Gå til innhold

God erstatning for brød?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!! Jeg har bestemt meg for å få ned 5 kg og må derfor skjerpe mitt ensidige kosthold.. Jeg bor alene, og da er det lett å bare lage en brødskive når man er sulten. Så nå har jeg bestemt meg for å droppe brød for å kanskje klare å få et sunnere og mer variert kosthold. Men sliter litt med å finne gode alternativer som ikke tar veldig lang tid å lage..

Så dere som ikke spiser brød, hva spiser dere?

Anonymous poster hash: 5a019...b04
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til hvilke måltider tenker du? Frokost? Lunsj? Mellommåltid? Middag? eller Kveldsmat?
Jobber du? Går du på skole? Isåfall hva spiser du der? :)

Anonymous poster hash: e75eb...cd6
AnonymBruker
Skrevet

Til hvilke måltider tenker du? Frokost? Lunsj? Mellommåltid? Middag? eller Kveldsmat?

Jobber du? Går du på skole? Isåfall hva spiser du der? :)

Og, hva bruker du som pålegg?

kan du skrive et eksempel på kosten din i løpet av en dag? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som en parodi på en bruker her på forumet. :fnise:

En veldig enkel erstatning er jo knekkebrød. De får du i alle mulige varianter, og du kan lage dem selv. :)

Til frokost tar jeg ofte bare frø som jeg svelger hele sammen med vann. Chiafrø, linfrø og knuste linfrø er de jeg bruker. Det sveller i magen og metter lenge. Bra for fordøyelsen også, visstnok. :)

Du kan bruke grove lefser med næringsrikt pålegg. Eller lage deg en salat. En salat kan være så mangt, du kan jo lage den "våte" varianten med lettrømme eller creme fraiche eller lignende. Og ha i kylling, reker, egg, crabsticks, skinke eller hva du måtte ønske. Det blir ganske kaloririkt, men ikke i forhold til å bare spise brød.

Anonymous poster hash: 51013...c64

• Liker 1
Skrevet

Grøt (havregrøt i mikro, byggmel i kjele i 10min), sunnifiserte pannekaker/vafler (tar kanskje litt lang tid), salat med feks kylling salatkjøtt fra butikken, cc/yoghurt/kesam med granola/havregryn/bær/banan, grove lefser/lomper med feks kylling, svin, biff, laks eller no anna snæcks og salat

AnonymBruker
Skrevet

Jeg Studerer og jobber deltid.

Til frokost blir det fort en brødskive med det som er i kjøleskapet, pleier å være enten leverpostei, skinke, egg eller ost. det samme gjelder også til lunsj. Tid middag prøver jeg å spise noe sunt, blir ofte en eller annen form for kjøtt, grønnsaker og quinoa, men nå i det siste har det blitt ganske mye dritt mat og brødmat... Mellommåltid er også ofte enn eller annen form for brød.. :sur:

Huff jeg er håpløs :grine:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg Studerer og jobber deltid.

Til frokost blir det fort en brødskive med det som er i kjøleskapet, pleier å være enten leverpostei, skinke, egg eller ost. det samme gjelder også til lunsj. Tid middag prøver jeg å spise noe sunt, blir ofte en eller annen form for kjøtt, grønnsaker og quinoa, men nå i det siste har det blitt ganske mye dritt mat og brødmat... Mellommåltid er også ofte enn eller annen form for brød.. :sur:

Huff jeg er håpløs :grine:

Jeg synes du skal bytte mellom måltidet ut med en frukt, banan metter godt. Eller så kan du godt ha en skive med skinke, men tenk gjrne over om du bruker smør, kan være lurt å bytte ut med agurk og eller paprika og eller tomat. SÅ blir det ikke så tørt. Jeg oppdaget da jeg skulle ned i vekt hvor mye kalorier smør og ost inneholdt. var nesten ikke verd å spise. anbefaler også å kutte majones. fikk bakoversveis av kalori innholdet.

Kjøtt og fugl på knekkebrød er genialt med noe grønt over og under. Du kan spise mye av det og bli godt mett.

Kan hjelpe å kutte brødet bare det at magen får en helt annen fasong og du føler deg kanskje lettere. Det som ofte teller. regner ikke med du er overvektig i og med at du bare skal ned 5 kilo og da er det gjerne i hodet det sitter :) velg mat som er mettende og har de næringsstoffene man trenger. Anbefaler ikke å gå sulten. Jeg selv går ofte ned i vekt de gangene jeg over hodet ikke tenker over hva jeg spiser. Hvis jeg skal prøve å "slanke" meg litt blir jeg som oftest sykt sulten og har bare lyst på ALT som er fult av fett og sukker når jeg sprekker. Stå på! heheh! spis deg mett. ta en titt på de rundt deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er ikke farlig å spise litt brød :)

Anonymous poster hash: f6240...39e
  • Liker 3
Skrevet
Jeg har kuttet ut brød til daglig nettopp fordi jeg bor alene og brødet tørker og mugner for meg! Og jeg opplever at det er mye annet som både smaker og metter mer og bedre. Det går en del knekkebrød, men ikke til alle måltidene...!
Jeg prøver å ha noe grønnsaker, fett og protein til alle måltider. Og tre porsjoner frukt hver dag. Innenfor de rammene er jeg allsidig:
Grøt - havre, hirse, polenta eller semule, med smørøye.
Frukt med nøtter eller nøttesmør og/eller ost - hovedsaklig en kombinasjon av enten druer, pærer, plommer, klementiner, epler, appelsin - og enten Ridderost, Port Salut eller Brie, - og/eller cashew-, peanøtt-, mandelsmør, valnøtter, eller pekannøtter.
Smoothie med melk, banan, og enten peanøttsmør og kakao, eller noe syrlig bær eller frukt.
Gresk yoghurt med nøtter/nøttesmør og honning/lønnesirup.
Suppe - grønnsaker kokt møre og stavmikset. Med eller uten bacon. Litt smør, buljong eller fond, salt og pepper, er stort sett alt som trengs av smakstilsetning.
Gryterett, har egentlig bare to jeg bytter på: Chili med lammekjøttdeig, byggryn, hermetiske eller tørre og bløtlagte bønner, tomat, paprika, squash og ellers hva jeg har, eller spaghetti på vanlig kjøttdeig, med revet parmesan.
Laks og ris (jasminris, har i litt soyasaus når den er ferdig kokt) og erter eller grønne bønner (dypfryst, varmes på ettervamen i stekeovnen).
Koteletter av svin (foretrekker nakke-) eller oksekotelett, eller lammekotelett(er),
Kyllinglår eller -vinger (trenger bare salt og pepper og en tur i ovnen),
med potetmos eller søtpotetmos (finhakket rød chili i søtpotetmosen, og evt pastinakk i potetmosen).
Pastinakk er også sinnsykt godt ovnsbakt med honning, olje og sesamfrø.
Kryddersild, kjempebillig, dritgodt, og blir tileggskost i et par dager etter. Digg med løk og potetmos.
Salat - kan jo ha alt mulig i.
  • Liker 1
Skrevet

Aldri om jeg kutter brød. Er godt det. Kjøper så grovt som mulig. Altså ikke sånn mursteinbrød, men grovere enn normalt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har av og til travle perioder. Som nå i helga. Det hjelper at jeg jobber turnus og har fullt kjøkken tilgjengelig på jobb, så jeg kan lage meg et skikkelig måltid på jobb. Men jeg prøver å forberede meg litt før travle perioder. Lager gjerne en gigantisk gryterett rett før og har i kjøleskapet, så har jeg 10 frokoster/lunsjer/middager/kveldsmat klart.

Koker en gjeng med egg, skreller og legger i tett beholder i kjøleskapet. Holder seg i flere dager. Mauler dem, med sukkerfri ketchup og salt, eller majones eller aioli. Spis gjerne masse egg. Egg er supersunt. Noe av det sunneste man kan spise. :)

Jeg har en Tupperware Masterchef III som gjør salatlagingen til en lek. Putt rensede store biter i beholderen, sveiv den noen ganger og du har salat i bittesmå biter. Virkelig. Den er fantastisk. Bare pass på å legge salatbladene nederst. Dette funker også til tacosalat for eksempel.

Chiagrøt lager du på 1 minutt på kvelden, og vips har du en god frokost.

Omelett lager seg også nesten selv i panna eller i ildfast form i ovnen. Du kan også lage omeletten i muffinsformer.

Egg og bacon er stekt på null komma niks. Hvis jeg har dårlig tid om morgenen steker jeg baconet i ildfast form i ovnen mens jeg dusjer og så lager jeg eggerøre etterpå i panna, og det tar jo bare 2 minutter.

Middag synes jeg man skal bruke litt tid på hvis man kan. Det betyr ikke at man skal lage mat i 4 timer hver dag, men at man gjerne kan bruke en time på å lage noe skikkelig fra bunnen i alle fall noen dager i uka om man ikke har tid eller gidda hver dag. Hvis man synes det er kjipt å spise alene, så kan man jo invitere noen? :) Så blir man kanskje invitert tilbake på middag også. :)

Men uansett så er det genialt å lage ekstra av det man lager, så kan man ha det til et annet måltid. Det tar ikke mye ekstra tid å lage tre porsjoner enn å lage én porsjon.

Anonymous poster hash: d0f16...c6a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri om jeg kutter brød. Er godt det. Kjøper så grovt som mulig. Altså ikke sånn mursteinbrød, men grovere enn normalt

signerer denne! elsker brød, og spiser det hver dag. ingers rugbrød- rista!

Anonymous poster hash: 66054...967

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...