AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 I fjor sommer fikk jeg en jobb som jeg endte opp med å virkelig mistrives i, til et punkt hvor arbeidsgiver nærmest ikke ga meg lov til å fortsette og ba meg om å enten sykemelde meg eller slutte (vi hadde en veldig åpen og god dialog hele veien). Jeg ble sykemeldt (legen min var heller ikke i tvil om at jeg ikke skulle jobbe der mer), og ikke lenge etter gikk kontrakten min ut. Jeg har siden vært arbeidsledig og mottatt dagpenger, et beløp så lite at jeg har måttet ta fra sparekontoen hver måned for å ha råd til alle regninger og mat. Jeg har søkt på en hel haug med jobber hver dag, og har vært så desperat at jeg har søkt på alt. Til slutt fikk jeg tilbud om en jobb, og jeg kunne selvfølgelig ikke takke nei. Dette er samme type jobb som den forrige, med andre ord noe jeg vet jeg ikke trives og vil slite med, men jeg har tenkt at det er bedre enn ingenting og at det vil være verdt å holde ut. Så til problemet... Lønnen er bare 100kr/t og jeg får ikke engang jobbe fulle dager, men 5 timer om dagen (de som jobber 8 timer om dagen har mer erfaring og kompetanse). Jobber jeg 5 dager i uken utgjør det omtrent like mye i lønn som jeg har fått i dagpenger. Så, ikke bare er jeg tilbake i en type jobb som jeg virkelig hater, men jeg får ikke mer betalt for det enn ved å være arbeidsledig... Jeg skal selvfølgelig prøve mitt beste for å holde ut og søke på andre jobber i mellomtiden, jeg er bare så frustrert... Hadde gledet meg sånn til å slippe å tenke på å ha dårlig råd. Hele situasjonen sliter så enormt på motivasjonen, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå gjennom hele jobbsøkingsprosessen på nytt, samtidig som jeg må bruke så mye energi på noe jeg mistrives så sterkt med Anonymous poster hash: 71d39...75a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Er det i det hele tatt lov å betale noen så lite som 100 kr timen??Anonymous poster hash: f7ea3...48f 18
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Er det i det hele tatt lov å betale noen så lite som 100 kr timen??Anonymous poster hash: f7ea3...48f Tydeligvis... Det er 5kr tillegg på lørdager, og etter x antall timer så øker lønnen. For eksempel så øker den til 103kr/t etter noe sånt som 200-300 timer (husker ikke helt i farten). Anonymous poster hash: 71d39...75a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Hvorfor skyte seg selv i foten? Du søkte på en jobb du visste du ikke egner deg i eller klarer, som du i tillrgg mistrivser i og har sluttet i før.... Jeg klarer ikke syns synd på deg.Anonymous poster hash: 42a0a...a9e 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Hvorfor skyte seg selv i foten? Du søkte på en jobb du visste du ikke egner deg i eller klarer, som du i tillrgg mistrivser i og har sluttet i før.... Jeg klarer ikke syns synd på deg.Anonymous poster hash: 42a0a...a9e Jeg gikk 5 måneder hvor jeg kun søkte på jobber som jeg kunne tenke meg og som jeg vet at jeg hadde trivdes i, uten engang å bli bedt på intervju. Jeg ble, som sagt, desperat da jeg begynte å søke på alt mulig av jobber, og ønsket om å ikke gå i minus hver måned var større enn misliket for jobben. Jeg ble heller ikke opplyst om lønnen før etter at jeg fikk tilbudet, og et av kravene for å motta dagpenger er at man ikke kan si nei til jobbtilbud. Hadde lønnen vært høyere hadde jeg gått på jobb hver dag med et smil. Det er det som er problemet her, og det hadde det vært om det så var drømmejobben. At det er denne type jobb gjør bare situasjonen mer frustrerende. Anonymous poster hash: 71d39...75a 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Tror ikke det er lov å lønne noen så lavt. Det er vel godt under minstelønn. Du bør få en skriftlig kontrakt der lønnen er dokumentert, og kontakte arbeidstilsynet for råd. Anonymous poster hash: e929f...76b 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Det er ikke noe som heter minstelønn i Norge. Du kan søke om sosialstønad. Anonymous poster hash: 9eaf8...637 6
tussi84 Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Hvorfor skyte seg selv i foten? Du søkte på en jobb du visste du ikke egner deg i eller klarer, som du i tillrgg mistrivser i og har sluttet i før.... Jeg klarer ikke syns synd på deg.Anonymous poster hash: 42a0a...a9e Du kan ikke si nei til jobbtilbud under dagpenger. Da mister du ytelsen. Ts.. snakk med fast legen din igjen og sykmeld deg på nytt. Du blir baredårligere jo lenger du holder på med et yrke du ikke trives i. Hør evt om han kan syke melde deg med friskmelding til annet arbeid. Da kan ikke nav bare komme å kreve at du skal fortsette i dette yrket du er i nå da dette gjør deg syk. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Kanskje du må senke kravene dine. Tror du vi som jobber dag etter dag, år etter år bare synes det er morsom å gå på jobb? Hver dag er nok ikke like morsomme, og man opplever utfordringer, men man må holde ut og kan ikke løpe til Nav og legen så fort det butter imot. Anonymous poster hash: d9ccd...506 9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 hva i helvete er dette slags firma/selskap? Anonymous poster hash: aab00...02f 3
Chizue Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Hvilken type jobb er det? Trenger ikke akkurat å si firmaet, men f.eks. butikkansatt, barnehage assistent, kontorarbeid, gartner osv... xD
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Kanskje du må senke kravene dine. Tror du vi som jobber dag etter dag, år etter år bare synes det er morsom å gå på jobb? Hver dag er nok ikke like morsomme, og man opplever utfordringer, men man må holde ut og kan ikke løpe til Nav og legen så fort det butter imot. Anonymous poster hash: d9ccd...506 Nei, selvfølgelig ikke. Jeg synes derimot ikke det er altfor mye å forlange å kunne komme seg gjennom en hel arbeidsdag uten å grine eller få angstanfall. Tanken på å ikke måtte bekymre seg for økonomien mer var motiverende nok til at jeg var innstilt på å begynne i en slik jobb igjen. Jeg hadde helt fint klart å holde ut, det er ikke det som er poenget her. Poenget er at jeg ikke tjener noe mer enn jeg gjorde som arbeidsledig, noe som gjør det fryktelig vanskelig å holde motivasjonen oppe uansett hva slags jobb det er snakk om. Tror ikke det er lov å lønne noen så lavt. Det er vel godt under minstelønn. Du bør få en skriftlig kontrakt der lønnen er dokumentert, og kontakte arbeidstilsynet for råd.Anonymous poster hash: e929f...76b Skriftlig kontrakt med lønn har jeg, men som andre sier så er det ingen minstelønn i Norge, så det tror jeg ikke at jeg kommer noe vei med... Du kan ikke si nei til jobbtilbud under dagpenger. Da mister du ytelsen. Ts.. snakk med fast legen din igjen og sykmeld deg på nytt. Du blir baredårligere jo lenger du holder på med et yrke du ikke trives i. Hør evt om han kan syke melde deg med friskmelding til annet arbeid. Da kan ikke nav bare komme å kreve at du skal fortsette i dette yrket du er i nå da dette gjør deg syk. Tusen takk. Jeg tenker å se hvordan det går en periode, og bruke alt jeg har av overskudd på å søke andre jobber. Jeg har jo lyst til å være i arbeid. Hvis det bare går nedover så skal jeg vurdere å gjøre som du sier, samt be NAV om hjelp til å søke og komme i kontakt med andre jobber, eventuelt praksis i andre type yrker. hva i helvete er dette slags firma/selskap? Anonymous poster hash: aab00...02f Hvilken type jobb er det? Trenger ikke akkurat å si firmaet, men f.eks. butikkansatt, barnehage assistent, kontorarbeid, gartner osv... xD Det er et ganske stort firma som driver primært med markedsanalyse på forskjellige måter. Anonymous poster hash: 71d39...75a 1
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2015 #13 Skrevet 12. mai 2015 Ah, markedsanalyse. Du mener provisjonsbasert telefonsalg. Nei, trådstarter, NAV kan ikke tvinge deg til å ta en jobb som har arbeidsforhold i strid med norsk lovverk og tariffavtaler. Derfor burde du ha fortalt arbeidsgiver før du signerte kontrakt at du vil vite lønns- og arbeidsforholdene. Det har du faktisk krav på. Det at dette ikke er fulltidsjobb er også noe du kunne brukt overfor NAV for å beholde arbeidsledighetstrygden. Men jeg er veldig nysgjerrig på hva det er som gjør deg så uinteressant i jobbmarkedet at du kun får jobber ingen andre vil ha? Er du helt uten utdannelse og jibberfaring fra før? Har du prøvd vikarbyråer - flere av dem har CV hjelp, intervjutrening og diverse kurs man kan gå på. Har du prøvd arbeidsmarkedstiltak gjennom NAV der du får praksis?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #14 Skrevet 12. mai 2015 Hvorfor skyte seg selv i foten? Du søkte på en jobb du visste du ikke egner deg i eller klarer, som du i tillrgg mistrivser i og har sluttet i før.... Jeg klarer ikke syns synd på deg.Anonymous poster hash: 42a0a...a9e Kan jeg få besøke din verden der alle får de jobbene de trives med og liker, og som ikke trenger å ta hva som helst fordi de trenger å betale husleie? Anonymous poster hash: 8cdab...722 13
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #15 Skrevet 12. mai 2015 Det positive er jo at det er lettere å få en ny jobb når du allerede er i fast jobb. Har du vært langtidssykemeldt eller arbeidsledig så står man ofte ikke akkurat først i køen ved nyansettelser.Anonymous poster hash: 53770...a1c 2
Pengebingen Skrevet 12. mai 2015 #16 Skrevet 12. mai 2015 Som AB sier rett over, ikke glem at det tar seg mye bedre ut på CV at du er i jobb enn at du går på NAV. Gjør ditt beste for å ha et godt forhold til din nåværende sjef, uansett, mens du leter etter andre jobber. Så du får en god referanse om det blir aktuelt. Du må faktisk bite tennene sammen og holde ut (med stå-på-humør og falske smil) frem til du lykkes med å finne en annen jobb. Oppsøk gjerne steder du kunne tenke deg å jobbe og lever åpen søknad og presenter deg selv. OG bruk nettverk, opplys om at du ser etter ny jobb og hva du kunne tenke deg å drive med. Kanskje noen kjenner noen som...osv Begynner å bli den vanligste måten å få jobb på, så mange stillinger lyses aldri ut. Kan arb.giver spare tid og penger til utlysning av stillingen ved å bruke sitt nettverk så gjør de jo gjerne det. I alle fall i privat sektor. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #17 Skrevet 12. mai 2015 Ah, markedsanalyse. Du mener provisjonsbasert telefonsalg. Nei, trådstarter, NAV kan ikke tvinge deg til å ta en jobb som har arbeidsforhold i strid med norsk lovverk og tariffavtaler. Derfor burde du ha fortalt arbeidsgiver før du signerte kontrakt at du vil vite lønns- og arbeidsforholdene. Det har du faktisk krav på. Det at dette ikke er fulltidsjobb er også noe du kunne brukt overfor NAV for å beholde arbeidsledighetstrygden. Men jeg er veldig nysgjerrig på hva det er som gjør deg så uinteressant i jobbmarkedet at du kun får jobber ingen andre vil ha? Er du helt uten utdannelse og jibberfaring fra før? Har du prøvd vikarbyråer - flere av dem har CV hjelp, intervjutrening og diverse kurs man kan gå på. Har du prøvd arbeidsmarkedstiltak gjennom NAV der du får praksis? Det er ikke provisjonsbasert, nei. Det er ingen andre tillegg enn 5kr på lørdager. Jeg har ingen utdannelse, men 5 års arbeidserfaring (er 20 år) innen forskjellige yrker, hvor det aller meste er servicebasert. Jeg har vært innom et par vikarbyråer, og alltid fått beskjed om at jeg har en sterk CV og søknad. Jeg kunne tenke meg ting som intervjutrening, men på den stunden jeg har vært arbeidsledig har jeg jo bare blitt bedt på ett intervju, og det var for denne her jobben, så jeg er usikker på hvor nyttig det faktisk hadde vært for meg... Takk for råd Det positive er jo at det er lettere å få en ny jobb når du allerede er i fast jobb. Har du vært langtidssykemeldt eller arbeidsledig så står man ofte ikke akkurat først i køen ved nyansettelser.Anonymous poster hash: 53770...a1c Som AB sier rett over, ikke glem at det tar seg mye bedre ut på CV at du er i jobb enn at du går på NAV. Gjør ditt beste for å ha et godt forhold til din nåværende sjef, uansett, mens du leter etter andre jobber. Så du får en god referanse om det blir aktuelt. Du må faktisk bite tennene sammen og holde ut (med stå-på-humør og falske smil) frem til du lykkes med å finne en annen jobb. Oppsøk gjerne steder du kunne tenke deg å jobbe og lever åpen søknad og presenter deg selv. OG bruk nettverk, opplys om at du ser etter ny jobb og hva du kunne tenke deg å drive med. Kanskje noen kjenner noen som...osv Begynner å bli den vanligste måten å få jobb på, så mange stillinger lyses aldri ut. Kan arb.giver spare tid og penger til utlysning av stillingen ved å bruke sitt nettverk så gjør de jo gjerne det. I alle fall i privat sektor. Takk. Ja, jeg skal holde ut så lenge jeg klarer, det siste jeg trenger nå er en dårlig referanse. Sånn sett hjelper det jo at det er kortere arbeidsdager, det er lettere å holde ut 5 timer om gangen enn 8... I dag har jeg planlagt å gå innom 20+ steder med åpen søknad. Det er heldigvis fleksibel arbeidstid og kort oppsigelsestid der jeg jobber nå, så om jeg skulle bli bedt på intervju eller få tilbud så kan jeg stille på veldig kort varsel. Anonymous poster hash: 71d39...75a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #18 Skrevet 12. mai 2015 Det er ingen menneskerett å trives på jobben. Enten tar su jobben og gjør det beste ut av det, eller så kan du sitte der når du på forhån har bestemt deg for at du ikke kommer til å trives.Anonymous poster hash: 41f8b...9c8 1
tussi84 Skrevet 12. mai 2015 #19 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Det er ingen menneskerett å trives på jobben. Enten tar su jobben og gjør det beste ut av det, eller så kan du sitte der når du på forhån har bestemt deg for at du ikke kommer til å trives.Anonymous poster hash: 41f8b...9c8 Trivsel er en veldig motiverende faktor for å kunne klare en jobb. Jeg vil påstå at trivsel er alfa og omega på en arbeidsplass og at dette er det viktigste. Ikke menneske rett nei, men det å mistrives ille på en jobb kan gå utover enn psykisk og man kan bli syk av det. Man kan velge å fortsette selv om man mistrives. Det første valget vil jo være å prøve å søke noe annet og håpe på at man får noe fort. Men så er det de som prøver dette i flere mnd og de stiller opp på jobben de mistrives så i selv om det tar knekken på de. De ender opp sykere og sykere jo lenger tid det går og det kan ende med depresjon eller utbrenthet eller begge deler. Helse kommer alltid før jobb etter min mening. Vi er mennesker med føleser og helse, ikke maskiner. Endret 12. mai 2015 av tussi84 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #20 Skrevet 12. mai 2015 Ah, markedsanalyse. Du mener provisjonsbasert telefonsalg. Nei, trådstarter, NAV kan ikke tvinge deg til å ta en jobb som har arbeidsforhold i strid med norsk lovverk og tariffavtaler. Derfor burde du ha fortalt arbeidsgiver før du signerte kontrakt at du vil vite lønns- og arbeidsforholdene. Det har du faktisk krav på. Det at dette ikke er fulltidsjobb er også noe du kunne brukt overfor NAV for å beholde arbeidsledighetstrygden. Men jeg er veldig nysgjerrig på hva det er som gjør deg så uinteressant i jobbmarkedet at du kun får jobber ingen andre vil ha? Er du helt uten utdannelse og jibberfaring fra før? Har du prøvd vikarbyråer - flere av dem har CV hjelp, intervjutrening og diverse kurs man kan gå på. Har du prøvd arbeidsmarkedstiltak gjennom NAV der du får praksis? Det er ingen lovfestet minstelønn i Norge og arbeidsgiver må ikke følge tariffer hvis bedriften ikke er organisert eller det ikke er et område som har allmenngjorte tariffer. Anonymous poster hash: 78260...5ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå