AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Hei, jeg har kjøpt huset jeg bor i. Med meg bor min mor. Lurer på hvor mye kan jeg ta i betaling hver måned uten at jeg må melde ifra og begynne å skatte av det? Tenker da st det må være en grense da foreldre kan ta penger for bosted uten å skatte, blir dette et slikt forhold i øynene til staten?Anonymous poster hash: b7e19...10b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Så lenge du selv bruker minst halvparten av huset, så trenger du ikke skatte eller rapportere noe som helst uansett leiesum. Anonymous poster hash: 19335...479 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Så lenge du selv bruker minst halvparten av huset, så trenger du ikke skatte eller rapportere noe som helst uansett leiesum. Anonymous poster hash: 19335...479 Denne regelen har blitt endret. Nå er det slik at dersom du bruker mer enn halvparten av markedsleien på huset selv slipper du å skatte. http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/ Med ”større del” menes at utleieverdien av den delen du leier ut er høyere enn utleieverdien av den delen du selv bruker til egen bolig. Anonymous poster hash: b45df...f62 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Denne regelen har blitt endret. Nå er det slik at dersom du bruker mer enn halvparten av markedsleien på huset selv slipper du å skatte. http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/ Anonymous poster hash: b45df...f62 Markedsleien? Huff.. hmm.. Men tror dere min mor som bor med meg, tror du det er reelt at jeg må skatte? Anonymous poster hash: b7e19...10b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Markedsleien? Huff.. hmm.. Men tror dere min mor som bor med meg, tror du det er reelt at jeg må skatte? Anonymous poster hash: b7e19...10b Bor hun i en egen del av huset, eller har hun kun et rom og tilgang til fellesområder? Anonymous poster hash: 14478...c38 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Denne regelen har blitt endret. Nå er det slik at dersom du bruker mer enn halvparten av markedsleien på huset selv slipper du å skatte. http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/ Anonymous poster hash: b45df...f62 Hvilket i praksis går ut på det samme i dette tilfellet: Ingen skatt. Anonymous poster hash: 19335...479 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Markedsleien? Huff.. hmm.. Men tror dere min mor som bor med meg, tror du det er reelt at jeg må skatte?Anonymous poster hash: b7e19...10b Nei. Ikke la deg forvirre av det innlegget. For å si det enkelt: Dersom du bor i en liten hybeldel av huset og din mor i hoveddelen, så må du skatte. Dersom dere deler huset, men har hvert deres soverom, så må du ikke skatte. Anonymous poster hash: 19335...479 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #8 Skrevet 13. mai 2015 Markedsleien? Huff.. hmm.. Men tror dere min mor som bor med meg, tror du det er reelt at jeg må skatte?Anonymous poster hash: b7e19...10b Har hun egen boenhet? I så fall må du se på markedsleien. Dersom dere deler boenhet trenger du ikke tenke på dette, da dere er bofeller i samme husstand. Anonymous poster hash: b45df...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå