Gå til innhold

Har du blitt catfished noen gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så på serien "Catfish" og kom på en hendelse fra da jeg var yngre. Jeg møtte en gutt på et chatterom, det var mange griser der, men han var ikke en av de. Jeg var vell 12 eller 13 år.

Han het Erik husker jeg, aner ikke om navnet var ekte.

Han var et år eldre enn meg og vi chattet i flere måneder. Først møttes vi ofte på chatte siden og til slutt så fikk han MSN min, men ikke min ekte, jeg hadde en for ukjente folk, jeg viste at folk kunne være falske på nett, så derfor hadde jeg en til.

Jeg var ganske forsiktig på nett, ga aldri noen mitt ekte navn, eller bosted (by). Jeg var veldig forsiktig, men denne ene mannen klarte da å lure meg trill rundt.

Han stilte mange seksuelle spørsmål i starten, etter noen dager altså ellers så hadde jeg luket at han med de andre grisene, jeg løy på alle for å være på den sikre siden. Jeg ventet på at han skulle bli lei av sex praten men så måtte jeg si ifra at jeg ikke var ute etter noe slikt prat, bare vennskapelig prat. Han sluttet.
Han spurte om cam hele tiden, etter flere måneder med vanlig prat så sa jeg ja.

Noen uker senere, og mange unnskyldninger fra hans side (nektet å vise seg på cam) så sa han "Jeg har fått fikset videokameraet så du kan få se meg, men det er noe jeg bør fortelle deg. Jeg er litt eldre enn det jeg først sa".

Husker fortsatt frysningen på ryggen da jeg så han. Jeg ble rett og slett kvalm! Han var ikke i nærheten av min alder, han hadde mørkt kort hår med måne og briller. Han var rundt 40! Jeg blokkerte og slettet han ganske fort. Jeg svarte han ikke, jeg bare logget av, og da skrev han mye "jeg elsker deg, derfor jeg ikke turte å si sannheten, tilgi meg. Du er den peneste" og masse bullshit for å få meg til å godta at han var "litt" eldre.

Tiden etterpå var vanskelig, noen dager sener så var det en ukjent som la meg til. Jeg godtok denne ut av nysgjerrighet, det var han. Han hadde da klart å finne utav mitt ekte navn (bare etternavn, han kalte meg Frøken Hansen - jeg har annet etternavn btw) og bosted, Han skrev "det huset rett nedenfor deg er til salgs, jeg vurderer å kjøpe det, så kan vi bli naboer". Og mye freaky og rett om omgivelsene rundt i nabolaget, lekeplassen var malt i spesielle motiver og farger, og dette viste han. Han skrev ofte "jeg sitter på den blå husken og venter på deg" eller "så pen du er i dag, jeg så deg da du gikk til skolen".
På den tiden så skjønte jeg ikke hvordan han hadde fått tak i informasjonen, i dag så forstår jeg at han måtte ha fått tak i ip adressen, og fått tak i adressen min. Fornavnet viste han ikke, fordi det var flere i huset. Han nevnte aldri fornavnet mitt, kun etternavnet. Og han beskrev ikke huset mitt, bare omgivelsene, så han må ha kommet frem til sånn ca. hvor jeg bodde, og ikke eksakt adresse. Jeg skulle ha sagt ifra til noen voksne, men jeg var redd. Og jeg følte det var min egen skyld som slapp han inn i mitt liv. I nesten et år så terroriserte han meg. Han sendte også tekstmeldinger, ikke bare til meg, men til hele familien, for å finne det nummeret som tilhørte meg, men som var registrert på foreldrene mine, så fortsatt ikke noen navn! Et år i frykt, og det kommer jeg aldri til å glemme.

Etter det så har jeg aldri vært ærlig på nett. Brukte å chatte mye på forskjellige nettsider, utav kjedsomhet. Men var aldri ærlig om hvem jeg var, alder, navn, bosted ja alt var bare løgn. Profilbilder ble funnet på google, bilder (ikke av vanlige folk men fra reklamer og slikt) som var dypt nedgravd i google, jeg redigerte de slik at de ikke kunne bli funnet ved å søke med bilde etter kilde. Bildene var også fra nettsider fra andre land, slik at man kunne ikke bare google "jente" eller "girl" for å finne det bilde.

Jeg mistet helt tilliten til andre folk på nett, og jeg følte meg skitten og brukt, og ikke minst følte jeg skam! skam for at han klarte å lure meg, han var den første og siste jeg viste meg på cam til. Skulle ønske jeg kunne finne denne mannen, å slå han rett ned!
Jeg føler meg ikke trygg på nett, til og med facebooken min er falsk, falskt navn og bare et bilde av meg selv. På en måte så har han gitt meg noe positivt, jeg har nettvett! men ikke på grunn av jeg er smart, men fordi jeg er redd! Og det hater jeg, jeg hater at denne ene mannen har gjort det slik at jeg nå føler meg utrygg på nett.

Har du noen ganger blitt catfished?

Anonymous poster hash: d4da8...ffa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva begrepet catfish betyr?!
Kattefisk? Katteagn?

Har blitt stalka ja. Og har som deg etter det alltid brukt falsk identitet på nett inkludert facebook. Svært få vet etternavnet mitt, og jeg har hemmelig nummer, hemmelig adresse og passer på å aldri gi nummeret mitt til personer som spør meg på byen tilfelle de har syke intensjoner som jeg har opplevd tidligere.
En mann fulgte etter meg konstant, jeg møtte han på en fest og selvom jeg sa (løy) om at jeg hadde kjæreste ble han helt betatt. Hvor enn jeg gikk ut så var han der, kom alltid alene og skulle kun prate med meg. Når jeg ikke ville prate ba han meg om han bare kunne få noen minutter osv. Han ringte vennindene mine og fant på historier som at vi hadde en avtale om å møtes men han husket ikke hvor jeg sa så han lurte på om de kunne si hva jeg skulle den helgen til han, sa at han hadde mistet nummeret mitt og prøvde å få de til å gi han det, fulgte etter meg på bussen så jeg måtte gå av bussen og ta en annen buss (som han også fulgte etter på helt til jeg ble hentet i bil et sted langt unna meg selv) selvom jeg skjelte han ut å ba han gå osv. Sendte meg daglige meldinger på facebook og når jeg blokkerte han fortsatte han fra fake profiler, sendte meg bilde av et bilde han hadde tatt fra min profil og tegnet hjerter osv videre på. Tingen er at jeg tør ikke engang snakke med mine nåværende venner om dette fordi jeg er så redd det skal høres innbilsk ut, men de jeg hang med på den tiden vet jo hvor ille han var og hvor redd jeg var. Er sikker på at han hadde brutt seg inn vinduet hos meg om han fant adressen min. Jeg stoler ikke på noen lenger, selv ikke bekjente jeg jevnlig treffer. Skal jeg ha fest eller lignende klistrer jeg på et falskt navn på postkassa mi sånn at ingen av de besøkende kan lese etternavnet mitt... Det har ødelagt skikkelig mye for tillitten jeg har til mennesker, og møter jeg noen på nett som vil bli kjent eller nettvenner så tenker jeg alltid at de kun skal suge informasjon ut av meg for å finne ut hvem jeg egentlig er og bruke den imot meg. Kjempe synd for jeg vet jo at det er mye bra folk der ute og at jeg går glipp av mange gode nettvennskap...

Anonymous poster hash: 9ed2f...375
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva begrepet catfish betyr?!

Kattefisk? Katteagn?

Anonymous poster hash: 9ed2f...375

Haha, godt forslag. Det betyr at en person på nett er en annen enn de utgir seg for. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=catfish

Jeg var også MYE på nett og chattet da jeg var 12-13. Mamma var skikkelig bekymra, men jeg rotet meg aldri borti noe, heldigvis. Mange av venninnene mine møtte folk fra nettet, jeg tror ikke de ble utsatt for catfishing, men guttene var gjerne en del eldre. Det er utrolig lett å bli lurt og jeg skjønner man får tillitsproblemer av det.

Anonymous poster hash: b13f3...b79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...