Gjest Jean Valjean Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Det er menneskers tolkning av religion som er problemet.
Ulveedderkopp Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Når religionen er laget for å kunne tolkes i alle himmelretninger, så er det religionen som er problemet jo. Men selvfølgelig også menneskene som følger den. 2
Gjest Jean Valjean Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Det er mennesket som laget religion Dermed er det mennesket som er problemet Men jeg vet jo at det er enklere å finne på unnskyldinger for menneskelig ondskap.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 All religion er en form for kontroll over folk og er derfor et problem. Og ja, menneskene som laget religion er også en del av problemet...Anonymous poster hash: 86c0f...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Religion er oppfunnet av mennesker for å "straffe" folk som ikke blir tatt av det vanlige rettssystemet. Blir jo ikke bedre enn å hjernevaske folk til å tro de ikke kommer til himlen eller hva nå de andre har. Så enkelte folkegrupper har laget helt syke religioner eller såkalte strafferegimer rundt i verden. Anonymous poster hash: 4a6ae...70e 2
Summers Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Problemet er menneskets natur, løsningen er Jesus Kristus. 1
Navnekongen Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Folk må få tro på hva dem vil, uten å bli plaget for det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #8 Skrevet 12. mai 2015 Folk må få tro på hva dem vil, uten å bli plaget for det. Dessverre kan det å tro, og det å utøve sin religion bety svært så forskjellig. Hvis det å utøve sin religion betyr å jobbe for sharia går det for langt for min smak.... Anonymous poster hash: 046a7...b49 1
Mann 42 Skrevet 12. mai 2015 #9 Skrevet 12. mai 2015 Det er menneskers tolkning av religion som er problemet. Generelt så kan man vel si at det er folk som er problemet. Men religion er en av de tingene som skaper ekstra mye problemer, gjennom dogmatisme, sekterisme, hat og fiendskap overfor anderledes tenkende. Så tiing ville utvilsomt vært bedre uten religion. Religion surner alltid. 1
Gjest Jean Valjean Skrevet 12. mai 2015 #10 Skrevet 12. mai 2015 Så tiing ville utvilsomt vært bedre uten religion. Religion surner alltid. Akkurat det er jeg uenig i. Siden jeg er ganske sikker på at mennesker bare ville funnet noe annet og krangle over. Om religion ikke hadde eksistert.
Gjest Jean Valjean Skrevet 12. mai 2015 #11 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Folk må få tro på hva dem vil, uten å bli plaget for det. Så lenge de som tror ikke plager folk som ikke tror. Så er jeg helt enig Akkurat som ikke troende ikke burde plage troende Endret 12. mai 2015 av Jean Valjean
Gjest Jean Valjean Skrevet 12. mai 2015 #12 Skrevet 12. mai 2015 Problemet er menneskets natur, løsningen er Jesus Kristus. Feil løsningen av Bhagavan Krishna
Mann 42 Skrevet 12. mai 2015 #13 Skrevet 12. mai 2015 Akkurat det er jeg uenig i. Siden jeg er ganske sikker på at mennesker bare ville funnet noe annet og krangle over. Om religion ikke hadde eksistert. Folk har ikke religion fordi de vil krangle. De krangler fordi de har religion. 1
Gjest Jean Valjean Skrevet 12. mai 2015 #14 Skrevet 12. mai 2015 Folk har ikke religion fordi de vil krangle. De krangler fordi de har religion. Forstod du virkelig ikke hva jeg mente ?
Mann 42 Skrevet 13. mai 2015 #15 Skrevet 13. mai 2015 Forstod du virkelig ikke hva jeg mente ? Jo, og jeg mener at det feil. Religion i seg selv, pga dogmatisme og sekterisme er en kilde til konflikt som savner et hvert rasjonelt grunnlag, og vi ville hatt det langt bedre UTEN denne formen for galskap. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #16 Skrevet 13. mai 2015 Jo, og jeg mener at det feil. Religion i seg selv, pga dogmatisme og sekterisme er en kilde til konflikt som savner et hvert rasjonelt grunnlag, og vi ville hatt det langt bedre UTEN denne formen for galskap. Jeg er enig. Jeg forstår at det er et forlokkende og populært postulat, det at vi hadde funnet noe annet å krangle like mye over i stedet, men det blir ikke riktig av den grunn. Vi hadde sikkert funnet noe annet å krangle om, men det er klart det å blande inn det overnaturlige gir det en helt annen dimensjon. I sin aller reneste form innebærer gudstro at man har en gudegitt sannhet som trumfer alt og gir en selv rett. Det er vanskelig å komme på et substitutt for religion som kunne vært like polariserende som når slike leire står mot hverandre. Vi hadde selvsagt kranglet og sloss her i verden og dekket inn noen av religionskrigene med andre kriger, men man hadde ikke sittet og ment at ens egne holdninger fra naturens (gudens?) side var de rette. Ikke alt er like godt og relativt, enten man tror på en gud eller ikke. Men som Sam Harris vel sa om religion: "It allows perfectly sane people to believe by the billions what only lunatics could believe on their own". Det er bare gærninger som tror at UFO-er bortfører folk. Det er ikke bare gærninger som tror på Gud og Jesus, ente jeg mener de tar skammelig feil eller ikke. Religion, med tanker om guder og/eller annen overnaturlighet, har et helt annet potensial for massesuggesjon enn det vi eventuelt ville kranglet om i stedet. Anonymous poster hash: 0d16e...53a 3
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 13. mai 2015 #17 Skrevet 13. mai 2015 Bare lurer på noe. Alle dere som skylder på religion. Hva om det ikke hadde vært religion? Hadde det da vært fred og fordragelighet? Tror dere virkelig det?
Mann 42 Skrevet 13. mai 2015 #18 Skrevet 13. mai 2015 Bare lurer på noe. Alle dere som skylder på religion. Hva om det ikke hadde vært religion? Hadde det da vært fred og fordragelighet? Tror dere virkelig det? Det hadde det sikkert ikke vært. Men kanskje de stridighetene som hadde vært, hadde dreid seg mer om reelle, virkelige problemer, og ikke imaginære. Og kanskje det hadde vært litt enklere å finne praktiske løsninger på dem. Det er alltid litt farlig å bli for konkret i slike diskusjoner, men jeg vil likevel trekke frem et eksempel, nemlig konlikten knyttet til Israel. Mange av de mest fastlåste problemene i den konflikten er direkte knyttet til religion. Eksempelvis striden om Øst-Jerusalem, Tempelhøyten, Klippemoskeen og Klagemuren, som er den siste biten som gjenstår av jødenes tempel. På Gaza er det et religiøst parti som styrer, og de har skrevet sitt charter i religiøse vendinger som de finner det ekstremt vanskelig å komme seg ut av, fordi en reformulering vil oppfattes som helligbrøde av mange deler av organisasjonen. Derfor innholder Hamas's charter fortsatt vendinger som i sin ytterste konsekvens krever at staten Israel utslettes. Dette til tross for at realpolitikere innen Hamas for lengst har innsett at en tostatsløsning er den eneste farbare veien. Jødene sliter med lignende problemer, fordi de har en profeti om at tempelet skal gjenoppbygges, til tross for at det vil føre til en skittstorm av dimensjoner fordi DET vil forutsette at Klippemoskeen rives for å gi plass. Religion? Det suger. Hvis dette bare hadde dreid seg om plass, tillitt og ressurser, så hadde striden vært bilagt for flere tiår siden. 1
Gjest Jean Valjean Skrevet 13. mai 2015 #19 Skrevet 13. mai 2015 I motsetning til hva mange ser ut til å tro, så er det ikke religion som er den vanligste årsak til krig. Men det er kamp om ressurser og landområder som er den mest vanlige årsak til krig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå