Gå til innhold

Samfunnsøkonom arbeidsmuligheter?

hotdoq

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid visst at jeg skulle fortsette direkte på studie etter videregående utdanning, men har på en måte alltid prøvd å grave ned realiteten av hva det innebærer. Nå i ettertid ser jeg hvor lite gjennomtenkt det var å søke på de studiene som jeg har gjort, men likevel vet jeg at det var umulig for meg å gjøre noe annerledes fra det ståstedet jeg var på.

Var fast bestemt på at jeg skulle studere øk. og adm. her i området, på den måten trodde jeg at jeg kunne beholde jobb og unne meg opplevelser i ferier. Ser nå at det vil vere så og si umulig å fullføre når avstanden fra bosted til høgskole er en tidstyv. Etter å ha gått gjennom eksamener for samfunnsøkonomi, har jeg innsett at dette virkelig er noe jeg interesserer meg for, men jeg er redd. Redd for å flytte, redd for å feile og mest av alt; redd for å ikke få en jobb jeg trivest med.

Etter å ha lest rudt om på nettet er det mye fokus på at samfunnsøkonomer jobber i "Finansdepartementet, Norges Bank, Statistisk sentralbyrå og Finanstilsynet". Synes dette virker som svært høgtidelige arbeidsplasser, og lurer derfor på hva jeg kan rekne med etter endt studie (5-års prof.studie) og om det eventuelt kommer til å vanskelig å skaffe seg arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok søke på mange av de samme stillingene som økonomer, utenom veldig typiske regnskapsjobber. En samfunnsøkonom er det man på engelsk kaller "economist" - man er mer faktisk økonom enn en siviløkonom. Bank, finans, revisjon (de er ganske fleksible på hvem de ansetter), forskning, samfunnsvitenskaplige retninger. Jeg er siviløkonom, men skulle jeg valgt på ny ville jeg gått for samfunnsøkonomi, fordi det er mer spennende. Vil du forstå samfunnet går du for det, er du mer interessert i bedrifters utfordringer er vanlig økonomi mer riktig. Er du glad i matte er samfunnsøkonomi et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Bumper denne, jeg.

Noen som vet om personer med denne utdanningen vil ha problemer med å få jobb etter en 5 år fra idag? Noen som har noen vurderinger? Virker som om det er noe jeg kunne likt veldig godt, men etter å ha hatt problemer med få jobb (uten utdanning) vil jeg ikke studere i 3-5 år og fortsatt slite med å finne jobb. Skjønner at man ikke får automatisk jobb heller, men dere skjønner vel hva jeg mener.

Dersom noen har denne utdanningen, så kan det være interessant å høre om andre tanker knyttet til utdanningen eller jobben man sitter med etterpå.

Anonymous poster hash: d0b26...d5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...