AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Lang historie kort: jeg er nødt til å forholde meg til regler på jobb og en av topplederne kom og krevde at jeg føyde meg etter han og gjorde som han sa. (Jeg visste ikke han var en av topplederne). Jeg er ganske ny og følger regler satt av min sjef ganske nøyaktig så jeg sa nei på en hyggelig måte. Han ble direkte ufin og nedlatende mot meg (typ du er idiot som sitter her, han sa ikke det, men på holdningen og hvordan han ordla seg med det andre han sa) Jeg nekter å bli snakket sånn til av noen og sa til han at han ikke kunne snakke sånn til meg og at jeg opplevde han som ufin og nedlatende. Det klikket helt for han og det siste han sa var: dette får konsekvenser for deg! Jeg søkte han opp i systemet og han er av en topplederne. Ringte sjefen min og forklarte alt og han skulle se på det i morgen.. Er utrolig redd for å få sparken nå. Er ikke fast ansatt enda :-( Har en god tone med min sjef og de andre, men nå har jo en av toppsjefene lagt meg for hat.. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: a6a93...eb3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Skulle vært på karriere og utdanning! TsAnonymous poster hash: a6a93...eb3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Som nyansatt er det viktigere å være ydmyk enn å ha rett. Du burde heller sagt "beklager hvis jeg har misforstått noe, skal høre med min leder hvilke retningslinjer jeg skal følge ehr" eller noe i den duren. Å være ny og freidig lønner seg aldri.Anonymous poster hash: 85655...576 7
Gjest Castielz Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Jeg mener det er viktig å være seg selv, og stå løpet helt ut. Jeg tar ikke imot dritt fra noen, og gir tydelig beskjed uansett situasjon. Dette har selvsagt gitt meg problemer flere ganger, men jeg har beholdt min integritet, som betyr mer for meg en noen jobb noen gang vil. Får du sparken, er dette uansett ikke ett sted for deg! Endret 14. mai 2015 av Castielz
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes ikke det er riktig å bare si "nei" du blir fortalt noe. Det er greit at du enda ikke visste hvem han var, men når du er helt fersk så trer man litt forsiktig. Du kunne presentert deg og spurt hvem han var og i hvilken stilling. Dersom du er ny er det faktisk gitt at andre kan fortelle deg hvordan ting fungerer. Jeg vet dette ikke er veldig pop å si men jeg er selv assistent og midlertidig ansatt og jobber som assistent til noen ledere som har mye makt og innflytelse. Noen ganger er de kvasse, noen ganger forlanger de for mye. Min holdning er rett og slett at de er lenger opp i systemet enn meg, at jeg innretter meg etter det og at jeg er heldig som har en jobb (i dette arbeidsklima). Nå skal det sies at jeg har bodd og jobbet utenlands og er derfor litt mer vant med et normalt hierarki innen arbeidslivet. I Norge er jo alt som regel veldig "flatt" der ingen skal stå over noen andre, men i realiteten er det jo en pyramide. Nå sier jeg ikke at jeg ikke har ryggmarg - jeg sier f.eks. ikke unnskyld for ting jeg ikke har gjort feil. Dersom jeg blir fortalt i en skarp tone at jeg skal X og ikke Y og dette ikke er informasjon jeg har fått tidligere, så sier jeg simpelthen "ok, da noterer jeg det" i en vennlig tone. Da signaliserer jeg at jeg ikke har gjort noe feil, men at dette er ny info for meg. Dersom denne fyren er tvers igjennom en tyrann, så har du lite å bekymre deg for. Da er andre klar over hvordan han er. Sannsynligvis går dette fint - det er sjefen din som er ansvarlig for deg. Men jeg ville tenkt igjennom hvordan du takler "kontorpolitikken", som faktisk er en stor del av arbeidslivet. Anonymous poster hash: 461a8...828 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Var vanskelig å spørre han om noe når han sto og kjeftet på meg uten at jeg såvidt fikk frem noe. Jeg var hyggelig mot han, var ikke frekk eller kvass, men jeg ble irritert jo lenger han dro det og da ble nok tonen min annerledes. Og jeg burde sikkert ikke ha sagt at jeg ikke liker måten han snakker til meg på. Men jeg følte meg som en treåring som fikk kjeft.. Var ikke noe gøy å føle seg så liten, og jeg ser nå at jeg ikke komme til å klare å bare jatte med og finne meg i å bli behandlet på den måten - av noen. Jeg har en annen fast jobb og dette er en deltidsjobb, men jeg er jo likevel redd for å få sparken, selv om det ikke blir krise. Jobber 150% nå, 100% fast i den andre jobben og 50% deltid her. Anonymous poster hash: a6a93...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes ikke det er riktig å bare si "nei" du blir fortalt noe. Det er greit at du enda ikke visste hvem han var, men når du er helt fersk så trer man litt forsiktig. Du kunne presentert deg og spurt hvem han var og i hvilken stilling. Dersom du er ny er det faktisk gitt at andre kan fortelle deg hvordan ting fungerer. Jeg vet dette ikke er veldig pop å si men jeg er selv assistent og midlertidig ansatt og jobber som assistent til noen ledere som har mye makt og innflytelse. Noen ganger er de kvasse, noen ganger forlanger de for mye. Min holdning er rett og slett at de er lenger opp i systemet enn meg, at jeg innretter meg etter det og at jeg er heldig som har en jobb (i dette arbeidsklima). Nå skal det sies at jeg har bodd og jobbet utenlands og er derfor litt mer vant med et normalt hierarki innen arbeidslivet. I Norge er jo alt som regel veldig "flatt" der ingen skal stå over noen andre, men i realiteten er det jo en pyramide. Nå sier jeg ikke at jeg ikke har ryggmarg - jeg sier f.eks. ikke unnskyld for ting jeg ikke har gjort feil. Dersom jeg blir fortalt i en skarp tone at jeg skal X og ikke Y og dette ikke er informasjon jeg har fått tidligere, så sier jeg simpelthen "ok, da noterer jeg det" i en vennlig tone. Da signaliserer jeg at jeg ikke har gjort noe feil, men at dette er ny info for meg. Dersom denne fyren er tvers igjennom en tyrann, så har du lite å bekymre deg for. Da er andre klar over hvordan han er. Sannsynligvis går dette fint - det er sjefen din som er ansvarlig for deg. Men jeg ville tenkt igjennom hvordan du takler "kontorpolitikken", som faktisk er en stor del av arbeidslivet. Anonymous poster hash: 461a8...828 Jammen godt du har ryggmarg. Har du ryggrad? Anonymous poster hash: bef05...862 3
Neeli00 Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Jammen godt du har ryggmarg. Har du ryggrad? Anonymous poster hash: bef05...862 Er du ny på jobb, så er du ny jobb. Det er ikke moro å sitte i en posisjon som den som kan minst. Men det er man noen ganger - ingen er naturgitt verdensmester. Og det å innta en "ingen messer med meg"-holdning endrer ikke det faktum. Det er handling som teller, ikke ord. Du har respekt og innflytelse når du har demonstrert din kunnskap og dine evner, ikke bare fordi du sier at du har det eller blir vanskelig når du blir irettesatt. Dette er den markante forskjellen mellom "viktig" og "tror h*n er viktig". Er TS nyansatt, så betyr det praktisk talt at alle h*n jobber med kan mer enn ham/henne. Så om denne fyren er toppleder eller ikke, eller hva h*n vet om ham, er ikke relevant. H*n er den som blir fortalt hvordan ting fungerer, fordi h*n er enda under trening. Så det å si "nei" og motsette seg instrukser indikerer ikke at man har integritet. Det indikerer at man er en arrogant drittunge - og at man kanskje ikke har så mye jobberfaring. Det utstråler ikke selvtillit eller makt, snarere det motsatte. TS sier selv at h*n ikke likte at å bli den "lille". Det er forståelig, men det indikerer også et problem ift. hierarki. Noen ganger er du den lille - den nye, den litt uvitende. Det at man ikke er villig til å innse er en typisk del av ungdommen. Man vil ikke jobbe seg oppover, man vil ha en viktig rolle nå. Men disse tingene kommer faktisk etterhvert, når du har demonstrert hva du er god for over tid. Det er godt mulig denne fyren overreagerte og at han er en mindre god leder. Men det er også en god sjanse for at han er der han er av en grunn, og at TS har noen problemer med autoriteter. Det vil tiden vise - uansett har man alt å vinne på vise litt refleksjon og selvkritikk. Endret 11. mai 2015 av Neeli00 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #10 Skrevet 12. mai 2015 Jeg mener det er viktig å være seg selv, og stå løpet helt ut. Jeg tar ikke imot dritt fra noen, og gir tydelig beskjed uansett situasjon. Dette har selvsagt gitt meg problemer flere ganger, me jeg har beholdt min integritet, som betyr mer for meg en noen jobb noen gang vil. Får du sparken, er dette uansett ikke ett sted for deg! Skjønner hva du mener, men er ikke enig med deg. Noen ganger må man faktisk føye seg og også gjøre oppgaver man kanskje ikke er enig i. Du høres ikke ut som en teamworker. Anonymous poster hash: b25bf...0ab 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #11 Skrevet 12. mai 2015 Det går nok bra. Leste en artikkel i DN om de viktigste ledere burde tenke på når de blir TOPPledere, og et viktig råd var at de måtte huske på at alt de sier og gjør får så mye mer tyngde og treffer hardere, altså at de selv må velge sine ord med omhu, og være forsiktige med kritikk. Anonymous poster hash: 0b158...82e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #12 Skrevet 12. mai 2015 Man har da ryggrad selv om man er ydmyk overfor folk der man jobber. Er du ny på en jobb så gjør du som du blir fortalt og enda litt ekstra. Det ekstra ser sjefene som meget positivt. Du er en som kanskje blir tatt for en bortskjemt dritunge det du jobber om man holder på slikt.Anonymous poster hash: 98900...7e8 3
Pawn Hearts Skrevet 12. mai 2015 #13 Skrevet 12. mai 2015 Er du ny på jobb, så er du ny jobb. Det er ikke moro å sitte i en posisjon som den som kan minst. Men det er man noen ganger - ingen er naturgitt verdensmester. Og det å innta en "ingen messer med meg"-holdning endrer ikke det faktum. Det er handling som teller, ikke ord. Du har respekt og innflytelse når du har demonstrert din kunnskap og dine evner, ikke bare fordi du sier at du har det eller blir vanskelig når du blir irettesatt. Dette er den markante forskjellen mellom "viktig" og "tror h*n er viktig". Er TS nyansatt, så betyr det praktisk talt at alle h*n jobber med kan mer enn ham/henne. Så om denne fyren er toppleder eller ikke, eller hva h*n vet om ham, er ikke relevant. H*n er den som blir fortalt hvordan ting fungerer, fordi h*n er enda under trening. Så det å si "nei" og motsette seg instrukser indikerer ikke at man har integritet. Det indikerer at man er en arrogant drittunge - og at man kanskje ikke har så mye jobberfaring. Det utstråler ikke selvtillit eller makt, snarere det motsatte. TS sier selv at h*n ikke likte at å bli den "lille". Det er forståelig, men det indikerer også et problem ift. hierarki. Noen ganger er du den lille - den nye, den litt uvitende. Det at man ikke er villig til å innse er en typisk del av ungdommen. Man vil ikke jobbe seg oppover, man vil ha en viktig rolle nå. Men disse tingene kommer faktisk etterhvert, når du har demonstrert hva du er god for over tid. Det er godt mulig denne fyren overreagerte og at han er en mindre god leder. Men det er også en god sjanse for at han er der han er av en grunn, og at TS har noen problemer med autoriteter. Det vil tiden vise - uansett har man alt å vinne på vise litt refleksjon og selvkritikk. Jeg tror du overser et helt vesentlig poeng her. TS hadde fått instrukser fra sjefen sin, og så vidt jeg forstår, ville h*n ikke bryte dem for å føye seg etter en fyr h*n ikke ante hvem var. Det blir drøyt å si at det er er arrogant. For meg ser det mer ut som om det er topplederen som er arrogant og at han ikke har satt seg godt nok inn i de rutinene som gjelder på arbeidsplassen. 4
Christiania_Oslo Skrevet 12. mai 2015 #14 Skrevet 12. mai 2015 Altså,hvis TS har fått beskjed av sin leder om å gjøre noe på en viss måte og en tilfeldig person kommer og ber henne gjør det annerledes, så skjønner jeg at hun sier Nei. MEN hun burde ha sagt at hennes leder har sagt ditt og datt og hun vet ikke om hun kan gjøre som denne personen vil fordi hun ikke vil gjøre feil. 2
Gjest Castielz Skrevet 12. mai 2015 #15 Skrevet 12. mai 2015 Skjønner hva du mener, men er ikke enig med deg. Noen ganger må man faktisk føye seg og også gjøre oppgaver man kanskje ikke er enig i. Du høres ikke ut som en teamworker. Anonymous poster hash: b25bf...0ab Jeg mente absolutt ikke at man skal nekte å utføre arbeid! Jeg mente at man skal kreve en viss form for respekt, selv av toppledere. Jeg kunne gått utført noe som var utenom mine normale arbeidsoppgaver, men på mine premisser og BARE dersom det ble spurt på en ordentlig og ryddig måte! =)
Gjest Angry Man Skrevet 12. mai 2015 #16 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Det hadde vært lettere hvis du gikk mere i detaljer angående hva saken gjaldt. Men i utgangspunktet så synes jeg du gjorde rett i å følge det du har blitt fortalt av personen hvis jobb det er å veilede deg. (sjefen din) og ikke høre på hva en for deg vilt fremmed sier angående samme sak. En fyr som klikker for noe sånt har uansett ikke noe med å besitte en slik stilling, med mindre det du gjorde/ikke gjorde var helt bak mål. Og når det kommer til folk med "makt" så vil jeg bare si at alle er utstyrt med kneskåler som kan gå dukken. Endret 12. mai 2015 av Angry Man
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #17 Skrevet 12. mai 2015 Det virket som en merkelig samtale., topplederene i konsernet der jeg jobber er veldig profesjonelle og hadde presentert seg- de er alltid hyggelige og kunne aldri klikket slik du beskriver! De ville heller aldri kommet bort til meg og bedt meg gjøre jobben min annerledes enn det min leder har sagt, det ville være å tråkke over i bedet til lederen min! Sinnataggen burde gå tjenestevei- altså til din leder som tar det videre med deg. Anonymous poster hash: 37eff...e18
torias Skrevet 12. mai 2015 #18 Skrevet 12. mai 2015 Hvorfor sa du ikke bare at dette var du ikke sikker på men at du skulle ta det om med sjefen? Du vet jo aldri hvem du snakker med. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #19 Skrevet 14. mai 2015 Jeg mener det er viktig å være seg selv, og stå løpet helt ut. Jeg tar ikke imot dritt fra noen, og gir tydelig beskjed uansett situasjon. Dette har selvsagt gitt meg problemer flere ganger, me jeg har beholdt min integritet, som betyr mer for meg en noen jobb noen gang vil. Får du sparken, er dette uansett ikke ett sted for deg! Det handler ikke om integritet! Det handler om hvordan du håndterer en konfliktsituasjon! Og da er vel svaret ikke så veldig bra. Kanskje du heller skal være opptatt av å være løsningsorientert i stedet for å være så opptatt av å stå på ditt....det vil lønne seg i lengden. Anonymous poster hash: e3854...d46 2
Gjest Castielz Skrevet 14. mai 2015 #20 Skrevet 14. mai 2015 Det handler ikke om integritet! Det handler om hvordan du håndterer en konfliktsituasjon! Og da er vel svaret ikke så veldig bra. Kanskje du heller skal være opptatt av å være løsningsorientert i stedet for å være så opptatt av å stå på ditt....det vil lønne seg i lengden.Anonymous poster hash: e3854...d46 Nok en person som ikke forstod poenger, les HI på nytt og prøv igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå