AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Som overskriften sier så jobber jeg i SFO. Her går en 2.klassing som er så frekk og uhøflig. Jeg har aldri sett på maken til unge. Oppførselen hans resulterer i masse negativ oppmerksomhet og lite positivt. Dette barnet er enebarn. Vet ikke om det har noen særlig betydning men skriver det uansett. Vi voksne på SFO har drøftet dette barnet opp og ned i mente, og prøvd en hel masse tiltak uten bedring. I dag sa jeg at jeg synes vi burde ha et møte med foreldrene. For her er det noe som skurrer med oppdragelsen i heimen.. Han kan f.eks ofte si til oss voksne: "Klapp igjen brødhølet,det et ikke du som bestemmer!" "Det driter jeg i!!" "Hold kjeft!" "Mamma og pappa synes det og det barnet her er slem og fæl..." osv. Han kvervulerer på alt vi sier, skal AllTID ha siste ordet, banner ofte, kjefter, er VELDIG høylytt....... Noen fra "utsiden" av bobla vår på jobb som har tips og råd til å takle et slikt barn? Man får jo så dårlig samvittighet av å være så streng hele tiden, men han må jo følge de samme reglene som alle andre gjør.....Anonymous poster hash: f40a6...352
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 DU MÅ VÆRE STRENG OG KONSEKVENT!! Jeg sender mine barn på rommet om de prater slik. Da blir de fort stille. Anonymous poster hash: 4a9b8...df7 1
Lillemini Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Om du jobber på SFO tenker jeg du heller burde ta dette opp med ledelsen på skolen enn kvinneguiden. Er ungen så uoppdaget burde de innkalle til møte med foreldrene, eventuelt koble inn andre instanser. Første skritt er uansett å ta det opp med dem, ikke et nettforum. 12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 DU MÅ VÆRE STRENG OG KONSEKVENT!! Jeg sender mine barn på rommet om de prater slik. Da blir de fort stille.Anonymous poster hash: 4a9b8...df7 Det kunne du ha prøvd med sønnen min, da hadde han fått anfall. Anonymous poster hash: 7d050...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Det kunne du ha prøvd med sønnen min, da hadde han fått anfall.Anonymous poster hash: 7d050...7b7 ...og det synes du ikke er flaut? Anonymous poster hash: 6fc04...2f5 29
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Man stenger ikke barn inne! Dere får prøve dialog og kommunikasjon: dette er uintelligente voksne sin feil, ikke barnets. Du høres ikke så pedagogisk ut til å jobbe ved SFO...Anonymous poster hash: 7bb3b...020 Endret 12. mai 2015 av Bond 3
GammelKaktus Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Synes det er litt merkverdig at dere har diskutert dette barnet i så stor grad og allerede prøvd ut tiltak, før dere har kontaktet foreldrene. Det synes jeg rett og slett er respektløst. Hvis det hadde vært noe som skurrer og sønnen min hadde oppført seg som en liten drittunge så hadde jeg satt pris på å ha fått beskjed før han ble stemplet som urokråka og diskutert opp og ned i mente uten at noen har satt seg ned og tatt en skikkelig prat med foreldrene. 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Sett den frekke ungen på plass. Det var intelligent... Prøv heller å være en voksen som forsøker å forstå hvem barnet er og se etter årsakene.Anonymous poster hash: 7bb3b...020 Endret 12. mai 2015 av Bond 2
Gjest O.G. Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Det var intelligent... Prøv heller å være en voksen som forsøker å forstå hvem barnet er og se etter årsakene.Anonymous poster hash: 7bb3b...020 Unger kan jo være utidige av så mange grunner. Endret 12. mai 2015 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Synes det er litt merkverdig at dere har diskutert dette barnet i så stor grad og allerede prøvd ut tiltak, før dere har kontaktet foreldrene. Det synes jeg rett og slett er respektløst. Hvis det hadde vært noe som skurrer og sønnen min hadde oppført seg som en liten drittunge så hadde jeg satt pris på å ha fått beskjed før han ble stemplet som urokråka og diskutert opp og ned i mente uten at noen har satt seg ned og tatt en skikkelig prat med foreldrene. Enig. Hvis TS representerer det gjengse SFO er det skikkelig lavmål!Anonymous poster hash: 7bb3b...020 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Unger kan jo være utidige av så mange grunner. Ja - derfor gjelder det som voksen å finne ut av hvilke.Anonymous poster hash: 7bb3b...020 1
Lillemini Skrevet 11. mai 2015 #13 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Man stenger ikke barn inne! Dere får prøve dialog og kommunikasjon: dette er uintelligente voksne sin feil, ikke barnets. Du høres ikke så pedagogisk ut til å jobbe ved SFO...Anonymous poster hash: 7bb3b...020 Jeg er ikke den som jobber på SFO. Men med å sende en unge på rommet sitt stenger man da barnet virkelig ikke inne? Du låser jo ikke døren, men ber barnet gå ut av rommet det oppholdt seg i til det har klart å roe seg litt. Det må jo ikke være sitt eget rom, men poenget er jo å fjerne barnet fra situasjonen. Selvsagt må man da forklare hvorfor oppførselen er uakseptabel først, det er jo ikke som at man bare lemper ungen ut og nekter han å komme inn igjen. Og på SFO er dette uansett ikke et alternativ. Det var derfor jeg rådet trådstarter til å få et møte med ledelsen og foreldrene. Endret 12. mai 2015 av Bond 5
Lillemini Skrevet 11. mai 2015 #14 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Det tror jeg kommer an på hvordan det gjøres. Å bare lempe ungen inn på rommet for så å gå ut har nok veldig liten effekt. Om man derimot etter gjentatte forsøk på å få ungen til å høre etter forklarer at nå oppfører du deg på en slik måte at du plager alle andre/bråker slik at alle får vondt i ørene/gir lillesøster vondt osv så derfor må du nå forlate rommet til du klarer å roe deg litt ned, så tror jeg det kan virke. Endret 12. mai 2015 av Bond
Gjest O.G. Skrevet 11. mai 2015 #15 Skrevet 11. mai 2015 Ja - derfor gjelder det som voksen å finne ut av hvilke.Anonymous poster hash: 7bb3b...020 Ja, og som voksen kan man ikke bare gå ut fra at utidige barn har det jævlig hjemme.
Chizue Skrevet 11. mai 2015 #16 Skrevet 11. mai 2015 Beklager, dette ble litt langt, skjønner om dere ikke gidder å lese alt xD Jeg har jobbet litt i barnehage og SFO, har ingen utdannelse innenfor det så det kan hende at det jeg har gjort er helt feil, men har aldri fått kommentarer på det. I flere av barnehagene / SFO'ene jeg har vært i så har det vært barn som er mye mer utagerende enn andre barn, såklart, noen av barna har jo allerede i ung alder fått påvist at de har adhd, eller bare svært utagerende som ender opp med raseri anfall. Det med banning har jeg egentlig aldri tatt noe særlig tak i. Barn forstår mye av banning, som skjer fra de voksne, enten det er i butikken, på gata, på vei til/fra skolen, tv, radio osv.. Det jeg har gjort med ett barn som har sagt noe stygt til meg eller andre barn, er rett og slett og ta barnet til siden og prate med den ungen. Dette kan være for eksempel i ett friminutt hvor de andre barna har valgt å ikke la denne ungen være med på leken og barnet har da hisset seg opp og bannet. Når jeg har sett at dette har skjedd så tar jeg barnet bort og prater med ham eller hun. Og jeg spør hvorfor han valgte å si de tingene og om han vet hvorfor de andre ikke vil leke med ham. Så sier jeg til ham f.eks. "Om jeg sa at du er stygg og ikke kul, at ingen liker deg, ville du da latt meg leke sammens med deg? Ville du da latt meg låne lekebilen din?" Eller andre ting som "Om jeg kom bort til deg og ødela sandslottet ditt, ville du blitt glad da? Ville du latt meg leke med deg?" Det hjelper fint lite å sette barnet i en krok fordi de har gjort noe dumt, man må ta barnet til seg å prate med det. Spørre hvorfor han tror han har blitt tatt til siden, fortelle hvorfor og slikt. Dette har iallefall fungert for meg. Er litt verre med barn som har fått en diagnose, f.eks sterk adhd, men til og med DE barna kommer til å høre etter en voksen, men da bør man bare ha EN voksen det barnet kan forholde seg til, en voksen som kjenner barnet og hva som får han til å "klikke" og hvordan man roer det barnet ned. Slik at barnet blir vant med at den voksne er streng og man har faste rutiner. Kommer det en ny person inn i bildet, så vil barnet teste grenser hele tiden og barnet vil finne fort ut om den voksne er for snill og vil utnytte den svakheten. 4
Gjest Bond Skrevet 12. mai 2015 #17 Skrevet 12. mai 2015 Tråden ryddet for personangrep, samt svar Bond, forumansvarlig
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #18 Skrevet 12. mai 2015 Jeg håper de har mer pedagogiske og initiativrike folk som jobber ved SFO der mitt barn skal begynne til høsten. Håper ikke slik som dette er normalt, og da mener jeg like mye fra de voksnes side som fra det omtalte barnets side. Anonymous poster hash: 7161d...86d
Gjest Magdalene Skrevet 12. mai 2015 #19 Skrevet 12. mai 2015 Jeg håper de har mer pedagogiske og initiativrike folk som jobber ved SFO der mitt barn skal begynne til høsten. Håper ikke slik som dette er normalt, og da mener jeg like mye fra de voksnes side som fra det omtalte barnets side.Anonymous poster hash: 7161d...86d Det er ikke pedagoger som jobber på SFO.. 4
Mousj Skrevet 12. mai 2015 #20 Skrevet 12. mai 2015 Dere skal notere hva som skjer i de ulike situasjonene som dere reagerer på, så skal SFO avdelingsleder i samråd med SFO leder på den skolen(Som regel rektor) kalle inn foreldrene til et samarbeidsmøte så snart som mulig. Hvis dette har vært et problem over tid, er det rart det ikke allerede er gjort? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå