AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes det virker som jeg har så mye dårligere rente enn alle andre. Er det noen her som kan gi meg råd om hva jeg kan gjøre med dette? Jeg har litt lyst til å bytte bank, men vet ikke hvordan jeg går frem. Dette gjelder huslånet mitt, jeg eier halvdel av et hus. Låneform Annuitet ... ... Diskonteringsdato **** Kreditt/restlån -444 679,00 Terminlengde 30 dager Terminomkostninger -50,00 Nåværende rentesats 4,25% Effektiv rentesats 4,56% Belastningstype Automatisk belastning uten oppgave Innfrielsesdato **.**.2032 Sikkerhet Fast eiendom Hvilken av disse er det jeg egentlig betaler i rente? Den effektive? Føler jeg betaler inn mye i rente og lite i lån... Anonymous poster hash: 694d4...261
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Det var et dyrt lån.Anonymous poster hash: b430a...315 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Det var et dyrt lån.Anonymous poster hash: b430a...315 Ja, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg har så mye dyrere lån enn alle andre? Dette er i min lokale filial av Sparebank1. Anonymous poster hash: 694d4...261
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Om det er et kredittlån så er det ikke dyrt. Boliglån har gjerne lavere rente. Det går fint an å ringe banken å høre om de kan gi deg et bedre rentetilbud. Anonymous poster hash: 27cd3...e59
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Om det er et kredittlån så er det ikke dyrt. Boliglån har gjerne lavere rente. Det går fint an å ringe banken å høre om de kan gi deg et bedre rentetilbud. Anonymous poster hash: 27cd3...e59 Hva er et kredittlån? Dette er et helt vanlig boliglån med pant i bolig. Anonymous poster hash: 694d4...261
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes det virker som jeg har så mye dårligere rente enn alle andre. Er det noen her som kan gi meg råd om hva jeg kan gjøre med dette? Jeg har litt lyst til å bytte bank, men vet ikke hvordan jeg går frem. Dette gjelder huslånet mitt, jeg eier halvdel av et hus. Låneform Annuitet ... ... Diskonteringsdato **** Kreditt/restlån -444 679,00 Terminlengde 30 dager Terminomkostninger -50,00 Nåværende rentesats 4,25% Effektiv rentesats 4,56% Belastningstype Automatisk belastning uten oppgave Innfrielsesdato **.**.2032 Sikkerhet Fast eiendom Hvilken av disse er det jeg egentlig betaler i rente? Den effektive? Føler jeg betaler inn mye i rente og lite i lån... Anonymous poster hash: 694d4...261 Kredittlån: smålån. Og beklager, jeg leste ikke godt nok at det sto det gjaldt huslånet ditt... Dette har faktisk vært en stor diskusjon på lunsjrommet. Når rentene faller så tar ikke bankene automatisk å justerer ned lånerenta. Rett og slett sleipt! Lånetaker må selv ta kontakt med banken Du skal ikke ha mer enn 3 % rente. Om de ikke kan tilby deg det ville jeg byttet bank. Anonymous poster hash: 27cd3...e59 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Kredittlån: smålån. Og beklager, jeg leste ikke godt nok at det sto det gjaldt huslånet ditt... Dette har faktisk vært en stor diskusjon på lunsjrommet. Når rentene faller så tar ikke bankene automatisk å justerer ned lånerenta. Rett og slett sleipt! Lånetaker må selv ta kontakt med banken Du skal ikke ha mer enn 3 % rente. Om de ikke kan tilby deg det ville jeg byttet bank. Anonymous poster hash: 27cd3...e59 Tusen takk! Jeg har jo ikke så mye lån, men omtrent halvparten av det jeg betaler er nå rente. Kjenner jeg blir litt sur av dette. Vet du hvilken av de to rentene jeg har? Er det den effektive? Jeg skal ta kontakt med banken min med en gang. Anonymous poster hash: 694d4...261
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Kan nok bli vanskelig å få under 3% rente med så lite lån, men du bør hvertfall komme godt under 4%. Effektiv rente er rente inkluderte alle gebyrer og det er denne som viser hva lånet faktisk koster. Nominell rente er uten gebyrer. Det er alltid effektiv rente som må benyttes dersom du skal sammenligne lån. Anonymous poster hash: 6416b...65f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Kan nok bli vanskelig å få under 3% rente med så lite lån, men du bør hvertfall komme godt under 4%. Effektiv rente er rente inkluderte alle gebyrer og det er denne som viser hva lånet faktisk koster. Nominell rente er uten gebyrer. Det er alltid effektiv rente som må benyttes dersom du skal sammenligne lån. Anonymous poster hash: 6416b...65f Oi, er det negativt med lite lån? Jeg har et billån også da, men det er på langt mindre enn bilen er verdt. Takk for oppklaring. Anonymous poster hash: 694d4...261
Gjest Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 Du må ta kontakt med banken din og si at du vil ha bedre rente. Så tar du kontakt med en rekke andre banker (ringer/sender mail) og ber de gi et tilbud på rente i forhold til ditt lånebehov. Og så velger du den som gir lavest rente. Det er veldig enkelt, altså. Sjekk ut finansportalen.no, der får du oversikt over renta til ulike banker for ditt boliglån. dinbank.no tilbyr for eksempel lån til 2,85% rente for lån på inntil 50% av boligens verdi (hvis boligen din er verd mer enn 1 million vil du altså få denne renta). Du bør ikke akseptere rente høyere enn 3%, selv om lånet ditt er lavt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Oi, er det negativt med lite lån? Jeg har et billån også da, men det er på langt mindre enn bilen er verdt. Takk for oppklaring. Anonymous poster hash: 694d4...261 Det er aldri negativt med lite lån, men for å få beste rente på boliglån må du ofte låne over 2 millioner. Under det får du ofte ikke bankens beste rente. Anonymous poster hash: 6416b...65f 1
nojac Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Hvis lånet ditt er lite i forhold til boligens verdi, ville jeg vurdert å øke lånet slik at det også inkluderer billånet. Hvis du eier huset sammen med en samboer kan det også lønne seg med ett felles lån framfor to separate. Lag eventuelt skriftlig avtale om hvordan lånet skal betjenes. Sjekk din lokale bank først. DinBank.no kan være et godt alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #13 Skrevet 11. mai 2015 Det er aldri negativt med lite lån, men for å få beste rente på boliglån må du ofte låne over 2 millioner. Under det får du ofte ikke bankens beste rente. Anonymous poster hash: 6416b...65f Men å få under 3% skal nok ikke være så vanskelig likevel. Anonymous poster hash: f023f...24e 1
Glitnir Skrevet 11. mai 2015 #14 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes det virker som jeg har så mye dårligere rente enn alle andre. Er det noen her som kan gi meg råd om hva jeg kan gjøre med dette? Jeg har litt lyst til å bytte bank, men vet ikke hvordan jeg går frem. Dette gjelder huslånet mitt, jeg eier halvdel av et hus. Låneform Annuitet ... ... Diskonteringsdato **** Kreditt/restlån -444 679,00 Terminlengde 30 dager Terminomkostninger -50,00 Nåværende rentesats 4,25% Effektiv rentesats 4,56% Belastningstype Automatisk belastning uten oppgave Innfrielsesdato **.**.2032 Sikkerhet Fast eiendom Hvilken av disse er det jeg egentlig betaler i rente? Den effektive? Føler jeg betaler inn mye i rente og lite i lån... Anonymous poster hash: 694d4...261 Ja, det er den effektive renten du betaler. Men hvorfor i alle dager har du så lang løpetid? Under en halv million i rente og 18 år igjen å betale?! Da er det klart det blir forholdsmessig mye rente og lite avdrag uansett hvor god rente du får. Har du råd bør du sette ned løpetiden betydelig - uavhengig av renta (som du uansett bør forhandle på så lenge du har lite lån ift. boligverdi).
-Jiinxs- Skrevet 11. mai 2015 #15 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes det virker som jeg har så mye dårligere rente enn alle andre. Er det noen her som kan gi meg råd om hva jeg kan gjøre med dette? Jeg har litt lyst til å bytte bank, men vet ikke hvordan jeg går frem. Dette gjelder huslånet mitt, jeg eier halvdel av et hus. Låneform Annuitet ... ... Diskonteringsdato **** Kreditt/restlån -444 679,00 Terminlengde 30 dager Terminomkostninger -50,00 Nåværende rentesats 4,25% Effektiv rentesats 4,56% Belastningstype Automatisk belastning uten oppgave Innfrielsesdato **.**.2032 Sikkerhet Fast eiendom Hvilken av disse er det jeg egentlig betaler i rente? Den effektive? Føler jeg betaler inn mye i rente og lite i lån... Anonymous poster hash: 694d4...261 Jeg har nylig byttet bank pga det samme som du tar opp her. Det jeg gjorde var å fortelle hvor mye lån jeg hadde fra før av, nevnte % på lånet og sendte inn taksten og de to siste lønnslippene. Gikk ifra 4.5% til 2.8% nominell. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #16 Skrevet 11. mai 2015 Ja, det er den effektive renten du betaler. Men hvorfor i alle dager har du så lang løpetid? Under en halv million i rente og 18 år igjen å betale?! Da er det klart det blir forholdsmessig mye rente og lite avdrag uansett hvor god rente du får. Har du råd bør du sette ned løpetiden betydelig - uavhengig av renta (som du uansett bør forhandle på så lenge du har lite lån ift. boligverdi). Det er fordi jeg er student nå, og da har jeg ikke mulighet til å betale like mye somjeg gjorde før. Satte derfor opp løpetiden til 30 istedet for 25.Anonymous poster hash: 694d4...261
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #17 Skrevet 11. mai 2015 Det er fordi jeg er student nå, og da har jeg ikke mulighet til å betale like mye somjeg gjorde før. Satte derfor opp løpetiden til 30 istedet for 25.Anonymous poster hash: 694d4...261 Eller.. 17 år igjen å betale? Huh, er det så lang løpetid? Innbilte meg at jeg hadde mer enn det.Anonymous poster hash: 694d4...261
gjest:) Skrevet 11. mai 2015 #18 Skrevet 11. mai 2015 Oi, er det negativt med lite lån? Jeg har et billån også da, men det er på langt mindre enn bilen er verdt. Takk for oppklaring. Anonymous poster hash: 694d4...261 Gjensidige har gode renter for lave lånebeløp. F.eks gir de helt ned i 2.8% for lån med belåningsgrad under 50%.(Kundeservicen er derimot ræva!) Anbefaler deg å sjekke hvem som har de beste vilkårene på www.finansportalen.no 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #19 Skrevet 11. mai 2015 Hvis lånet ditt er lite i forhold til boligens verdi, ville jeg vurdert å øke lånet slik at det også inkluderer billånet. Hvis du eier huset sammen med en samboer kan det også lønne seg med ett felles lån framfor to separate. Lag eventuelt skriftlig avtale om hvordan lånet skal betjenes. Sjekk din lokale bank først. DinBank.no kan være et godt alternativ. Problemet er at han har mer lån enn meg siden jeg gikk inn med egenkapital. Men det går kanskje an å ha felles lån likevel? Vi har egentlig separat økonomi.Anonymous poster hash: 694d4...261
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #20 Skrevet 11. mai 2015 Jeg har nylig byttet bank pga det samme som du tar opp her. Det jeg gjorde var å fortelle hvor mye lån jeg hadde fra før av, nevnte % på lånet og sendte inn taksten og de to siste lønnslippene. Gikk ifra 4.5% til 2.8% nominell. Det hørtes jo veldig mye bedre ut. Jeg sendte en mail til rådgiveren min, og jeg har fått svar nå. Jeg får visst ikke lavere rente siden samboeren min har så mye lån. Det er vel fordi jeg stiller som garantist eller noe med min halvdel av huset? Nedtur. Jeg eier en annen eiendom. Kan det lønne seg å ta denne i pant? Vil jeg da kunne få lavere rente?Anonymous poster hash: 694d4...261
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå