AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Del Skrevet 11. mai 2015 Innendørs har jeg bare plastplanter. Bortsett fra en rosebukett i ny og ne (står seg i ca en uke). Men ute på verandaen ønsker jeg noen ekte planter. Hvilke platner er bra for meg som ikke har grønne fingre i det heletatt? Jeg har ikke peiling på vanning, pleie osv. Bor forresten i 3. etasje, og bør vel da ha kasser som bare er på innsiden av rekkverket, siden jeg har hørt om kasser som kan falle ned på utsiden. Ønsker noe rimelig, og med masse blomster. Som krever lite stell. Noen tips? Både til å ha på rekke og rad i smale kasser, og i større krukker på gulvet (gjerne et lite tre) og bugnende blomster som henger i kukker med oppheng i "taket". Anonymous poster hash: 8e8ab...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Del Skrevet 11. mai 2015 lavendel, jordbærplanter Anonymous poster hash: 5c0f6...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 11. mai 2015 #3 Del Skrevet 11. mai 2015 Ha store krukker som ikke tørker ut så lett. Jeg liker å ha urter som rosmarin, timian og oregano i krukker. Sol og vindforhold kan spille inn når du skal velge planter, men jeg kan ikke noe om det selv. Det er sikkert andre her som kan gi deg gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 11. mai 2015 #4 Del Skrevet 11. mai 2015 Elsker hortensia, store fine blomster, men dem er tørste og trenger mye vann og trives ikke i steikende sol for lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #5 Del Skrevet 11. mai 2015 Hva slags solforhold er det? Er det tak sånn at du ikke behøver å vanne så ofte? Hva ønsker du å få ut av plantene? Pene blomster, busker eller små trær som gir skygge eller spiselige vekster? Anonymous poster hash: 77dc4...37e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Del Skrevet 11. mai 2015 Husk å lage drenering i pottene dine før du planter. Slå ut hullet i bunnen og fyll i en 10 cm med lecakuler. Ha deretter i jord Anonymous poster hash: eca45...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 12. mai 2015 #7 Del Skrevet 12. mai 2015 Kjøp kasser med dobbel bunn slik at du ikke trenger å vanne så ofte. Stemorsblomster er veldig greie, og hvis du kniper av blomster kan de komme flere ganger på en sesong. Hvis du er helddig kan de også komme flere år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 12. mai 2015 #8 Del Skrevet 12. mai 2015 Margeritter synes jeg er pene, har plantet det selv i krukker. Både hvite og lilla. Vanner de i ny og ne, og de står seg fint. Har også plantet jordbærplanter. Kjekt med jordbær fra "egen hage" (eller krukke da ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 12. mai 2015 #9 Del Skrevet 12. mai 2015 Alle sommerblomster blir finest med kniping av visne blomster, som noen allerede har nevnt. Spesielt gjelder det Margeritter. Jeg bruker å kjøpe en stor Margeritt, plante den om i en større potte og så kniper jeg et par visne hoder hver gang jeg er ute. Ha et Nille-boks med lokk stående som du slenger det visne oppi så slipper du å bære ut og inn. Store krukker er enklere å holde våte. Kjøp flytende gjødsel og bruk hver gang. Bland heller litt svakere enn det står på flasken. Sommerblomster kan nesten ikke gjødsles nok. Et Knodd-spann eller lignende fra Ikea er fintå ha stående på verandaen til gjødselflasker og ting du ikke vil vise fram. Har du ikke ting lett tilgjengelig blir det ikke brukt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 12. mai 2015 #10 Del Skrevet 12. mai 2015 Fikk ikke tid til å skrive mer. Lavendel er nevnt, den er utrolig fin og villig. Men ikke kjøp lavendel fra Ikea. Jeg har hatt det i 2 år, og den blomstrer av så fort. Ikke kommer det flere blomster heller. Legg på 30 kroner og få en fra et Mester Grønn eller lignende. Hvis du kniper grå, tørre blomster på den og gjødsler hele tiden, så kommer et nytt, fint blomsteflor. Selv om du ikke kniper, så står den med nydelige blomster dobbelt så lenge som Ikea-lavendelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #11 Del Skrevet 12. mai 2015 Takk for svar. Hva slags solforhold er det? Er det tak sånn at du ikke behøver å vanne så ofte? Hva ønsker du å få ut av plantene? Pene blomster, busker eller små trær som gir skygge eller spiselige vekster?Anonymous poster hash: 77dc4...37e Sola kommer litt utpå ettermiddagen, og blir her til kvelds. Det er en halvmeter med tak bare. Bor i øverste etasje. Fargerike, bugnende blomster er det jeg hovedsaklig ønsker. Og så kan jeg avansere med spiselige vekster etter hvert. Jeg ser nok for meg at det er mer jobb med dette, enn det egentlig er Anonymous poster hash: 8e8ab...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #12 Del Skrevet 12. mai 2015 Kjøp kasser med dobbel bunn slik at du ikke trenger å vanne så ofte. Stemorsblomster er veldig greie, og hvis du kniper av blomster kan de komme flere ganger på en sesong. Hvis du er helddig kan de også komme flere år. Hvor oppbevares de på vinteren? Hvordan skal de pleies? Anonymous poster hash: 8e8ab...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #13 Del Skrevet 12. mai 2015 Stemorsblomster har jeg god erfaring med de ordner seg selv, de. Hvis de blir stående under tak så er det bare å vanne de like ofte som det regner omtrent.Anonymous poster hash: 34b1d...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #14 Del Skrevet 12. mai 2015 Gjødsel også ja. Mye å tenke på! Er det store pris og kvalitetsforskjeller i ulike blomsterbutikker? Anonymous poster hash: 8e8ab...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maddebs Skrevet 13. mai 2015 #15 Del Skrevet 13. mai 2015 Gjødsel også ja. Mye å tenke på! Er det store pris og kvalitetsforskjeller i ulike blomsterbutikker?Anonymous poster hash: 8e8ab...fb2 Hageland har et veldig godt utvalg av blomster og Potter du kan putte de i. Samt er de veldig dyktige på service! Prisen er bittelitt høyere en plantasjen, men ved kampanjer ol. Er de i helt samme klasse. Helt standard blomster koster omtrentlig det samme overalt, men buskebom trær har jeg dårlig erfaring med fra de "billige" kjedene som feks plantasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå