Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder oppsigelse i prøvetiden. Vedkommende vil få beskjed rett over helgen om at det blir oppsigelse. Dette er pga økonomiske hensyn i bedriften. Arbeidstakeren er i prøvetid, med 1 mnd oppsigelse. Jeg lurer på om arbeidsgiver kan be vedkomende om og gå på dagen, og hvordan reglene er for lønn. Om en er pliktig til og betale 1 mnd lønn. Eller om firmaet kan "komme unna" det pga likviditets problemer. Har tittet litt på Aml, men ble ikke så veldig mye klokere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vel mnd gjensidig oppsigelse. tror neppe bedriften slipper unna med en mnd lønn.

er det så drlig så går det til lønnsgarantifondet.

Skrevet
er det så drlig så går det til lønnsgarantifondet.

Ja, men er ikke det kun ved konkurs?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med de som ikke får lønn ved andre årsaker?

Skrevet
Hva med de som ikke får lønn ved andre årsaker?

Tja, dersom en ikke kan betale ut lønn, og bedriften ikke er konkurs så vil en vel bli permittert og motta stønad fra Aetat.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, det er o voldsomt med penger en får derifra

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke be vedkommende gå på dagen, selv om de har dårlig råd.

Han skal ha skriftlig beskjed med begrunnelse for oppsigelsen, og har krav på full lønn i oppsigelsestiden.

Jeg er usikker på om han omfattes av fortrinnsrett til nytt arbeid, i tilfelle bedriften i løpet av nærmeste år begynner å gå bedre og må ansette nye folk. Dette fordi han har jobbet så kort tid, og en slik fortrinnsrett vanligvis bare omfatter ansatte som har vært ansatt litt lenger (§67 i AML).

Hvis bedriftens ansatte er organisert, skal, uansett, oppsigelsen drøftes med den tillitsvalgte først. Kanskje han kan forhandle fram en lovnad om fortrinnsrett?

Vær også oppmerksom på at, hvis det er andre ledige stillinger i bedriften som vedkommende kan brukes til, skal han omplasseres dit før han kan sies opp.

En prøvetidsansatt er nemlig ikke lettere å si opp enn andre, med mindre han er ubrukelig (AML § 63: "...oppsigelsen må begrunnes i arbeidstakerens tilpassing til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet")

Her var det begrunnet i "virksomhetens forhold" (dårlig økonomi i bedriften), og da har han samme oppsigelsesvern som andre.

Lykke til!

Skrevet
Arbeidsgiver kan ikke be vedkommende gå på dagen, selv om de har dårlig råd.

Han skal ha skriftlig beskjed med begrunnelse for oppsigelsen, og har krav på full lønn i oppsigelsestiden.

Takk for svar. Men vedkommende kan vel få valg om enten og gå på dagen, men motta lønn i 1 mnd-altså oppsigelses tiden?

Hvis bedriftens ansatte er organisert' date=' skal, uansett, oppsigelsen drøftes med den tillitsvalgte først. Kanskje han kan forhandle fram en lovnad om fortrinnsrett?[/quote']

Er ingen som er organisert. Og fortrinnsrett tviler jeg sterk på vil bli aktuelt. Men greitt og vite uansett.

Forresten, så leste jeg nå på Aml og ifølge § 58.1 så står det bl.a Hvis annet ikke er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Jeg tolker det at en må betale lønn også, selv om det ikke står det.

Altså, vedkommende skal ha oppsigelse skriftlig-med begrunnelse. Men så står det og`i Aml § 57.2 "Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om arbeidstakerens rett til å kreve forhandling og reise søksmål og om retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i § 61, og om de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen."

Her ble jeg litt usikker- forhandlinger om hva da...hmm om og reise søksmål... :roll:

Skrevet

Jeg håper det ikke er ditt firma og at det ikke er du som skal si opp!

Er det ditt firma vet du altfor lite til å drive det!

Skrevet
Jeg håper det ikke er ditt firma og at det ikke er du som skal si opp!

Er det ditt firma vet du altfor lite til å drive det!

Heheh...nei, det er absolutt ikke mitt firma. Grunnen til at jeg ønsker og vite om dette er fordi jeg avogtil har mine tvil på hva ledelsen kan. :roll: Jeg er budbringeren oppi dette her, og vil være sikker på at det er gått riktig for seg. Nåja, er vel noen på jobb som kan noe mer enn meg oppi dette da. Så det går sikkert bra. Sånn helt uti det blå er det ikke.

Skrevet

Puh! Nå ble jeg litt lettet, ihvertfall.

Skrevet

Bedriften kan selvsagt be vedkommende slutte med en gang og la ham få lønn ut oppsigelsetiden. Da får han jo lønn i en måned uten å gjøre noe, og det vil sikkert ikke vedkommende ha noe i mot.

NB! NB! Man skal selvsagt alltid ha lønn ut oppsigelsestiden! Oppsigelsestid er den tiden man jobber etter man er blitt sagt opp eller selv har sagt opp. Og alle skal ha lønn når man jobber!

Men hvis bedriften har råd til å betale lønn i en måned uten at vedkommende jobber for den, da setter jeg et stort spørsmålstegn ved om bedriften egentlig har så dårlig råd?

Og da kan det kanskje bli snakk om usaklig oppsigelse, og da kommer forhandlinger (om å fortsette i jobben), søksmål osv. inn i bildet.

Tror vedkommende vil trenge hjelp fra en fagforening eller advokat. Advokat er megadyrt, men vinner han saken, må bedriften betale utgiftene. Kan bli en dyr historie for bedriften, dette!

Hva står det egentlig i vedkommendes arbeidsavtale?

Skrevet

Men hvis bedriften har råd til å betale lønn i en måned uten at vedkommende jobber for den, da setter jeg et stort spørsmålstegn ved om bedriften egentlig har så dårlig råd?

Ja, det kan du si. Men må de betale ut lønn, så har de ikke noe valg. Det er nok mulig de ønsker at vedkommende skal jobbe når det allikevel må betales lønn. Men jeg tenker og litt at person som har blitt sagt opp, ikke vil være den mest positiv, og dette kan gjøre en usikker hverdag værre for de som blir igjen.

Så lenge dette går riktig for seg, så tror jeg vedkommende vil gå derfra med ett stor smil om munnen. :wink:

Hva står det egentlig i vedkommendes arbeidsavtale?

Det vet jeg morgen. Jeg har ikke hatt noe med ansettelsen.

Puh! Nå ble jeg litt lettet' date=' ihvertfall.[/quote'] Ja, jeg og`! :ler:
Skrevet

Hvis oppsigelsen er saklig, skulle det ikke være noe problem å la den oppsagte jobbe ut prøvetiden. Han må jo huske på at når han søker ny jobb, kan det være greit å ha positive referanser hos den forrige arbeidsgiver!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ansetter en på prøve? når firmaet har så dårlig råd? Hmmm , lukter av hele saken. Man viste vel hvordan det sto til allerede ved ansettelsen?

når man er "villig" til å la en i en prøvetid gå uten lønn da er det mye som skurrer i dette firmaet. Da skorter det på penger til mye annet også.

Det er vel bare tidspørsmål om når det er kroken på døra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kommer seg ike unna pga økonomien i firmaet. Da må det slås konkurs først.

Heldigvis er det ikke så lett å kvitte seg med folk.

Skrevet
Ansetter en på prøve? når firmaet har så dårlig råd? Hmmm ' date=' lukter av hele saken. Man viste vel hvordan det sto til allerede ved ansettelsen?[/quote']

Nei, en var ikke klar over det da. Prøvetiden er på 6 mnd.

Nå var det mest jeg som lurte på dette om en var pliktig til og betale lønn i prøvetiden og også hvordan reglene er omkring dette med oppsigelse. Det vil nok gå riktig for seg. Men ledelsen har gjort noen ting som jeg har satt en del spørsmålstegn ved, og da liker jeg og vite på forhånd.

Skrevet
Ansetter en på prøve? når firmaet har så dårlig råd? Hmmm ' date=' lukter av hele saken. Man viste vel hvordan det sto til allerede ved ansettelsen?[/quote']

Nei, en var ikke klar over det da. Prøvetiden er på 6 mnd.

Nå var det mest jeg som lurte på dette om en var pliktig til og betale lønn i prøvetiden og også hvordan reglene er omkring dette med oppsigelse. Det vil nok gå riktig for seg. Men ledelsen har gjort noen ting som jeg har satt en del spørsmålstegn ved, og da liker jeg og vite på forhånd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kommer plutselig krise i regnskapet på 6 mnd+ da er det lite kontroll.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når man er "villig" til å si opp en på prøvetid uten lønn, da kan dere vente dere andre oppsigelser snart? Når det ike er ønn til en på en mnd, da står det ille til. En behøver ikke være store økonomen for å skjønne dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...