Gå til innhold

Har psykologen min rett til å nekte meg å bytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en liten stund siden prøvde jeg å bytte psykolog, da jeg rett og slett opplever at jeg ikke har kjemi med han jeg har nå, og at uansett hva jeg sier så greier han ikke/ vil ikke hjelpe meg med det jeg ønsker hjelp til.

Så da prøvde jeg å bytte psykolog, via henvisning fra fastlegen min, men fikk bare telefon fra psykologen hvor han maste om hvorfor jeg ville bytte, samt brev fra klinikken om at jeg skal fortsette med behandling hos nåværende psykolog og at det er han som skal bestemme om jeg skal fortsette i behandling...???

Neste gang jeg gikk til behandleren igjen så nevnte han ikke en døyt om dette, latet som ingenting..

Jeg har diagnose og krav på fortsatt behandling, men ønsket ny psykolog pga ovennevnte grunner. Kan han virkelig nekte meg å bytte, selv om jeg har fått henvisning her?? Finnes det noe lovverk rundt dette?

Synes det er et eneste stort virrvarr når jeg skal søke etter lovene ang dette, vet jo ikke om pasientrettighetsloven gjelder psykiatrisk behandler selv om det gjelder fastlege...

Anonymous poster hash: 67572...3cf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: psykiater*

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på å få bytte behandler, men du kan bytte behandlingsinstitusjon. Dessverre finnes det ikke så mange offentlige å velge mellom, og de kan ha lange ventelister.

https://www.helsetilsynet.no/no/Regelverk/Tolkningsuttalelser/Pasient-og-brukerrettigheter/Helsedirektoratets-vurderinga-pasienters-mulighet-bytte-velge-bort-behandler-spesialisthelsetjenesten/

http://www.frittsykehusvalg.no/Veiledning/Oversikt-over-behandlingsenheter/

Anonymous poster hash: 5637e...2ef
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på å få bytte behandler, men du kan bytte behandlingsinstitusjon. Dessverre finnes det ikke så mange offentlige å velge mellom, og de kan ha lange ventelister.

https://www.helsetilsynet.no/no/Regelverk/Tolkningsuttalelser/Pasient-og-brukerrettigheter/Helsedirektoratets-vurderinga-pasienters-mulighet-bytte-velge-bort-behandler-spesialisthelsetjenesten/

http://www.frittsykehusvalg.no/Veiledning/Oversikt-over-behandlingsenheter/

Anonymous poster hash: 5637e...2ef

Men jeg fikk henvisning til ny institusjon, altså under samme sykehus men et annet sted i byen ?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fritt valg.

Han er regnet som profesjonell til p håndtere din diagnose; at du er uenig med behandlingen er ikke så relevant.

Anonymous poster hash: fbb05...512

Skrevet

Har du fått inntak på en dps, har du rett til å bytte til en annen dps.

På generelt grunnlag vil det også være viktig å ha kjemi med behandler og få en behandling som pasienten ser på som meningsfylt. Det er mange retninger i psykologisk behandling, og det er ikke gitt at den innfallsvinkelen en behandler har gitt fungerer på alle. Og det meste av behandlingen er ikke diagnosespesifikk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fritt valg.

Han er regnet som profesjonell til p håndtere din diagnose; at du er uenig med behandlingen er ikke så relevant.

Anonymous poster hash: fbb05...512

Fatter ikke at det ikke skal være relevant.. Da får jeg jo ikke behandling som fungerer for meg..

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått inntak på en dps, har du rett til å bytte til en annen dps.

På generelt grunnlag vil det også være viktig å ha kjemi med behandler og få en behandling som pasienten ser på som meningsfylt. Det er mange retninger i psykologisk behandling, og det er ikke gitt at den innfallsvinkelen en behandler har gitt fungerer på alle. Og det meste av behandlingen er ikke diagnosespesifikk.

Jeg synes det du skriver høres fornuftig ut.

