Skogshjerte Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Mannen min og jeg har planer om å legge en uke av årets sommerferie til Island og jeg lurte på om noen som har vært på Island har noen tips å komme med? Jeg har undersøkt litt på egenhånd og etter å ha lest litt på http://islandreise.no/ så virker det Reykjavik er den mest aktuelle byen for oss å bo i. Noen som har tips til gode hoteller i Reykjavik? Vi er glade i naturen begge to, så vi vil prøve å få med oss en del severdigheter. Så langt har jeg prikket meg ut "Golden Circle" turen og Den Blå lagune. Er det noen flere severdigheter vi bør få med oss? :-)
Cathj Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Island er helt fantastisk! Reykjavik er en fantastisk by, det er helt spesielt der. Veldig vakkert, avslappet og kult. Jeg har ikke bodd mye på hotell i Reykjavik, men når jeg har gjort det har jeg brukt CenterHotel Arnarhvoll. Jeg har inntrykk av at hotellstandarden er generelt ganske lik over hele linja, men det kan jeg ikke bekrefte. På Arnarhvoll er det fine (dog ganske små) rom, med gode senger. Hotellet har også frokostservering (og bar) i øverste etasje, med fantastisk utsikt! Dette hotellet ligger ved havnen, med utsikt over konserthuset Harpa som ligger over gaten. Rådhuset ligger også i nærheten. Det er veldig sentralt. Gangavstand til Hallgrimskirkja der dere kan ta heisen opp og se hele byen fra toppen! Reykjavik har gode restauranter også, og veldig kule konsepter. Spis sjømat - det anbefaler jeg! Fiskmarkaðurinn (i Aðalstræti) er kjempebra og ligger rett ved hotellet, samme med Icelandic Fish and Chips (i Tryggvagata). Ellers har de veldig bra kaffe på Reykjavik Roasters (Kárastígur 1 - rett ved Hallgrimskirkja). Kaffibarinn og Slippbarinn er bra utesteder. Jeg ville tatt beina fatt en av dagene og tuslet rundt i verdens søteste hovedstad! Jeg har ikke benyttet meg noe særlig av turisttransport i Reykjavik, men jeg vet at flybussen samt flere transportselskaper henter deg på hotellet og kjører deg til døren dit du skal. Det er ganske genialt! Er dere glad i natur kan jeg også anbefale å leie bil og kjøre rundt. Det er et ufattelig nydelig land! Første gang jeg besøkte Island føltes det som jeg var kommet til månen. Mange kjempesøte, utrolig vakre småplasser rundt omkring (både Mosfellsbær og Laugarbakki er helt nydelige!). Vet de har noe hvalsafari og sånn der også, men det har jeg ikke vært på. Med Golden Circle og Den Blå Lagune har dere fått med dere mye! Endret 12. mai 2015 av Cathj
Skogshjerte Skrevet 12. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2015 Takk for utfyllende svar og mange gode tips. Setter pris på det! Det å leie bil å kjøre litt rundt på egenhånd hørtes ut som en god ide, så det skal jeg undersøke nærmere.
Gjest Linaria Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Jeg anbefaler også å leie bil og kjøre rundt på egenhånd. Snæfellsnes er kjempefint, eller sørkysten fram til Jökulsarlón. Dra innom Seljalandsfoss, Skógar og Dyrhólaey på veien. Om dere har muligheten er det også fantastisk å besøke Vestmannaeyjar, en ca to timers fergetur fra fastlandet. Der var det vulkanutbrudd i 1973 så ca 1/3 av hovedøya (Heimaey) er dekket av lava. Flere hus ble også begravet og de driver og graver dem opp igjen. På kinoen der går det en informasjonsfilm om utbruddet. Det er også fullt av lundefugl, og det går båtturer for turister rundt øya.
Wilma89 Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Ri på islandshest😊 Trenger ikke ha ridd før, man blir delt inn i grupper basert på om man har erfaring eller ikke. Alt av klær og utstyr får du låne😊 helt fantastisk og ri i det islandske terrenget. Det arrangeres alt fra en times tur og oppover😊 Også bør dere få med dere strokkur Geysir. Helt fantastisk😀 Også kjempe deilig å dra innom de lokale heytur pottir (varme grytene) i Reykjavik😊
Wilma89 Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Enda et tips😊 I dusjen på den blå lagune er det shampoo og balsam. Skyll håret og klin det godt inn med balsam uten å skylle det ut. Sett det så opp i en ball hvis du har langt hår. Noe med vannet som tørker ut håret veldig. Venninnen min gjorde det og jeg droppet det. Det fikk jeg angre på når jeg skulle gre det ut😝 Kos dere masse på tur😊 Island er fantastisk😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå