Gå til innhold

Førstegangskjøper - selveier eller andelsleilighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøpe min første leilighet sammen med samboeren. Til nå har vi leid, men begynt å sett på å kjøpe. Er jo en jungel der ute, og så mange rare nye ord hehe :)

Hva er best av selveier og andelsleilighet? Har sett på noen av hver, og de andelsleilighetene vi har sett på er i borettslag som er medlem av sikringsfond. Heller også utelukket evt borettslag som har veldig høy fellesgjeld.

Er det noe annet man bør tenke på som førstegangskjøper?

Anonymous poster hash: 5fa7b...f94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis dette er den klassiske førstegangsleiligheten dere ser på, som dere kanskje bare skal bo i i 2-5 år, så ville jeg gått for andel. Dokumentavgiften får dere aldri tilbake, og det viktigste med en førstegangsleiligheten er at du får mest mulig igjen for den når dere skal kjøpe dere oppover senere...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis dette er den klassiske førstegangsleiligheten dere ser på, som dere kanskje bare skal bo i i 2-5 år, så ville jeg gått for andel. Dokumentavgiften får dere aldri tilbake, og det viktigste med en førstegangsleiligheten er at du får mest mulig igjen for den når dere skal kjøpe dere oppover senere...

Regner med å ha leiligheten mellom 3-5 år, til vi begge er ferdig med å studere og evt skal begynne å stifte familie.

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Regner med å ha leiligheten mellom 3-5 år, til vi begge er ferdig med å studere og evt skal begynne å stifte familie.

Tusen takk for svar! :)

Da mister du 2,5% av kjøpesummen ( din egenkapital) til staten som du ikke får noe igjen for og ikke kan ta med deg videre til neste leilighet ved å kjøpe selveier.

AnonymBruker
Skrevet

Da mister du 2,5% av kjøpesummen ( din egenkapital) til staten som du ikke får noe igjen for og ikke kan ta med deg videre til neste leilighet ved å kjøpe selveier.

Syns tipset ditt om å gå for andelsleilighet var veldig smart! Tenkte faktisk ikke over de 2,5%, det er jo som du sier dumt å kaste bort ekstra penger på en leilighet man bare skal ha i noen år.

Tusen takk igjen! :)

Skrevet

Går du for andel, så pass på om fellesgjelden har avdragsfrihet. Kan fort øke de månedlige utgiftene mye det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier selveierleilighet selv om jeg er ung og ikke vil bo her for alltid. Har aldri sett på eller vurdert noe annet. Vil ha friheten til å leie ut som jeg vil (som jeg har benyttet meg av).

Anonymous poster hash: 87224...16b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du kjøpe?

Anonymous poster hash: 5bca7...7e5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du kjøpe?

Anonymous poster hash: 5bca7...7e5

Tromsø :)

Skrevet

Skal kjøpe min første leilighet sammen med samboeren. Til nå har vi leid, men begynt å sett på å kjøpe. Er jo en jungel der ute, og så mange rare nye ord hehe :)

Hva er best av selveier og andelsleilighet? Har sett på noen av hver, og de andelsleilighetene vi har sett på er i borettslag som er medlem av sikringsfond. Heller også utelukket evt borettslag som har veldig høy fellesgjeld.

Er det noe annet man bør tenke på som førstegangskjøper?

Mitt tips er å holde dere unna boretslag, fellesutgiftene er ofte høye!! Bruk heller de pengene på å betale ned deres eget lån.

Skrevet

Mitt tips er å holde dere unna boretslag, fellesutgiftene er ofte høye!! Bruk heller de pengene på å betale ned deres eget lån.

Fellesgjeld har ofte lavere rente enn eget lån, og felleskostnader vil det jo ofte være i selveier også (snørydding, tv, vaktmester etc), med mindre leiligheten er en del av en mindre bolig. Om fellesutgiftene er for høye er jo bare å sjekke før man byr...

Husk at dokumentavgiften er veldig høy! Å betale for vaktmester og tv er for mange mer fornuftig enn å betale for papirer...

• Liker 1
Skrevet

Nei de er ikke 'ofte høye'. Noen nybygg har høyt lån, men det reflekteres jo i prisen. Pass bare på bygg med avdragsfrihet, men dette sjekker man jo.

AnonymBruker
Skrevet

Bor i selveier, men skulle gjerne bodd i borettslag.

De 50 000 i dokumentavgift får vi jo aldri tilbake. Samtidig alle i sameiet være med i styret fordi det er et sameie på to leiligheter. Så vi må ordne med forsikringer og andre avtaler. Vi må selv måke snø, klippe hekk, kjøpe sand, strø og så videre. Strøsand er heller ikke billig, og det går mange liter i løpet av en vinter. Med kommunale avgifter, renovasjon, strøsand, bortkjøring av hageavfall, tv, internett og forsikringer blir det faktisk en ganske god sum vi betaler i tilegg til lånet. Og de første årene må en regne dokumentavgifta inn i den summen også. Samt at vi må gjøre alt arbeidet selv.

Konklusjonen min er at en får mye for pengene i et borettslag.

Anonymous poster hash: 55f66...419
Skrevet

Fellesgjeld har ofte lavere rente enn eget lån, og felleskostnader vil det jo ofte være i selveier også (snørydding, tv, vaktmester etc), med mindre leiligheten er en del av en mindre bolig. Om fellesutgiftene er for høye er jo bare å sjekke før man byr...

Husk at dokumentavgiften er veldig høy! Å betale for vaktmester og tv er for mange mer fornuftig enn å betale for papirer...

Du veit ikke at fellesgjelda betales til BORETSLAGET og at lånet man har i banken kommer i tillegg du!!?

Så om fellesgjelda i boretslaget er på 4500kr og du må betale 5500kr på lånet ditt i mnd m du totalt ut med 10.000kr kun i bo-utgifter. Også kommer strøm, mat, og alt det andre itillegg!

AnonymBruker
Skrevet

Du veit ikke at fellesgjelda betales til BORETSLAGET og at lånet man har i banken kommer i tillegg du!!?

Så om fellesgjelda i boretslaget er på 4500kr og du må betale 5500kr på lånet ditt i mnd m du totalt ut med 10.000kr kun i bo-utgifter. Også kommer strøm, mat, og alt det andre itillegg!

Om felleskostnadene til borettslaget er på 4500 kr vil det i løpet av et år bli 54.000, tre år blir 162.000 og fem år blir 270.000. Men FK inneholder også ofte utgifter som selveier betaler selv (og i sameie må man ofte uansett betale noe FK), f.eks i sameiet jeg bodde i før, der betalte jeg cirka 1000kr mnd (inkludert vann og varmen). Over 5 år er det over 60.000, pluss dokumentavgiften, men det ble fortsatt mindre enn 100.000 samlet.

Anonymous poster hash: 299f2...b6b

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg det. Men hadde du ikke hatt fellesgjeld ville boligen vært dyrere, og tilsvarende hadde du hatt høyere boliglån - med høyere rente. Totalgjelda blir ikke høyere i et borettslag.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...