous poster hash: bfc01...6bc

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Nope, det går fint å trene tyng styrke på tom mage. Veldig mange periodisk-faste-systemer baserer seg på styrketrening på tung mage. Men man anbefales gjerne å innta BCAA eller noe slikt før trening. Og viktig å få i seg næring etter treningen. Jeg kjører både styrke og løping på tom mage. Men om det er noe som krever høy intensitet over lang tid, som når jeg trener karate eller løpsintervaller, må jeg spise først, ellers er jeg helt ubrukelig etter fem minutter. Anonymous poster hash: bfc01...6bc

Jada, det går fint. Men som sagt; ved HARD styrketrening så burde kroppen ha noe å jobbe med, men som med alt annet er det valgfritt og et personlig valg. Men man presterer bedre mht

hard styrke om kroppen har fått energi først.

Skrevet

Jada, det går fint. Men som sagt; ved HARD styrketrening så burde kroppen ha noe å jobbe med, men som med alt annet er det valgfritt og et personlig valg. Men man presterer bedre mht

Faktisk er det helt preferansebasert - har du spist karbo dagen før har du antakeligvis noe i glykogenlagrene dine fra før, og det vil dermed ikke være relevant om du spiser frokost før eller ikke. Noen føler at de får mer energi av det, og noen gjør det ikke - dermed går det helt på preferanser, selv når det er hard styrketrening.

Jeg trener som oftest før frokost. Tar bare en kopp kaffe først for å våkne til liv og kicke igang hjertepumpa. Fungerer helt fint, også smaker det så innmari godt med frokost etterpå :)

Edit:

Jeg har lest at trening på tom mage om morgenen øker forbrenningen, men om det stemmer aner jeg ikke.

Det er dessverre ikke sant at det øker forbrenningen - kun en myte. :) Kroppen må dog ta energi fra muskel/fettlagre. Dessverre har kroppen høyere nivå av kortisol om morgenen, som er fettbesparende. Derfor anbefaler man kaffe/te(frigjør triglyserider til blodet), et glass vann, eventuelt BCAA og noe karbohydrater slik at kroppen ikke bryter ned mye muskelmasse.

• Liker 2
Skrevet

Faktisk er det helt preferansebasert - har du spist karbo dagen før har du antakeligvis noe i glykogenlagrene dine fra før, og det vil dermed ikke være relevant om du spiser frokost før eller ikke. Noen føler at de får mer energi av det, og noen gjør det ikke - dermed går det helt på preferanser, selv når det er hard styrketrening.

Det er dessverre ikke sant at det øker forbrenningen - kun en myte. :) Kroppen må dog ta energi fra muskel/fettlagre. Dessverre har kroppen høyere nivå av kortisol om morgenen, som er fettbesparende. Derfor anbefaler man kaffe/te(frigjør triglyserider til blodet), et glass vann, eventuelt BCAA og noe karbohydrater slik at kroppen ikke bryter ned mye muskelmasse.

Bra jeg alltid må ha en kopp kaffe for å kicke igang hjertepumpa før trening om morgenen da :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du til å svare så bastant på ting som du kanskje ikke vet?

Anonymous poster hash: 880d5...8c2

• Liker 5
Gjest Runforit
Skrevet

Hvem er du til å svare så bastant på ting som du kanskje ikke vet? Anonymous poster hash: 880d5...8c2

Hvem er du som ikke kan lese "burde" og at "at det selvsagt er et personlig valg" om hva JEG personlig mener er best.

AnonymBruker
Skrevet

Personlig må jeg alltid bruke færre kg når jeg trener styrke uten frokost i motsetning til etter å ha fått i meg litt mat. Så tror det ligger noe der egentlig. Men så lenge det ikke er et problem at du kanskje løfter litt lettere vekter er det ikke så farlig. Og alle er jo ulike, så kanskje det funker bedre for deg enn det gjør for meg

Anonymous poster hash: 60ed6...e30
  • Liker 1
Skrevet

Er det anbefalt?

Gjort det de siste dagene, og trives godt med det (spiser diett i tileg og målet er å gå ned)Anonymous poster hash: 62ce4...015

Du kan fint trene på tom mage, men du burde følge med på om du klarer å øke styrken da hard styrke krever en del energi. Om du stagnerer så kan det være fordi kroppen trenger mer energi før en økt, men du kjenner jo det etterhvert hva som funker for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Over til temaet...

Hvor lang kardioøkt kan man kjøre uten noe i magen. Jeg har ofte turer på 17+km kl. 6 om morgenen, men spiser alltid litt havregrøt før turen. Av og til føles det tomt ut på slutten... Jeg skjønner jo at dette er individuelt, men hva gjør dere andre?

Den lille maten jeg får i meg 15 minutter før er minimal og egentlig alt for tett innpå løpeturen.

Anonymous poster hash: cd904...33d

Skrevet

Over til temaet...

Hvor lang kardioøkt kan man kjøre uten noe i magen. Jeg har ofte turer på 17+km kl. 6 om morgenen, men spiser alltid litt havregrøt før turen. Av og til føles det tomt ut på slutten... Jeg skjønner jo at dette er individuelt, men hva gjør dere andre?

Den lille maten jeg får i meg 15 minutter før er minimal og egentlig alt for tett innpå løpeturen. Anonymous poster hash: cd904...33d

Jeg løp endel lengre turer i fjor sommer og jeg verken drakk eller spiste noe særlig før turen og heller ikke under selve økten, men når en passerer 12-13 km så burde en kanskje fylle på med noe energidrikke så en ikke bli dehydrert og slik at elektrolyttene ikke kommer i ubalanse. Da vil du nok merke at du har mer å gi på slutten.

Skrevet

Over til temaet...

Den lille maten jeg får i meg 15 minutter før er minimal og egentlig alt for tett innpå løpeturen.

Anonymous poster hash: cd904...33d

Når du begynner å føle deg tom har du antakeligvis lite igjen i glykogenlagrene dine. Pass på, dagen i forveien, at du spiser nok karbohydrater på kvelden slik at de er så fulle som mulig. Ta gjerne med en sportsdrikk når du løper, slik at du ikke blir tom for energi, og prøv å spis litt lengre tid før økten slik at kroppen får tatt opp energien :)

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Rainbow81, mod

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor anonyme brukere her angriper runforit for å svare normalt. Skal man trene tung styrke etter en natt stemmer det hun sier, glykogenlagrene tømmes vel om natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...