AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Jeg vurderer å bli trafikklærer etter å ha kjørt varebil en stund og blitt lei. Liker bil, trafikk og mennesker. Noen trafikklærere her som vil fortelle litt om hverdagen? Får man ofte hjertet i halsen med uerfarne elever som gjør farlige feil i trafikken? Er man sliten og stressa når man kommer hjem fra jobb? Anonymous poster hash: 9575c...0b3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 Skummelt, tja.. Det er i hvertfall et spennende og givende yrke Spesielt hvis man er av den medmenneskelige sorten, fint å følge elevene fra start til slutt. Har jobbet som trafikklærer i fem år nå, og enda ikke vært borti situasjoner jeg har opplevd som direkte farlige. Det har selvfølgelig vært noen hendelser (fortauskanter, skrammer på støtfanger etc), men har forstsatt til gode å føle meg redd i jobben. (I hvertfall ikke i forbindelse med kjøringen, har hatt noen få sinte(les: fly forbanna) foreldre på tråden som mener førerkortet til poden blir alt for dyrt og lurer på hva i svarte f*** vi egentlig holder på med etc. Det syntes jeg alltid er like ubehagelig - men det er vel en del av jobben det og.) Sjeldent jeg får hjertet i halsen pga feil eleven gjør, og det har vel å gjøre med at man respekterer sin egen arbeidssituasjon og sikkerhet såpass at man ikke tar med seg eleven på ting/steder der man vet den aktuelle eleven kan begynne knote så mye at det blir direkte farlig. Og skulle det til tross for dette bli for ille, så har man jo alltids muligheten til å be eleven slippe pedalene et lite øyeblikk, så kan man selv kjøre eleven og seg selv ut av situasjonen. Hender seg dog at jeg får litt samvittighet/sympati for bilen og det den blir utsatt for, og ikke minst medtrafikanter, når elevene havner oppi trafikale situasjoner de enda ikke er helt fortrolige med, og begynner å stresse. Da kan det jo gå litt ut over både klutsj og trafikkflyt forøvrig. Men skolebilen er jo et verktøy, klutsj slites, og man får heldigvis som oftest en viss forståelse fra trafikken rundt om at vi er i en opplæringssituasjon. Begynner de med tuting osv, så er det forsåvidt greit det også. Fint eksempel på at trafikken er en arena med alle slags mennesker Man får dessuten etterhvert en evne til å mer eller mindre intuitivt forstå helheten i trafikkbildet der man kjører, på en helt annen måte enn den gjennomsnittlige sjåfør. Samtidig skjønner man hva eleven ser/tenker, så det er ganske lett å forutse eventuelle uønskede hendelser og reaksjoner fra elevens side. Ytterst sjeldent jeg behøver å bremse eller ta i rattet, uten å være forberedt på dette i godt tid i forkant. Det er dog visse ting det er vanskelig å være forberedt på, som plutselige brå nedbremsinger fordi eleven blir usikker på et eller annet osv. Sikkert en naturlig reaksjon i visse tilfeller, men det kan til tider være ubehagelig. Se for deg plutselig bråbrems på grønt lys i lyskryss med trafikk bak osv. At man er mentalt sliten etter jobb er ganske vanlig. Greit nok, ikke så fysisk krevende yrke, men man må jo følge med på hva som skjer og holde fokus hele tiden under kjøretimene. Mye å følge med på Anonymous poster hash: 4dc96...a37 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå