Gå til innhold

Bekymringsmelding vold i hjemmet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg jobber som lærer i skolen. Er veldig i tvil hvem jeg kan henvende meg til for å få fornuftig svar, har prøvd både barnevernstjenesten og ledelsen.

Saken er at et barn i min klasse ble tatt ut av timen for noen uker siden, av noen fra barnevernet. Grunnlaget var en bekymringsmelding om vold i hjemmet, ikke skrevet av skolen. Ingen sa noe verken før eller etter, bortsett fra litt informasjon fra ledelsen. Hva kan jeg gjøre videre nå? Jeg har hatt en liten vag magefølelse på ett eller annet merkelig med denne eleven, uten at jeg har kunnet peke på noe spesifikt. Kan jeg invitere foreldrene til en samtale for å snakke om dette? Kan jeg spørre gutten direkte? Forstår ikke helt hva som er "lov" og ikke. Aldri opplevd dette tidligere, og er ganske fersk som lærer.

Takk for alle fornuftig svar på forhånd.

Anonymous poster hash: 0c0ef...569
Videoannonse
Annonse
Gjest imperio
Skrevet

Du burde nok høre med ledelsen om hva du skal gjøre i denne situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Når det er bekymringsmeldinger vedr. vold (og misbruk) skal det alltid tas opp med politiet først. Barneverntjenesten drøfter med politiet og er det en klar mistanke om vold (eller misbruk) blir det en politisak. Når det er en politisak kan ikke barnevernet gi tilbakemelding og politiet har taushetsplikt for skolen.

Barnet / barna må i dommeravhør på barnehuset. Foreldrene blir avhørt.

Etter avhør kan det gå to veier: Foreldrene får status som mistenkte, og noen blir satt i varetekt. I andre tilfeller sier ikke barna noe i dommeravhør og saken går tilbake til barnevernet. Da blir det vanlig undersøkelse, men ofte er samarbeidsklima så dårlig at foreldrene sier nei til hjelpetiltak og de sier også nei til at barnevernet kan samarbeide med andre instanser. Da kommer man dessverre ingen vei.

Om du mener at det er noe ved barnet du er bekymret for så melder du fra med en vanlig bekymringsmelding via rektor. Når barn ikke snakker og om foreldrene ikke vil så kan barnevernet lite gjøre. Da er man avhengig av at det kommer inn nye meldinger.

Anonymous poster hash: dec44...c0f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det er bekymringsmeldinger vedr. vold (og misbruk) skal det alltid tas opp med politiet først. Barneverntjenesten drøfter med politiet og er det en klar mistanke om vold (eller misbruk) blir det en politisak. Når det er en politisak kan ikke barnevernet gi tilbakemelding og politiet har taushetsplikt for skolen.

Etter avhør kan det gå to veier: Foreldrene får status som mistenkte, og noen blir satt i varetekt. I andre tilfeller sier ikke barna noe i dommeravhør og saken går tilbake til barnevernet. Da blir det vanlig undersøkelse, men ofte er samarbeidsklima så dårlig at foreldrene sier nei til hjelpetiltak og de sier også nei til at barnevernet kan samarbeide med andre instanser. Da kommer man dessverre ingen vei.

Om du mener at det er noe ved barnet du er bekymret for så melder du fra med en vanlig bekymringsmelding via rektor. Når barn ikke snakker og om foreldrene ikke vil så kan barnevernet lite gjøre. Da er man avhengig av at det kommer inn nye meldinger.

Det er dette jeg frykter kommer til å skje her.

Skrevet

Hei.

Jeg jobber som lærer i skolen. Er veldig i tvil hvem jeg kan henvende meg til for å få fornuftig svar, har prøvd både barnevernstjenesten og ledelsen.

Saken er at et barn i min klasse ble tatt ut av timen for noen uker siden, av noen fra barnevernet. Grunnlaget var en bekymringsmelding om vold i hjemmet, ikke skrevet av skolen. Ingen sa noe verken før eller etter, bortsett fra litt informasjon fra ledelsen. Hva kan jeg gjøre videre nå? Jeg har hatt en liten vag magefølelse på ett eller annet merkelig med denne eleven, uten at jeg har kunnet peke på noe spesifikt. Kan jeg invitere foreldrene til en samtale for å snakke om dette? Kan jeg spørre gutten direkte? Forstår ikke helt hva som er "lov" og ikke. Aldri opplevd dette tidligere, og er ganske fersk som lærer.

Takk for alle fornuftig svar på forhånd.

Det vanlige er at skolen får anmodning om opplysninger kort tid etter at det blir opprettet sak. Hos oss blir da kontaktlærer ansvarlig for å skrive en kort rapport etter en mal vi får fra BV. Det er opplysninger om barnet, eventuelle bekymringer man har osv. Dersom skolen ikke står som melder er det dette vi får innsikt i.

Jeg ber mine lærere være oppmerksomme på eventuel atferdsendring, bygge gode relasjoner med barna. Dersom de er bekymret for en elev kommer de til meg, eller til en annen i ledelsen eller sosiallærer. Det er rektor som skriver under på en eventuell bekymringsmelding.

Det mest frustrerende i slike saker er at det er begrenset hvor mye vi får vite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dette jeg frykter kommer til å skje her.

Finnes det ikke fysiske bevis er man avhengig at at barna, eller noen andre som har sett blåmerker / vært vitne til hendelser, snakker. Det kan også være slik at det ikke har vært utøvd vold mot barnet / barna, men noe annet som har skjedd (enten annen type omsorgssvikt eller noe annet, feks. at barnet oppfører seg merkelig pga. stressreaksjoner, at barnet har symptomer på en diagnose, at noe annet i barnets liv har endret seg - en kjær bestemor som har gått bort etc.).

Men er du bekymret: Meld inn din bekymring. Selv om det fortsatt er undersøkelse / sak så vil en ny melding kanskje kunne belyse saken på nytt eller på en annen måte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Slik er det ikke hos oss. Vi melder direkte til BV. Men i slike tilfeller går bekymringsmeldingen samme eller neste dag, og er gjerne fulgt opp av en telefonsamtale. Jeg har vært med på at vi ringte bekymring tidlig en formiddag og BV overtok omsorgen for barnet samme dag.

Men, i slike tilfeller kontakter vi ikke foresatte før bekymringsmeldingen går. Det er viktig.

Endret av Kanutte
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i at påstander om vold blir politianmeldt fra barnevernets side.
Det var en nabo her som fikk en slik bekymringsmelding på seg etter at ett av de små barna hadde sagt at mamma hadde sittet på og ristet det eldre søskenet. Dette var da en 4-åring som hadde sett herjete lek som å gjemme under dyna og leite frem og tulling og å le osv. Helt ufarlig.

Og skolen fortalte da til BV at barnet var ukonsentrert og urolig og rastløs. Barnet har fått diagnosen ADHD, men det ble da sett i forbindelse med dette at mor hadde ristet visstnok.

Barnet som de fikk en melding om fortalte jo da at ja, mamma kan bli sur og sint og kjefte. Spesielt når h*n ikke hører etter.

Og så ble det besluttet å plassere barna i beredskapshjem pga mistanken og de skal opp i sak nå. Men ingen blåmerker finnes, og de har nesten akkurat flyttet slik at lærer og andre på skolen er heller ikke ordentlig kjent med barnet.
Det er ikke levert noen politianmeldelse, så dette har de kommet frem til helt på egen hånd.

Man skal virkelig kjenne et barn og vite hva som ligger bak før man melder fra om slike ting. Det skal vurderes nøye, og man skal vite hva man står ovenfor i slike saker.

Anonymous poster hash: b241a...395
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det ikke hos oss. Vi melder direkte til BV. Men i slike tilfeller går bekymringsmeldingen samme eller neste dag, og er gjerne fulgt opp av en telefonsamtale. Jeg har vært med på at vi ringte bekymring tidlig en formiddag og BV overtok omsorgen for barnet samme dag.

Men, i slike tilfeller kontakter vi ikke foresatte før bekymringsmeldingen går. Det er viktig.

Jeg mener at barneverntjenesten alltid skal drøfte det først med politiet.

Vold skal uansett alltid først til politiet. Tenk deg at du ser en ruset mann som raner en bensinstasjon. Hvem ringer du? Ruskonsulenten i kommunen fordi mannen var ruset? Nei, du ringer politiet fordi mannen begår en straffbar handling.

Vold mot barn er også straffbart og det skal alltid først til politiet. Barnevernet er bare et ledd som gjør prossessen lengre og at dersom det har vært utøvd vold mot barnet så tar det lengre tid før barnet får hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i at påstander om vold blir politianmeldt fra barnevernets side.

Det var en nabo her som fikk en slik bekymringsmelding på seg etter at ett av de små barna hadde sagt at mamma hadde sittet på og ristet det eldre søskenet. Dette var da en 4-åring som hadde sett herjete lek som å gjemme under dyna og leite frem og tulling og å le osv. Helt ufarlig.

Og skolen fortalte da til BV at barnet var ukonsentrert og urolig og rastløs. Barnet har fått diagnosen ADHD, men det ble da sett i forbindelse med dette at mor hadde ristet visstnok.

Barnet som de fikk en melding om fortalte jo da at ja, mamma kan bli sur og sint og kjefte. Spesielt når h*n ikke hører etter.

Og så ble det besluttet å plassere barna i beredskapshjem pga mistanken og de skal opp i sak nå. Men ingen blåmerker finnes, og de har nesten akkurat flyttet slik at lærer og andre på skolen er heller ikke ordentlig kjent med barnet.

Det er ikke levert noen politianmeldelse, så dette har de kommet frem til helt på egen hånd.

Man skal virkelig kjenne et barn og vite hva som ligger bak før man melder fra om slike ting. Det skal vurderes nøye, og man skal vite hva man står ovenfor i slike saker.

Vi drøfter alltid med politiet først. Det plikter vi å gjøre når det gjelder straffbare handlinger. Straffbare handlinger hører hjemme hos politiet i første rekke. Hos oss er det automatikk. Like automatisk som at politiet sender underretning til oss i barnevernet når den som blir etterforsket har mindreårige barn / er et mindreårig barn.

Samarbeid mellom politi og barnevern er utrolig viktig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener at barneverntjenesten alltid skal drøfte det først med politiet.

Vold skal uansett alltid først til politiet. Tenk deg at du ser en ruset mann som raner en bensinstasjon. Hvem ringer du? Ruskonsulenten i kommunen fordi mannen var ruset? Nei, du ringer politiet fordi mannen begår en straffbar handling.

Vold mot barn er også straffbart og det skal alltid først til politiet. Barnevernet er bare et ledd som gjør prossessen lengre og at dersom det har vært utøvd vold mot barnet så tar det lengre tid før barnet får hjelp.

Absolutt 100% enig med deg i dette. Er meget kritisk til hvordan både skolen og barnevernet håndterer dette. Virker som foreldrenes behov kommer foran barnet, når det er barnet det er blitt meldt bekymring om. Provoserer meg noe sinnssvakt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi drøfter alltid med politiet først. Det plikter vi å gjøre når det gjelder straffbare handlinger. Straffbare handlinger hører hjemme hos politiet i første rekke. Hos oss er det automatikk. Like automatisk som at politiet sender underretning til oss i barnevernet når den som blir etterforsket har mindreårige barn / er et mindreårig barn.

Da har dere tydeligvis andre rutiner enn her i kommunen. For her er det ikke levert noen anmeldelse, selv om barna ble fjernet fra hjemmet uten fysiske beviser utover de få uttalelsene som jeg beskrev.

Skrevet

Dette skal jeg spørre om barnevernet her har gjort. Noe jeg tviler sterkt på. Regner med denne saken blir henlagt fordi han ikke vil snakke, og foreldrene ikke vil samarbeide.

Skrevet (endret)

Tråden ryddet for avsporing og personangrep.

Bond, forumansvarlig

Ed/ tråden også ryddet for innlegg som kun svarte på slettet innhold kort tid etter denne ryddemeldingen.

Endret av Bond
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal jeg spørre om barnevernet her har gjort. Noe jeg tviler sterkt på. Regner med denne saken blir henlagt fordi han ikke vil snakke, og foreldrene ikke vil samarbeide.

Som lærer kan du selv kontakte barnevernet vedr, enkeltbarn. Du kan spøre om en tilbakemelding og du kan drøfte saken / saker, også anonymt.

Mange lærere / barnehagelærere og andre tar kontakt for å drøfte bekymringsmelding før de eventuelt sender noe.

Om saken er en politisak, og per daga dato kun en politisak, vil du mest sannsynlig ikke få noe informasjon for da er ikke barnevernet eier av saken.

Skrevet (endret)

Kjenner jeg blit oppgitt over rettighetene til foreldre kontra barn i slike saker. Foreldrene har altfor mye makt! Hva hvis det virkelig er vold, men barnet ikke snakket og foreldrene nekter!? Hva skjer da? Og jeg heller ikke har noe bevis for noe? Da er jo saken død for alltid.

Har noen lærere vist denne filmen til sine elever? Eller er det på kanten? I tilfelle, hvorfor?

http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/100752/kortfilm-sinna-mann

Endret av kjøttkaker
Skrevet

Har ikke skolen rutiner på hva som skal gjøres hvis en mistenker slike ting?

Skrevet

Har ikke skolen rutiner på hva som skal gjøres hvis en mistenker slike ting?

Skolen min har svært lite rutiner, mye rot og kaos. Derfor jeg spør her.

Skrevet

Skolen min har svært lite rutiner, mye rot og kaos. Derfor jeg spør her.

Skjønner det.Men jeg trodde faktisk at det var rettningslinjer en skulle følge.Er jo rart det ikke finnes.

Men PP tjenesten er også et sted ,rektor og barnevern?

Skrevet

Skjønner det.Men jeg trodde faktisk at det var rettningslinjer en skulle følge.Er jo rart det ikke finnes.

Men PP tjenesten er også et sted ,rektor og barnevern?

Enig med deg, blir sjokkert over hvor lite rutiner som eksisterer på dette området. Er dessverre veldig mange inkompetente/redde/tafatte i skolekretsen min. PPT er det veldig lite hjelp å få av - har prøvd der også. Barnevernet har jeg ringt uten nevneverdig hjelp. Sosiallærer vil ikke gjøre noe før barnevernet tar kontakt, mener jeg ikke skal gjøre noe enda. Men skal ikke gi meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...