Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å trene etter Tabatametoden.

- Hvilket av programmene trente du etter (har sett det er en hel del å velge i på Youtube og det er alt fra 4 min og opp til 45 min....)

- Merket du forskjell på kroppen og hva merket du?

- hvor mange ganger i uken trente du?

- gjorde du andre grep enn å trene?

Takk for tilbakemelding.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tabata er den mest effektive treningen jeg noensinne har drevet med og en merker resultater nesten fra gang til gang, i alle fall i begynnelsen :). Det er imidlertid også den desidert hardeste treningen jeg har vært borti, hvis den gjøres etter intensjonen. Det vil si at du trener så hardt at du ikke greier å gjennomføre de siste repetisjonene i særlig stor grad.

Jeg merket det mest på kondis og styrke i ben og lår, men overflødig fett på resten av kroppen forsvinner også, men saktere enn de andre effektene.

Trente på senter med:

20 sek på og 10 sek av x 8 repetisjoner per øvelse

og så 8 forskjellige øvelser med 1 minutts pause imellom, totalt intervalltreningstid: 32 min + oppvarming.

Tror det er lettere å begynne med 4 minutter av gangen og så legge på øvelser etter hvert til man kommer til 8 stk og de 32 minuttene den opprinnelige protokollen er. Trente 2-3 ganger i måneden, men trente vanlig trening et par ganger i uka ved siden av.

På treningen vår er det mye burpees, mountainclimbers + en del av øvelsene i denne linken, men ikke på hendene selvfølgelig da hehe og man bestemmer tempoet selv og tempoet i videoen er mye høyere enn det noen på våre treninger klarer. https://www.youtube.com/watch?v=ThnZ0n-7x4E

Det går an å velge øvelser etter egen smak, men det må være noe man blir veldig andpusten av bare :).

Skrevet

Det som skjer når man trener Tabata er at man kan bli sterkere og få bedre kondisjon.

Man blir ikke automatisk slankere av å begynne å trene. Det avhenger av veldig mange andre ting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går to ganger i uken på en time på treningssenter med tabata som "tema". Er så sykt effektivt! Merker det på styrken, kondisjonen, og at jeg har blitt flinkere til å presse meg selv.

Jeg ser dog for meg at jeg ikke hadde klart å få samme utbyttet av å trene det på egenhånd, men det handler mer om min viljestyrke enn om treningsformen, hehe :P

Skrevet

Går også på det to ganger i uka. Veldig morsom og tung trening -og en trening som passer for alle uansett form -siden du gjør øvelsene så mange gang du orker innafor 20 sek. Så en godt trent vil kamslje klare 20 øvelser mens en annen bare fem - men begge vil ha effekt. Jeg løper tre dager i uka i tillegg - og synes det hadde blitt for lite med bare to tabataøkter i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...