AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Er ganske stiv, men er i 20-årene, og relativt aktiv. Hvor ofte, hvor mye, og hvilke øvelser, må man tøye for å kunne klare å gå ned i spagaten? Må man strekke hver dag, eller går det med 2-3 dager i uken? Anonymous poster hash: 05510...000
Taklampe Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Tror det er ganske individuelt. Noen kan tøye hver dag med bruke flere uker på å komme ned. Mens andre kan tøye noen ganger i uka og komme ned etter noen uker. Det kommer også an på hvor hardt man presser seg også.
Minted Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Ja, det er ganske individuelt, jeg er veldig for restitusjon på alle måter, og synes det høres ut som en bedre idet å bruke lengre tid på bevegelighetsøvelser 2-3 ganger i uken, enn å gjøre det hver dag. Jeg kan komme med noen tips, men det er kanskje litt lettere om jeg vet noe om hvordan du ligger an nå, hvor du er stivest, og hvilke øvelser du allerede gjør?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Jeg tøyde ca 4 ganger i uka og var i spagaten etter 6-7 måneder. Kan virkelig ikke forstå at noen kommer hele veien ila bare noen uker, da må de isåfall pine seg skikkelig og helt sikkert ha hjelp til å dytte kroppsvekten sin mer over enn det de selv klarer. Jeg tok det foran tven, og holdt meg i posisjon på smertegrensa (der jeg ble rød i ansiktet, tårene kom etter 10 sekunder og det var umulig for meg å presse meg selv lenger ned/strekke mere ut) i 30 sekunder av gangen. Og tøyde i totalt 10-15 minutter inkl oppvarming. Og så meg mer enn fornøyd med det. (Det var vondt nok det, så kunne ikke tenkt meg å pine meg i en time!) Øvelser er vanlig tøye og strekke øvelser, strekk og tøy av lyske, strekk av fremside lår, strekk av legger. Det finnes mange illustrasjoner om du søker på "split exercises" på nettet. Anonymous poster hash: 5acfa...190
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 ^ PS : Da mener jeg at jeg etter 6-7 måneder kunne uten oppvarming hoppe rett ned i spagaten uten problem eller smerter. Med oppvarming og smerter kunne jeg ila ca 2 mnd presse meg helt ned. Anonymous poster hash: 5acfa...190
Minted Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Det går an å gjøre det på den måten som er beskrevet over, men det er ikke bra for muskulaturen, og det finnes langt bedre og mer effektive metoder. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Jeg husker fortsatt at det var ei i klassen som lekende lett kunne hoppe rett ned i spagaten sånn helt uten videre. Det var mange som var misunnelige, deriblant jeg. Jeg har alltid vært stiv som en pinne, men det var spennende å se på i hvert fall, når hun hoppet ned i spagat med en flokk måpende klassekamerater rundt seg. Anonymous poster hash: c8b04...8d7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #8 Skrevet 12. mai 2015 Hva er det som bestemmer hvor stiv man er om man ikke trener noe særlig bevegelighet i utgangspunktet? Anonymous poster hash: 4f358...ebf
Supraspinatus Skrevet 12. mai 2015 #9 Skrevet 12. mai 2015 Hva er det som bestemmer hvor stiv man er om man ikke trener noe særlig bevegelighet i utgangspunktet? Anonymous poster hash: 4f358...ebf Det er en kombinasjon av hva senene og musklene evner, og hva sentralnervesystemet tillater. Det er faktisk sistnevnte som skaper de største begrensningene. Neste er musklene som ikke er sterke nok, og det minste problemet er tøyeligheten til sener og bindevev. Sentralnervesystemet skal holde deg i en bit uten at du knekker. Derfor vil det begrense bevegelseutslaget dersom det ikke er komfortabelt med deg i den posisjonen, eller ikke sterk nok. Bedøvede personer får ofte ekstrem bevegelighet når CNS er "skrudd av".
Nevian Skrevet 12. mai 2015 #10 Skrevet 12. mai 2015 Jeg opplevde at å gå ned sidelengs var mye mer krevende enn bak/fram.
Wonderbitch Skrevet 13. mai 2015 #11 Skrevet 13. mai 2015 Jeg kan presse meg ned i "jentespagaten" nå etter noen måneder med sporadisk tøying etter joggeturer. Jogger 2-3 ganger i uken og tøyer bare da, siden jeg føler jeg ikke er " varm nok" ellers. Regner med å klare "guttespagaten" innen en måned. Var så dum og skulle imponere noen ( i fylla hø hø...) for nesten et år siden, når jeg akkurat hadde klart å komme ned i spagaten. Litt for fort og uten oppvarming gikk det som det måtte gå. Klarte ikke å gå i begynnelsen og har fortsatt vondt i stumpen når jeg jogger/går i oppoverbakker og trapper. Blæh!
Thorn Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Kan virkelig ikke forstå at noen kommer hele veien ila bare noen uker, da må de isåfall pine seg skikkelig og helt sikkert ha hjelp til å dytte kroppsvekten sin mer over enn det de selv klarer. 5acfa...190 Det er slett ikke sikkert, mye av det er genetisk. Jeg har alltid vært myk, og gikk rett ut i jentespagat første gang jeg forsøkte ordentlig som 14-åring. Det er ikke like lekende enkelt nå 14 år etterpå, men er jeg varm nok går det greit likevel. Guttespagaten mangler jeg rundt 10 cm på, vil tro jeg kunne fått til den også med litt målrettet tøying.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #13 Skrevet 13. mai 2015 Jentespagaten kan jeg komme ned i på en uke, har gjort det flere ganger, men har ikke opprettholdt det. Guttespagaten vil jeg tro jeg må bruke flere mnd på. Den er veeeldig mye verre, og for meg gjør det rett og slett vondt å tøye på den måten. Anonymous poster hash: d4a74...0a8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #14 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har vært veldig myk (danser), men aldri klart guttespagaten. Kan det være vanskeligere for jenter pga hoftene? Føler i alle fall at mine er veldig stive. Klarer ikke jentespagaten nå, men hvis jeg hadde tøyd 3-4 ganger i uka i en måneds tid skulle jeg nok fått det til. Men det gjør jo himla vondt i begynnelsen. Anonymous poster hash: 15080...9d0
Høhø Skrevet 15. mai 2015 #15 Skrevet 15. mai 2015 Hva er forskjellen mellom jentespagat og guttespagat?
Charlie. Skrevet 15. mai 2015 #16 Skrevet 15. mai 2015 Hva er forskjellen mellom jentespagat og guttespagat? Jentespagat: Guttespagat:
Yzma Skrevet 15. mai 2015 #17 Skrevet 15. mai 2015 Jeg tøyde ca 4 ganger i uka og var i spagaten etter 6-7 måneder. Kan virkelig ikke forstå at noen kommer hele veien ila bare noen uker, da må de isåfall pine seg skikkelig og helt sikkert ha hjelp til å dytte kroppsvekten sin mer over enn det de selv klarer. Jeg tok det foran tven, og holdt meg i posisjon på smertegrensa (der jeg ble rød i ansiktet, tårene kom etter 10 sekunder og det var umulig for meg å presse meg selv lenger ned/strekke mere ut) i 30 sekunder av gangen. Og tøyde i totalt 10-15 minutter inkl oppvarming. Og så meg mer enn fornøyd med det. (Det var vondt nok det, så kunne ikke tenkt meg å pine meg i en time!) Øvelser er vanlig tøye og strekke øvelser, strekk og tøy av lyske, strekk av fremside lår, strekk av legger. Det finnes mange illustrasjoner om du søker på "split exercises" på nettet. Anonymous poster hash: 5acfa...190 Hadde du varmet opp kroppen da? Eller kunne du gjøre det når du var 'kald' ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå