AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Vurderer å bestille en tur til New York i juni, en langhelg. Men noe holder meg litt tilbake og det er hvordan man blir møtt i USA. Jeg er litt bekymret for å bli "overrumplet" av kontrollører i kontrollen i USA og lurer på deres opplevelser? Og er det noen mulighet for å kunne lese av passet maskinelt og ikke gå om menneskelige kontrollører? Har en maskinlesbar pass. Ønsker mest mulig informasjon så jeg kan være forberedt om jeg bestemmer meg for å ta den turen. Takk for alle svar:-) Anonymous poster hash: 9b0a0...6e8
Gjest SweetSunshine Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Ikke noe problem i det hele tatt:) Tok meg 1 minutt å gå gjennom passkontrollen. Så lenge du har returbillett, ikke har begått noen kriminelle handlinger og bare skal være der som turist, så går det som regel helt smertefritt.
sukkerspinnn Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Returbillett er greit å ha ja. Du burde også kunne vise til at du har nok penger til å klare deg. Vær forbredt på at de kan være kjepphøye med en ekstrem "respect my authority"-holdning i begynnelsen, men ikke bli redd. Når de skjønner at alt er i orden pleier de å bli smørblide og ofte slå av en spøk.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Jeg reiser til New York en gang i året og har bare positive erfaringer med kontrollen. Har landet flere ganger både på JFK og Newark forresten. Min erfaring er at køen frem til kontrollen er irriterende lang, men når jeg først kommer frem er jeg gjennom på ett minutt. Det er mulig at noen av kontrollørene kan se litt alvorlige ut, men det har ingen betydning for deg uansett. Første gangen jeg reiste tok de bilde av meg (se rett frem uten å smile) pluss fingeravtrykk fra begge hendene. Dette er ren rutine. De siste gangene har jeg fått spørsmål om jeg har vært i USA tidligere (dette ser de jo på skjermen uansett og jeg opplever det mer som litt småprat mens de sjekker papirene mine) og hvem jeg reiser med. De spør også om hva jeg skal gjøre ("holiday") og det er alt. Husk å ha gyldig pass (må være gyldig 6 måneder etter reisen) samt å søke om ESTA før du reiser. Da er alt i orden og du kan kose deg i USA. Null stress. Anonymous poster hash: f0030...eec 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Det finnes en slags "fast track" for å slippe å gå den menneskelige omveien, men tror hverken du eller jeg kvalifiserer for den. Det er ikke noe stress med de kontrollørene, de jeg har møtt på har bare vært greie. Anonymous poster hash: 170c9...5ed
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Mens jeg ble stående i 45 minutter og svare på mange absurde spørsmål. Anonymous poster hash: 646e3...456
Anglofil Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Har opplevd passkontroll inn til USA tre ganger og det gikk knirkefritt. Ble veldig overrasket over hyggelige og hvor raskt det gikk alle gangene. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Tenkte ikke noe spesielt over kontrollen. Så det gikk ganske utmerket! Anonymous poster hash: 9decb...f65
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Vi gikk rett igjennom kontrollen, han som sjekket passet så så vidt på det! Han orket ikke å løfte øynene lenge nok til å virkelig sjekke det. Trur vi tok fingeravtrykk, men husker ikke helt. Var på skoletur med mellom landing i Amsterdam, så hele turen gikk i surr egentlig Men så lenge du har alle papirer klart, ingenting på rullebladet så går det fort. Anonymous poster hash: 8bc11...c60
Skogshjerte Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 Ikke noe å bekymre seg for! Noen enkle spørsmål om hva du skal i landet osv. må du sikkert regne med, men det går fort og knirkefritt for de aller, aller fleste.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Det har alltid gått helt fint, samme hvilken flyplass jeg har landet på. En gang ble jeg nok stående en fem-ti minutter og prate med dem, jeg tror jeg var tilfeldig utvalgt til en litt grundigere sjekk, men det var ikke noe problem. Første gang var jeg ung og litt nervøs, slik at jeg tror jeg var litt klønete og svarte dårlig for meg, men da sa de bare at det ikke var noe å bekymre seg for. Helt fine folk. Det er ikke så fryktelig annerledes som man kanskje har hørt, akkurat. Anonymous poster hash: 8aa33...2e7
bippo Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Det gikk helt fint, de stilte litt spørsmål om hvilke familiemedlemmer jeg reiste med (vi var en ganske stor gjeng), men det var ikke noe stress ellers. Eller. Ikke noe stress utenom det vanlige, jeg får alltid totalt noia av passkontroller ol., men det gikk over all forventning egentlig.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #13 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har blitt tatt til side og fått en haug med rare spørsmål. De gikk også gjennom pc og mobil, ville ha passord til mailen min og nekter man, mener de man har noe å skjule og kan sende deg rett i retur. Jeg dro over jevnlig en periode og da lyste vel alle røde flagg hos dem (jeg er kvinne med blondt hår og ser ikke ut som noe terrorist)Anonymous poster hash: 7f778...3d3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #14 Skrevet 12. mai 2015 Vurderer å bestille en tur til New York i juni, en langhelg. Men noe holder meg litt tilbake og det er hvordan man blir møtt i USA. Jeg er litt bekymret for å bli "overrumplet" av kontrollører i kontrollen i USA og lurer på deres opplevelser? Og er det noen mulighet for å kunne lese av passet maskinelt og ikke gå om menneskelige kontrollører? Har en maskinlesbar pass. Ønsker mest mulig informasjon så jeg kan være forberedt om jeg bestemmer meg for å ta den turen. Takk for alle svar:-) Anonymous poster hash: 9b0a0...6e8 [/ i] TS, hvorfor lurer du på dette? Hva er problemet? De er der for å kontrollere at ingen de ikke vil ha inn i USA slipper inn. Har du alt iorden, så har du ingenting å frykte. Jeg går gjennom kontrollen sammen med en Amerikansk statsborger, så dette kan vel ikke sammenlignes med de som går gjennom den andre køen. Svare på det de spør om, så går det helt greit om du har alt i skjønneste orden. Hvis ikke, ville jeg ikke reist. Anonymous poster hash: da6f9...ef1
Gjest Saxofon Skrevet 12. mai 2015 #15 Skrevet 12. mai 2015 Det har gått greit de aller aller fleste gangene men den ene så var reisefølget raskere enn meg slik jeg ble stående alene. Jeg visste ikke at ESTA papirene varte i flere år så når jeg hadde reist til usa 4 ganger i løpet av et halvt år, søkt hver gang og denne gangen var alene så måtte de ta en ekstra sjekk på meg. Heldigvis kom han ene tilbake og sa "der er du" og da var alt greit igjen!
drue Skrevet 12. mai 2015 #16 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har vært i USA flere ganger og det er ikke noe problem å passere immigration. Så lenge du har gyldig pass og ESTA så går det fint. De spør deg om hva formålet med reisen er, og da kan du f.eks. svare "vacation". Kanskje de stiller litt andre spørsmål i tillegg, og da svarer du dem. Det går som regel helt fint. Jeg har ihvertfall aldri hatt noen problemer, annet enn at køen har vært sykt saktegående de gangene jeg har flydd inn til Phoenix.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #17 Skrevet 12. mai 2015 Takker for alle svar. Har nok litt i overkant livlig fantasi og siden USA er veldig strenge med å slippe inn folk, og det sies at folk er kanskje litt hysteriske i kontrollen, så så jeg for meg aggressive, alternativt særs myndige og ubehagelige kontrollører. Å bli møtt på den måten er ikke så fristende for meg:P Anonymous poster hash: 9b0a0...6e8
FruLuna Skrevet 12. mai 2015 #18 Skrevet 12. mai 2015 Jeg var også litt nervøs for det første gang jeg dro til USA med de skjerpede kontrollene. Men det gikk veldig fint, kun noen spørsmål, de var hyggelige og en gang slo til og med kontrolløren til med en spøk! Men jeg har hatt venner, normale, søte, snille jenter og gutter som har fått fornærmende kommentarer og absurde spørsmål - så man kan aldri være helt sikker.
super-ida Skrevet 16. mai 2015 #19 Skrevet 16. mai 2015 På newark ble vi tatt ut til egen kontroll, fikk spørsmål om hvorfor vi trodde vi ble plukket ut, og svarte jo at det sikkert var fordi de forrige passene våre ble stjålet i usa i september. Da smilte han og spurte når vi skulle hjem, og sa god ferie..... På grensen fra Canada til Usa derimot fikk vi hundre spørsmål, stilt som et maskingevær. Hvor har dere vært, hvor lenge, hvilket hotell, hvorfor canada, hvorfor usa, når kom dere, hvor lenge blir dere, hva jobber dere med, hvorfor tilbake så snarlig, hvem skal dere besøke osv....... Endte med at vi fikk adresse til en restaurant politimannen syntes vi burde dra på, og beskjed om å kontakte politiet i norge om de kunne hjelpe oss så vi ikke måtte gjennom samme avhør hver gang vi kom til usa
belle_ Skrevet 16. mai 2015 #20 Skrevet 16. mai 2015 Nå har jeg vært ulike plasser i USA, deriblant jfk, miami international og Detroit. Eneste jeg har å klage på var utrolig lang venting i kontrollen. I Detroit løp det masse slike narkohunder rundt når vi stod i kø i passkontrollen. Det som kan være litt skummelt er at vaktene bærer våpen, noe som er veldig uvant for oss i Norge, slik var det kun i Detroit om jeg husker riktig? Lenge siden jeg har vært de andre stedene. I tillegg ser vaktene i passkontrollen skikkelig skumle og sinte ut, som at de måler deg med blikket, men når de har sjekket alt ønsker de bare deg en fin tur/ferie. Den gangen jeg mellomlandet fra Oslo i Amsterdam var det litt mer styrete på flyplassen, de pratet med alle som skulle på flyet som ikke var amerikanse statsborgere, spurte hva vi skulle der, hvor vi skulle, hotell vi skulle bo på hensikt med ferien osv. Noen russere fikk skikkelig problemer på flyplassen, aner ikke hvorfor. Disse vaktene var i hvert fall ikke særlig skumle. Alt i alt ingen problem å dra til USA, elsker landet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå