Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 14,000 igjen etter at faste utgifter er betalt. Dette skal dekke mat, fornøyelser, klær osv. for en person. Skulle gjerne ha spart litt også.

Vurderer å lease. Lønner det seg? Ser det positive ved å ha en helt ny bil, ikke bekymre seg for eventuelle reparasjoner. Det er uaktuelt å ta opp billån.

Hvor mye må jeg regne med at det vil koste meg i måneden? Så at jeg kan få en deal på 1500 i mnd. for en Toyota Yaris hybrid (hvis jeg har et innskudd på 60 000), men ved siden av kommer selvfølgelig forsikring (1000 kroner, jeg har ikke noe bonus) og bensin.

Blir det tøft tror dere?

Anonymous poster hash: 7debd...b96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg opp et budsjett i forhold til hva du bruker på andre ting, så ser du.

Anonymous poster hash: be43d...00a

AnonymBruker
Skrevet

Har du virkelig behov for bil? Råd har du nok, men du kan kjøre veldig mye taxi for prisen av å ha bil. Dersom du bor i by vil bilkollektiv kunne være et godt alternativ.

Anonymous poster hash: f73b5...b04
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lease bil er aldri noen god ide, i følge de fleste økonomer og i følge de som har prøvd dette! Det koster en pris å inngå avtalen og en pris når bilen leveres tilbake og de bruker forstørrelsesglass for å finne ting å trekke deg for i pris. Veiavgiften er og et problem, hos flere.

Spar opp egenandel og kjøp, enten med lån eller på annen måte.

Anonymous poster hash: beefc...b0c

• Liker 2
Skrevet

Det koster å kjøpe seg inn i en leasingavtale. Hva det koster varierer fra sted til sted, men det er ikke billig.
Videre så legger de til gebyrer og moms på toppen av både årsavgift og bom (Dette blir i utgangspunktet sendt til den du leaser bilen av), så årsavgift blir fort 1000 kroner dyrere, og bompengene koster også 25% mer.
Hvor nøye de er når du skal levere bilen tilbake varierer også. Her hvor jeg bor er det en forhandler som ikke sjekker i det hele tatt og man slipper unna med det meste.
Men mange er såpass nøye at all slitasje som man normalt sett bør påregne gjør at du må betale en del når du leverer bilen tilbake også.

Betale for slitasje o.l er noe du er nødt til å gjøre selv om du skulle planlagt å kjøpe bilen etterpå også. Det skal være ganske høye priser på bilen om det skal lønne seg.

Tenk deg nøye om før du inngår leasingavtale og sjekk nøye hva som ligger i avtalene deres. Ellers så kan du gå på en smell økonomisk sett.

AnonymBruker
Skrevet

Har du bilddelefelleskap der du bor?

Anonymous poster hash: beefc...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke virkelig behov for bil, men jeg synes det er praktisk. Det vil dessuten gi meg mer frihet. Har utsatt det å kjøpe bil i mange år, men nå føler jeg at det er på tide. Kan ikke skjønne at jeg kan kjøre så veldig mye taxi for den prisen. Hvis man regner 4000-5000 i måneden på bil, er det kanskje snakk om at jeg for den prisen ville fått ca. 11 turer tur/retur, med et utgangspunkt at hver tur koster ca. 230 kroner hver vei (jeg kjører en god del taxi i forbindelse med jobb, så jeg vil si at det er gjennomsnittlig pris for en ganske kort tur). Jeg ville selvfølgelig ha brukt bilen langt mer enn det.

Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis lønner seg å lease, men er det virkelig så ille? Har nemlig lest ganske mye forskjellig. Det er totalt uaktuelt å kjøpe en ny bil, og jeg har ikke ønske om å ta opp mer lån. Hvis jeg kjøper en rimelig bil, vil jeg fort måtte bruke store summer på reparasjoner.

Takk for innspill.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er klar over at det koster en viss sum å unngå en leasingavtale (jeg har sett på avtaler som krever et innskudd på 60 000 kroner). Det er det negative som gjør meg usikker (selv om jeg også har hørt fra folk med god erfaring).

Takk for tips om bilkollektiv, men det er ikke aktuelt. Hvis jeg skal kjøpe bil, vil det være for å ha fleksibiliteten - ta bilen til jobb, trening, venner, IKEA etc., uten å måtte planlegge.

Skrevet

NAF har skrevet om leasing: https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/privatleasing/

Du skriver at du har 14 000, men du sier ingenting forbruk. Hvordan føles økonomien i dag? Sparer du mye?

Jeg ville ikke leaset, da det er svært dyrt. Ville heller kjøpt en brukt bil. En ny bil har et enormt verditap de første årene, og man må også ha service for at verditapet ikke skal være for stort, og service er dyrt. Har du en ny bil, må du også ha full kasko, og det må man ikke ha på en eldre bil.

AnonymBruker
Skrevet

Full kasko koster meg 1000 kroner i måneden.

Økonomien er grei. Jeg har ikke prioritert sparing noe særlig, men det er helt klart rom til det. Jeg har ingen dyre interesser (foruten shopping og reising), men det kan jeg selvfølgelig regulere selv. Pengene skal utelukkende gå til å leve. Regninger som strøm, trening, mobil etc. er allerede betalt.

Kanskje jeg bør vurdere en eldre bil, da. Hvor mye må jeg ut med for å få grei standard? Ønsker i utgangspunktet en hybridbil.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få en Prius 2011 mod. til rett under 60.000 kroner.

Men da er den kjørt ekstremt mye, og med høy kilometer så følger også høye kostnader.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58014780&searchclickthrough=true

Ja, ønsker som sagt ikke en bil som sannsynligvis blir et enormt pengesluk. Da er det bedre å legge litt ekstra i det, men samtidig blir det problematisk uten å ta opp lån. Ønsker som sagt å unngå billån så langt det lar seg gjøre.

Skrevet

Ja, ønsker som sagt ikke en bil som sannsynligvis blir et enormt pengesluk. Da er det bedre å legge litt ekstra i det, men samtidig blir det problematisk uten å ta opp lån. Ønsker som sagt å unngå billån så langt det lar seg gjøre.

Problemet er at enhver bil er et pengesluk. Vil du ikke ha pengesluk kan du ikke eie bil. Nyere (dyrere) biler taper seg raskere i verdi enn eldre (billigere) biler, så du slipper ikke unna å tape mye penger uansett. Om du er lur (og er kyndig/har med kyndig hjelp, evt bruker NAF-test eller liknende) så finner du en rimelig bil som fortsatt er i ganske god stand. Det er vel det som kan bli mest økonomisk, med relativt lite reparasjonsbehov og relativt lavt verditap. Du får faktisk ganske mye fiksing på en eldre bil for årlig verditap på en nyere og dyrere modell.

Min bror kjører (på 6. året mon tro?) en gammel subaru. Tror han betalte 20.000 for den den gangen. Kjøpte den av en pensjonist som hadde vært eneste eier av bilen og som hadde kjørt den lite, men over mange år. Så bilen var i overraskende god stand for alderen. Den har ikke hatt så mye feil og blir eu-godkjent gang på gang. Med så lav kjøpspris er det begrenset hvor mye man taper på bilen, og den dagen den ryker ordentlig, ja da vrakes den. Han velger å ha den fortsatt, selv om den kanskje ikke ser særlig kul ut, så er den i praksis gratis nå, så det er egentlig smart å kjøre den så lenge den klarer seg.

Eldre bil trenger ikke nødvendigvis innebære mye kostnader, om man legger en innsats i å finne den rette bilen.

Liker å høre at billån er uaktuelt :)

Og leasing ville jeg heller ikke satset på, det blir dyrt, og dyrere enn å eie en bruktbil selv sies det.

Så du bør kjøpe av sparepenger, så mye som du har lyst til å bruke.

For 60.000 f.eks så finner du mer enn bra nok bil for ditt bruk, men bruk tid på å finne "et kupp" på privatmarkedet. Det være seg biler som eier av en eller annen grunn trenger å kvitte seg med kjapt og som selges for mindre enn hva de egentlig er verdt. Jeg solgte min bil slik for noen år siden (dessverre!) og vi kjøpte også bil i fjor på samme måte. Selger skulle flytte til USA og måtte bli kvitt bilen ila en uke. Var ikke noe problem å prute den ned en god del for å si det sånn. Når du tror du har funnet en bil av bra verdi for beløpet du vil bruke, så kan du koste på deg en naf-test for å få en vurdering av tilstand og om det er et bra kjøp eller katta i sekken. Naf er nøytrale, i motsetning til f.eks et verksted hos bilforhandler.

Kjøp privat, det er billigst, da slipper du å betale for at bilsjappa skal tjene penger. Bedre at du sparer noen kroner, dvs får kjøpt deg hakket bedre bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...