Gå til innhold

Vaniljemuffins?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kan jeg bruke til å sette vaniljesmak på muffins? Funker neppe med vaniljesukker(prøvde å dynge på i vaffelrøren en gang uten effekt).

Om det spiller noen rolle så er her oppskriften jeg har pleid å bruke:

2 egg

1 1/2 dl sukker

3ss myk margarin

1 1/2 dl lettmelk

3dl hvetemel

1 ts bakepulver

Anonymous poster hash: 471e1...9ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Caress

Sånn der vaniljekrydder de selger i poser? Vet ikke hva det heter, men har sett det ved krydderhylla.

Eller vaniljeis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaniljeessens eller ekte vaniljesukker.

Anonymous poster hash: 2e3d7...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekte vaniljesukker? Hvordan er det forskjellig fra vanlig vaniljesukker?:) Får jeg vaniljeessens på vanlig butikk? Mengde? Trenger jeg å fjerne noe av væsken i oppskriften?

(Nei, jeg kan ingenting om baking :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva kan jeg bruke til å sette vaniljesmak på muffins? Funker neppe med vaniljesukker(prøvde å dynge på i vaffelrøren en gang uten effekt).

Om det spiller noen rolle så er her oppskriften jeg har pleid å bruke:

2 egg

1 1/2 dl sukker

3ss myk margarin

1 1/2 dl lettmelk

3dl hvetemel

1 ts bakepulver

Bytte ut melka med vaniljesaus.(men mengden må reduseres noe da vaniljesaus er tykkere enn vanlig melk)

Anonymous poster hash: bd83d...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaniljestang er det beste!

Du kan også lage ditt eget vaniljesukker ved å kjøre sukker og vaniljestand i foodprosessor. Fint å bruke når du ikke vil ha så mye vaniljesmak.. Eller du kan lage vanilje extract selv ved å la vaniljestang ligge i rom i 8 uker. Greit å ha stående i skapet.

Jeg ville unngått essens.

Anonymous poster hash: 41931...b3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekte vaniljesukker? Hvordan er det forskjellig fra vanlig vaniljesukker? :) Får jeg vaniljeessens på vanlig butikk? Mengde? Trenger jeg å fjerne noe av væsken i oppskriften?

(Nei, jeg kan ingenting om baking :fnise: )

Ekte vaniljesukker er det vanilje i (fra vaniljestang), vanlig vaniljesukker er det syntetisk vanillin i.

Ekte vaniljesukker (for eksempel tørslefs vaniljesukker) og vaniljeessens kan kjøpes i vanlig matbutikk.

Anonymous poster hash: 39d56...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytte ut melka med vaniljesaus.(men mengden må reduseres noe da vaniljesaus er tykkere enn vanlig melk)

Anonymous poster hash: bd83d...835

Dette høres jo ut som det enkleste alternativet, men igjen; jeg har brukt rester av vaniljesaus i vaffelrøre og ikke fått vaniljesmak, men det har jo ikke vært så mye da.

Vaniljestang er det beste!

Du kan også lage ditt eget vaniljesukker ved å kjøre sukker og vaniljestand i foodprosessor. Fint å bruke når du ikke vil ha så mye vaniljesmak.. Eller du kan lage vanilje extract selv ved å la vaniljestang ligge i rom i 8 uker. Greit å ha stående i skapet.

Jeg ville unngått essens.

Hvordan bruker man vaniljestang...?:P Altså, hva gjør jeg med den? Har bare sett dem på glass, ser ut som en mørk, tynn kvist for meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres jo ut som det enkleste alternativet, men igjen; jeg har brukt rester av vaniljesaus i vaffelrøre og ikke fått vaniljesmak, men det har jo ikke vært så mye da.

Hvordan bruker man vaniljestang...? :P Altså, hva gjør jeg med den? Har bare sett dem på glass, ser ut som en mørk, tynn kvist for meg :fnise:

Du ruller den litt mellom henda, så den blir litt myk. Så kutter du den på langs, og skraper ut frøene som du har i røra.

Det er nok en million filmer på nettet om du søker etter det, om du ikke skjønte forklaringa mi :P

Etter du har skrapet ut frøene, kan du stikke stilkene ned i sukker. Da får du også vaniljesukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk for alle tips:) skal se hva jeg finner av ulike vanilje alternativer på butikken. Blir det vanilje muffins til 17.mai:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...