Gå til innhold

om gifte seg i utlandet med en som ikke er norsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på at det er noen som kan svaret på dette. Hvis man gifter seg i hjemlandet til sin fremtidige ektemann - og da mener jeg ikke i "norsk regi" hos f.eks sjømannskirken - hva må man da gjøre for å bli registrert som gift i norge? Hvis vi f.eks reiser til Las Vegas for å gifte oss. Må vi da "gifte" oss på nytt i norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det, men det er selvfølgelig greit å sjekke dett på forhånd! :wink: Ta en telefon til Fykesmannen der du bor!

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan ekteskapet registreres når du kommer til Norge.

Det som du bør gjøre før du gifter deg i utlandet er å få med deg en norsk ekteskapsattest. Hvis landet du skal gifte deg i følger vanlige internasjonale lover for ekteskap vil de ikke vie deg uten at du har denne attesten. Er ekteskap inngått, og du har hatt slik attest, tror jeg ikke det er noe problem å få ekteskapet registrert her i landet.

Skrevet

En venninde av meg er gift med en fra Spania, og for at norske myndigheter skulle godta ekteskapet her hjemme, måtte de inngå ekteskap på tinghuset her i Norge før de hadde spansk vielse i en katolsk kirke.

Skrevet

En bekjent har giftet seg med en afrikaner, i Storbritannia. De trenger ikke gjøre noe som helst for å få det godkjent i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...