Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har kjøpt huset jeg bor i. Med meg bor min mor. Lurer på hvor mye kan jeg ta i betaling hver måned uten at jeg må melde ifra og begynne å skatte av det?

Tenker da st det må være en grense da foreldre kan ta penger for bosted uten å skatte, blir dette et slikt forhold i øynene til staten?

Anonymous poster hash: b7e19...10b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du selv bruker minst halvparten av huset, så trenger du ikke skatte eller rapportere noe som helst uansett leiesum.

Anonymous poster hash: 19335...479
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du selv bruker minst halvparten av huset, så trenger du ikke skatte eller rapportere noe som helst uansett leiesum.

Denne regelen har blitt endret. Nå er det slik at dersom du bruker mer enn halvparten av markedsleien på huset selv slipper du å skatte.

http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/

Med ”større del” menes at utleieverdien av den delen du leier ut er høyere enn utleieverdien av den delen du selv bruker til egen bolig.

Anonymous poster hash: b45df...f62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne regelen har blitt endret. Nå er det slik at dersom du bruker mer enn halvparten av markedsleien på huset selv slipper du å skatte.

http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/

Markedsleien? Huff.. hmm.. Men tror dere min mor som bor med meg, tror du det er reelt at jeg må skatte?

AnonymBruker
Skrevet

Markedsleien? Huff.. hmm.. Men tror dere min mor som bor med meg, tror du det er reelt at jeg må skatte?

Bor hun i en egen del av huset, eller har hun kun et rom og tilgang til fellesområder?

Anonymous poster hash: 14478...c38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket i praksis går ut på det samme i dette tilfellet: Ingen skatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke la deg forvirre av det innlegget. For å si det enkelt: Dersom du bor i en liten hybeldel av huset og din mor i hoveddelen, så må du skatte. Dersom dere deler huset, men har hvert deres soverom, så må du ikke skatte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hun egen boenhet? I så fall må du se på markedsleien. Dersom dere deler boenhet trenger du ikke tenke på dette, da dere er bofeller i samme husstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...