Har du noe lovverk å vise til som jeg kan støtte meg til? :)

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på fritt sykehusvalg, og har du en henvisning fra lege kan du bestemme hvilket sykehus/DPS du skal behandles hos. Dette finner du informasjon om i pasientrettighetsloven:

Pasienten har rett til å velge på hvilket sykehus, distriktspsykiatrisk senter, privat radiologisk institusjon eller institusjon som tilbyr tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk, eller behandlingssted i en slik institusjon, behandlingen skal foretas. Det er en forutsetning at institusjonen eies av et regionalt helseforetak eller har avtale med et regionalt helseforetak.

Hva din nåværende psykolog mener er revnende likegyldig så lenge du har en ny henvisning fra fastlege.

Anonymous poster hash: 8961a...495
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

For en liten stund siden prøvde jeg å bytte psykolog, da jeg rett og slett opplever at jeg ikke har kjemi med han jeg har nå, og at uansett hva jeg sier så greier han ikke/ vil ikke hjelpe meg med det jeg ønsker hjelp til.

Så da prøvde jeg å bytte psykolog, via henvisning fra fastlegen min, men fikk bare telefon fra psykologen hvor han maste om hvorfor jeg ville bytte, samt brev fra klinikken om at jeg skal fortsette med behandling hos nåværende psykolog og at det er han som skal bestemme om jeg skal fortsette i behandling...???

Neste gang jeg gikk til behandleren igjen så nevnte han ikke en døyt om dette, latet som ingenting..

Jeg har diagnose og krav på fortsatt behandling, men ønsket ny psykolog pga ovennevnte grunner. Kan han virkelig nekte meg å bytte, selv om jeg har fått henvisning her?? Finnes det noe lovverk rundt dette?

Synes det er et eneste stort virrvarr når jeg skal søke etter lovene ang dette, vet jo ikke om pasientrettighetsloven gjelder psykiatrisk behandler selv om det gjelder fastlege...

Har du ringt og snakket med avdelingsleder?

Skrevet

Jeg synes det du skriver høres fornuftig ut.

Har du noe lovverk å vise til som jeg kan støtte meg til? :)

-ts

Det har jeg desverre ikke, men der er noe om at når du har blitt vurdert til å få rett til hjelp i spesialisthelsetjenesten, så gjelder dette for at du skal få hjelp alle steder i din region. F.eks helse Sør-Øst. Dette er i hvertfall det de pasientene jeg har kjent til fått beskjed om.

Jeg håper du finner ut av det. Å klare å få en allianse med terapeuten sin, er helt nødvendig for å få til bedring for pasienten. Det vil være dårlig for alle dersom pasienter må gå i behandling til terapeuter de ikke får allianse med, og derfor ikke vil oppleve bedring hos.

At noen her tror man skal ta til takke med en fordi vedkommende er ekspert, er ganske langt unna det man vet om bidrag til bedring. Er liksom ikke helt det samme som å gipse en fot :)

• Liker 1
Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Noen psykologer/psykiatere har dessverre en tendens til å ville kontrollere. Dette kommer av flere års utdannelse og kompetanse samt erfaring opp mot en pasient som er svært utsatt og langt nede.

De har lett for å utveksle dette med at pasienten ikke vet hva som er best for h*n. Tvert imot: Når noen har det vondt vet vedkommende akkurat hvor det gjør vondt og vet godt hvor h*n skal peke. Pasienten vet dermed også selv hvordan behandlingen kan hjelpe: Hva som kan hjelpe.

Behandlerens kompetanse er selvfølgelig også svært viktig: Disse skal gå hånd-i-hånd. Det er derfor samarbeid er svært avgjørende. Uten god kjemi fungerer det ikke. Kontrollerende behandlere fungerer ikke. Uten gjensidig respekt fungerer ikke samarbeidet.

Du har krav på å bytte, og det bør du. :)

Edit: Skrivefeil

Endret av gjestvest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...