AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 På f.eks Epresso House (svenskeid) foregår typiske bestillinger slik: Kunden: "En kaffe latte og dette rundstykket, takk" Den ansatte: Begynner å vandre langs disken og spør: "Vil du også ha med deg en juice og yoghurt"? Ærlig talt: skjerp dere, ansatte!!😠Anonymous poster hash: 44542...7a6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Det er ikke de ansatte som velger å gjøre dette. De er pålagt av ledelsen å gjøre det. De gjør det ikke av egen fri vilje. Anonymous poster hash: 1bfb0...30e 17
FruHudson Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Ja, det er irriterende med mersalg, men det er bare å si "nei takk". 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Mersalg. Er det de tjener på. Derfor spør de. Anonymous poster hash: c08b8...294
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 TS her, forstår "mersalg" og at ledelse har pålagt. Men ærlig talt, er det ikke for idiotisk når det gjøres så direkte? Blir som å handle en bil: kunden har bestemt seg for en Volvo, så sier selgeren idet kunden skal betale og står klar med kortet sitt: "vil du ha med en Mercedes også, eller kanskje en bobil?" Give me a breakAnonymous poster hash: 44542...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Ja, det er irriterende med mersalg, men det er bare å si "nei takk". Lurer ikke på hva jeg skal gjøre...😄 Synes det er en undervurdering av folk at de ansatte er så direkte og masete.Anonymous poster hash: 44542...7a6 1
FruHudson Skrevet 12. mai 2015 #8 Skrevet 12. mai 2015 Lurer ikke på hva jeg skal gjøre... Synes det er en undervurdering av folk at de ansatte er så direkte og masete.Anonymous poster hash: 44542...7a6 Ja, det er vel ingen av oss som er noe særlig begeistret for det, men det er arbeidsgiver og ikke de ansatte som skal få skylden. Det er nok ingenting man kan gjøre med det, så man får bare bite tenna sammen. 2
skruf Skrevet 12. mai 2015 #9 Skrevet 12. mai 2015 Det er ikke sikkert de ansatte synes det er så kjekt heller.... Jeg var ekstrahjelp i en bokbutikk i min grønne ungom, og vi var pålagt mersalg av ledelsen. F.eks hvis noen kjøpte noe så skulle vi spørre om de også ville kjøpe kort og gavepapir. Jeg hatet det. På slutten av måneden fikk den ansatte som hadde mest mersalg en premie av daglig leder.. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #10 Skrevet 12. mai 2015 TS her, forstår "mersalg" og at ledelse har pålagt. Men ærlig talt, er det ikke for idiotisk når det gjøres så direkte? Blir som å handle en bil: kunden har bestemt seg for en Volvo, så sier selgeren idet kunden skal betale og står klar med kortet sitt: "vil du ha med en Mercedes også, eller kanskje en bobil?" Give me a breakAnonymous poster hash: 44542...7a6 Hvordan mener du de skal gjøre det da? Når de er pålagt å prøve på mersalg, hvordan mener du de heller skal gjøre det enn å spørre kunden om de vil ha noe? Er det bedre å snike og lure enn å være ærlig og direkte? Eksempelet ditt holder heller ikke vann. Man trenger ikke to biler, og de færreste har råd til det. Å kjøpe en bolle i tillegg til kaffen, derimot, er noe mange både har råd til og lyst på når de først blir gitt ideen. Anonymous poster hash: 1bfb0...30e 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #11 Skrevet 12. mai 2015 På f.eks Epresso House (svenskeid) foregår typiske bestillinger slik: Kunden: "En kaffe latte og dette rundstykket, takk" Den ansatte: Begynner å vandre langs disken og spør: "Vil du også ha med deg en juice og yoghurt"? Ærlig talt: skjerp dere, ansatte!!Anonymous poster hash: 44542...7a6 Jeg har jobbet på Espresso House, og synes det er fælt at du tenker det er baristaene som er "teite" når det blir utført mersalg. Personlig mislikte jeg sterkt å utføre mersalg, men det er noe jeg var pålagt å gjøre til hver eneste kunde. En gang i uken kommer det en såkalt "mystery shopper" innom. Det kan være hvem som helst og når som helst. Et av punktene mystery shopperne sjekker, er om man utfører mersalg. Dersom man ikke gjør det får man lav poengsum (i min shop ble listene med navn på barista(!) hengt opp på bakrommet). Å score lavt på mysteri shopper høres kanskje ikke så ille ut, men det som er greia er at de ansatte på den spesifikke shoppen kan vinne ferieturer osv dersom man får høy score. Igjen; disse premiene var aldri viktige for meg, men man blir liksom forhatt av de andre ansatte hvis man er den som drar ned hele shoppen. I tillegg kan man få kjeft av de på hovedkontoret og av manageren sin dersom man får lave poengsummer. Jeg sluttet på Espresso House for en måneds tid siden, og trives mye bedre i jobben jeg har nå! (Som forøvrig også er på kafe, men en kafe som tar mye bedre vare på de ansatte). Anonymous poster hash: 9e5a3...979 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #12 Skrevet 12. mai 2015 Hvordan mener du de skal gjøre det da? Når de er pålagt å prøve på mersalg, hvordan mener du de heller skal gjøre det enn å spørre kunden om de vil ha noe? Er det bedre å snike og lure enn å være ærlig og direkte? Eksempelet ditt holder heller ikke vann. Man trenger ikke to biler, og de færreste har råd til det. Å kjøpe en bolle i tillegg til kaffen, derimot, er noe mange både har råd til og lyst på når de først blir gitt ideen. Anonymous poster hash: 1bfb0...30e Vel, jeg som ofte er kunde føler jeg har havnet i idiot-land når det i Oslo spørres om følgende - etter at du kommet med din bestilling og står klar med kortet: "Vil du også ha bolle, juice og yoghurt?" Etterfulgt av "var det (virkelig) alt?:-D?" ...når jeg nettopp har bestilt stor latte-kaffe og stort rundstykke med pålegg. Burde være forbudt å være så dum. Det skjer aldri meg i andre land at den ansatte lurer på om jeg også vil ja testen av menyen - etter å ha bestilt. Anonymous poster hash: 44542...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #13 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har jobbet på Espresso House, og synes det er fælt at du tenker det er baristaene som er "teite" når det blir utført mersalg. Personlig mislikte jeg sterkt å utføre mersalg, men det er noe jeg var pålagt å gjøre til hver eneste kunde. En gang i uken kommer det en såkalt "mystery shopper" innom. Det kan være hvem som helst og når som helst. Et av punktene mystery shopperne sjekker, er om man utfører mersalg. Dersom man ikke gjør det får man lav poengsum (i min shop ble listene med navn på barista(!) hengt opp på bakrommet). Å score lavt på mysteri shopper høres kanskje ikke så ille ut, men det som er greia er at de ansatte på den spesifikke shoppen kan vinne ferieturer osv dersom man får høy score. Igjen; disse premiene var aldri viktige for meg, men man blir liksom forhatt av de andre ansatte hvis man er den som drar ned hele shoppen. I tillegg kan man få kjeft av de på hovedkontoret og av manageren sin dersom man får lave poengsummer. Jeg sluttet på Espresso House for en måneds tid siden, og trives mye bedre i jobben jeg har nå! (Som forøvrig også er på kafe, men en kafe som tar mye bedre vare på de ansatte). Anonymous poster hash: 9e5a3...979 Jeg kan forstå deg :-) Husk bare at kunden tenker på den h*n møter på (og ikke ledelsen som en ikke ser). En undervurdering av meg som kunde er hva jeg mener dette handler om. Den svenske ledelsen bør Take A Hike.Anonymous poster hash: 44542...7a6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #14 Skrevet 12. mai 2015 Jeg kan forstå deg :-) Husk bare at kunden tenker på den h*n møter på (og ikke ledelsen som en ikke ser). En undervurdering av meg som kunde er hva jeg mener dette handler om. Den svenske ledelsen bør Take A Hike.Anonymous poster hash: 44542...7a6 Tror ikke Espresso House er svensk lengre? Jeg mener å ha hørt at det nå eies av det norske selskapet Hercules. Anonymous poster hash: 9e5a3...979
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #15 Skrevet 12. mai 2015 Vel, jeg som ofte er kunde føler jeg har havnet i idiot-land når det i Oslo spørres om følgende - etter at du kommet med din bestilling og står klar med kortet: "Vil du også ha bolle, juice og yoghurt?" Etterfulgt av "var det (virkelig) alt?:-D?" ...når jeg nettopp har bestilt stor latte-kaffe og stort rundstykke med pålegg. Burde være forbudt å være så dum. Det skjer aldri meg i andre land at den ansatte lurer på om jeg også vil ja testen av menyen - etter å ha bestilt.Anonymous poster hash: 44542...7a6 Helt alvorlig, send en mail til ledelsen i Espresso House om at du synes det ekstremet fokuset på mersalg er påtatt og irriterende. Det er eneste måten å få det til å stoppe. Anonymous poster hash: 9e5a3...979 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #16 Skrevet 12. mai 2015 Dersom jeg kjøper noe (på kafé eller butikk osv) og blir overtalt til å kjøpe noe ekstra jeg egentlig ikke trenger eller har lyst på, kan jeg jo bare skylde på meg selv. Men jeg kommer nok til å legge igjen pengene mine et annet sted neste gang..Anonymous poster hash: f0887...f07
Gjest BabyBlue Skrevet 12. mai 2015 #17 Skrevet 12. mai 2015 Jeg gremmes av mersalg, men sjefen sitt ord er lov når man står bak kassen Det er ikke slik at man vil pushe ekstra saker på kunder, det handler om hva slags intruksjoner man får på opplæring osv. Kjære kunde: ikke kjeft på den som står bak kassen når de driver med mersalg, det er ikke deres feil. Men sannheten er at mersalg har UTROLIG mye å si på slutten av dagen, og fører til mye pluss, det er en grunn til at det blir praktisert omtrent overalt. Men jeg er enig i at det blir litt vel intenst noen plasser, og at ledelsen bør tenke seg om. Å spørre om folk vil ha drikke til maten sin er en ting, men å prøve å lasse på yoghurt og rundstykker er ganske drøyt. Da er det ikke snakk om småbeløp heller.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #18 Skrevet 13. mai 2015 Jobber med lignende espresso house, og vi er pålagt av ledelsen å drive mersalg. Nå gjør ikke jeg dette hele tiden..jeg prøver å skjønne på kunden om dem vil eller ikk. Enkelte funker det på.Anonymous poster hash: 97bdd...86e
Yzma Skrevet 13. mai 2015 #19 Skrevet 13. mai 2015 TS her, forstår "mersalg" og at ledelse har pålagt. Men ærlig talt, er det ikke for idiotisk når det gjøres så direkte? Blir som å handle en bil: kunden har bestemt seg for en Volvo, så sier selgeren idet kunden skal betale og står klar med kortet sitt: "vil du ha med en Mercedes også, eller kanskje en bobil?" Give me a breakAnonymous poster hash: 44542...7a6 Ja, det blir nesten det samme. Bortsett fra nullene.
FriCol Skrevet 13. mai 2015 #20 Skrevet 13. mai 2015 TS her, forstår "mersalg" og at ledelse har pålagt. Men ærlig talt, er det ikke for idiotisk når det gjøres så direkte? Blir som å handle en bil: kunden har bestemt seg for en Volvo, så sier selgeren idet kunden skal betale og står klar med kortet sitt: "vil du ha med en Mercedes også, eller kanskje en bobil?" Give me a breakAnonymous poster hash: 44542...7a6 Bilselgere utfører mersalg de også, men da er det i form av ekstrautstyr og serviceavtaler. Og det er det gjerne ganske mye av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå