Gå til innhold

Kan jeg gjøre dette? ang leieforhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

vet ikke om dette er rette plassen å poste dette, men jeg prøver.

Har et problem med min gamle huseier, som ikke lar meg få igjen depositumet mitt. Hun mener hun skal ha penger for skader som var der før jeg flyttet inn, og som jeg har sagt ifra om flere ganger. Hun vil også at jeg skal vaske over et par ting en gang til, noe som er greit, selvom jeg ikke helt forstår det, da jeg vasket over to ganger, men hun mener hun skal ha nøklene uansett innen den dato de nye overtar. Jeg syntes ikke det er greit.

Kan jeg holde igjen nøkler frem til jeg får depositum? Nå har jeg bedt henne finne en dato i to uker, hvor vi kan ordne med depositum og levere nøkler o.l men ingen respons før ikveld, og imorgen er min eneste sjanse før jeg reiser bort i to uker. De nye overtar den 1 juni, men om jeg ikke får depositumet mitt enten imorgen eller fredag 29 så får jo ikke hun nøkkelen.

Så igjen, kan jeg holde igjen nøkler til jeg får depositum? Jeg har jo ny leilighet, hvor også huseiere her helst skulle hatt depositumet når jeg flyttet inn.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 7ee60...6a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du depositumskonto eller overført direkte til henne? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Konto i banken. ts

Gjest Keikolina
Skrevet

Vær så snill og si du har en ordentlig depositumskonto.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har depositumskonto i DNB med kontrakt.ts

AnonymBruker
Skrevet

Nå truer hun meg med at depositumet går til låsesmed om hun ikke får nøklene... Hva skal jeg si? Gjøre? Hun har ingenting å kreve meg for, annet enn at jeg vasker over en gang til som jeg allerede har sagt er greit.. HJELP

ts

Skrevet

Jeg har vært gjennom noe liknende før, hvis de nekter å gi deg depositumet kan du kreve å få det utbetalt av banken. Da må utleier bevise at du skal bli trukket i depositum for å hindre deg i å få pengene (jeg aner ikke hvordan dette gjøres, vår huseier hørte vi aldri noe mer fra etter vi gikk til banken). Det tok noen måneder med oss, så om du trenger pengene nå med en gang blir det vanskeligere..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke inventarliste? Dere skal ha en liste over alt leiligheten inneholder og i hvilken stand det var da du flyttet inn.

Anonymous poster hash: 4cd57...680
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke inventarliste? Dere skal ha en liste over alt leiligheten inneholder og i hvilken stand det var da du flyttet inn.

Anonymous poster hash: 4cd57...680

Har ingenting. Jeg sa ifra om feil og mangler(det hun krever meg for nå) når jeg flyttet inn, og har også sagt ifra flere ganger i ettertid. Ba henne også komme å se over leiligheten når jeg var ferdig vasket, men fikk aldri noe sva, før ikveld, når hun begynte å true med låsesmed for mitt depositum og lignende. Nå sa hun "skal undersøke det imorgen, vil ikke kreve en urimelig sum" og at jeg ikke skulle synke lavt å holde igjen nøkkel fordi jeg ikke fikk pengene mine. Har ny leilighet som skal ha det depositumet.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne

AnonymBruker
Skrevet

Har du noe av det du klaget på skriftlig, på email eller sms for eksempel?

Dersom hun påstår du har forårsaket skader og du hevdre de var der fra før, står du ganske svakt uten bevis dessverre.

Hva er det som er ødelagt? Er det noe som vil kunne regnes som vanlig slitasje?

Anonymous poster hash: f190c...b54
AnonymBruker
Skrevet

Holder du igjen nøklene vil du vel måtte betale leie for boligen for den tiden du har nøklene, og den leien vil jeg tro hun trekker fra depositumet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du noe av det du klaget på skriftlig, på email eller sms for eksempel?

Dersom hun påstår du har forårsaket skader og du hevdre de var der fra før, står du ganske svakt uten bevis dessverre.

Hva er det som er ødelagt? Er det noe som vil kunne regnes som vanlig slitasje?

Har ikke noe skriftlig, men har vitner på de skadene som var når jeg flyttet inn, som er de samme skadene som hun krever penger for nå.. Er noe avflekking av maling rundt to håndtak på skapdørene på kjøkkenet, som hun påstår er fuktskader, men fuktskader rundt et håndtak og ikke resten av døren? Merkelig. Dette var skader som var der fra før, jeg har vitner fra visningen. Også er det soveromsdøren som gnisser litt i øverste lista når den lukkes opp og igjen, men det er jo fordi huset og bakken beveger seg, ikke en skade. Hun har ingen grunn til å trekke fra depositumet mitt. Så jeg forstår ikke dette.ts

AnonymBruker
Skrevet

Holder du igjen nøklene vil du vel måtte betale leie for boligen for den tiden du har nøklene, og den leien vil jeg tro hun trekker fra depositumet.

Så hun skal få nøkler og en helt plettfri bolig, og jeg skal ikke få mine 21 tusen kroner??ts

AnonymBruker
Skrevet

Dersom kontrakten din varer til 01.06 har hun uansett ikke lov å leie ut til andre før etter denne datoen. Det er ikke lov å ta seg dobbelt betalt - skal du leie kortere, skal du også ha mindre husleie. Men når din leieperiode er utløpt må nøkkelen også leveres.

Veldig dumt at du ikke tok bilder av skadene da du flyttet inn, eller holdt kontakten om dette over mail, så hadde dette vært mye enklere. Men ta lærdom av det for fremtiden - man vet aldri hvordan en utleier EGENTLIG er. Sånne som henne er det dessverre flere av, for å si det sånn.. I dag går du til DNB og spør dem hva du kan gjøre angående depositumet ditt.

Kopierte også denne fra siden det ble linket til i et innlegg over her (Forbrukerrådet), hvor det står ganske klart hva du kan gjøre videre:

"Hvis utleier ikke vil utbetale depositumet, må leietaker sette fram et skriftlig krav overfor banken. Banken skal da skriftlig varsle utleieren om kravet, og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt hvis utleieren ikke innen 5 uker etter at varselet ble mottatt, dokumenterer å ha reist søksmål."

Anonymous poster hash: 64a12...a9d
AnonymBruker
Skrevet

Dersom kontrakten din varer til 01.06 har hun uansett ikke lov å leie ut til andre før etter denne datoen. Det er ikke lov å ta seg dobbelt betalt - skal du leie kortere, skal du også ha mindre husleie. Men når din leieperiode er utløpt må nøkkelen også leveres.

Veldig dumt at du ikke tok bilder av skadene da du flyttet inn, eller holdt kontakten om dette over mail, så hadde dette vært mye enklere. Men ta lærdom av det for fremtiden - man vet aldri hvordan en utleier EGENTLIG er. Sånne som henne er det dessverre flere av, for å si det sånn.. I dag går du til DNB og spør dem hva du kan gjøre angående depositumet ditt.

Kopierte også denne fra siden det ble linket til i et innlegg over her (Forbrukerrådet), hvor det står ganske klart hva du kan gjøre videre:

"Hvis utleier ikke vil utbetale depositumet, må leietaker sette fram et skriftlig krav overfor banken. Banken skal da skriftlig varsle utleieren om kravet, og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt hvis utleieren ikke innen 5 uker etter at varselet ble mottatt, dokumenterer å ha reist søksmål."

Anonymous poster hash: 64a12...a9d

Jeg sa opp leiligheten i midten av mars, og skulle egentlig levert nøkkelen idag, mot at jeg fikk depositumet mitt. Men det fikk jeg ikke. Hvordan kan jeg være sikker på at hun gir meg depositumet og ikke kødder til mer, hvis jeg gir fra meg nøkkelen? Det er jo ikke riktig, da sitter jeg jo ikke på noe lenger???

Skrevet

Å holde igjen nøkkelen er vel ikke noe poeng i seg selv, de er ingen garanti for depositum.

Gi nøkkelen og les linken jeg ga deg. Der har du en enkel oppskrift på hvordan du skal gå frem.

Så lenge det er en depositumskonto kan hverken du eller utleier åpne den på egenhånd, og dermed trenger du ikke å ha nøkkelen. Den leverer du som avtalt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis er den sikreste veien å gå at du reiser krav om å få utbetalt depositumet. Da må hun da, som det ble skrevet over, dokumentere at hun har reist søksmål, og gjør hun ikke det, da utbetaler banken pengene.

Uleier kommer neppe til å reise søksmål, de skadene du beskrver vil ingen gi henne medhold i at du skal betale og det vet hun nok godt også. Men du får nok ikke pengene så raskt som du hadde håpet dessverre.

Skrevet

Hvis du ikke har betalt leie frem til 1. juni må du selvfølgelig gi henne nøklene nå. Hvis ikke blir du jo skyldig leie i tillegg.

Depositumet har ikke så mye med nøklene å gjøre. Du går til banken og krever å få det utbetalt, og så må hun protestere hvis hun er uenig. Så ordner dere dette på den saklige måten, ikke ved å holde nøklene som "gissel".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...