Gå til innhold

Trenger tips til hekk :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal plante en hekk langs innkjørselen min, vil ha en tett hekk som tåler å være litt værutsatt. Jeg vil ikke ha thuja. Noen forslag på hekk? Har ikke bestemt meg for om jeg ønsker med eller uten blomster på hekken enda, så er åpen for alle forslag som ikke er thujahekk :)

Anonymous poster hash: 6e60a...087

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes svartsurbær er pen. Den får bær som du kan bruke (aronia). Liker også gran godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) da skal jeg sjekke opp den :)

Anonymous poster hash: 6e60a...087

Skrevet

Anbefaler å gå på biblioteket og se i et par hagebøker. Der får du flere tips og mer informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes svartsurbær er pen. Den får bær som du kan bruke (aronia). Liker også gran godt.

Stemmer på gran jeg også. Gran er bare helt nydelig :rodmer:

Anonymous poster hash: 71197...654

Skrevet

Vi har spirea da den popper opp igjen av seg selv ved snø. Ikke blir den særlig høy hellet

Gjest Gjesp
Skrevet

Jeg synes hekk av bøk er fint. De mister blader til vinteren men er nydelige og grønne igjen mot våren.

Skrevet

Jeg synes hekk av bøk er fint. De mister blader til vinteren men er nydelige og grønne igjen mot våren.

Jeg synes også at bør er nydelig som hekk, men mener jeg har lest at den er litt fin på det og ikke aksepterer alle plasseringer. Er usikker på om den passer som en værutsatt hekk, men det kan jo TS sikkert finne ut av.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer på gran jeg også. Gran er bare helt nydelig :rodmer:

Anonymous poster hash: 71197...654

Dere som stemmer på granhekk: Er det noen av dere som har hatt ansvar for å pleie den/holde den pen? Det er ikke noen liten jobb, i følge en anleggsgartner jeg kjenner. Og går det galt og noen grener dør, knekker e.l. er gror den ikke tilbake, pga. måten grana vokser på.

Så til alle som har lyst på granhekk: Les dere opp om hva som kreves av arbeid før dere tar avgjørelsen. Gjør dere det riktig blir det den flotteste hekken i gata, men det krever innsats og kunnskap og er ikke noe for "skippertaksmennesker" (som meg :)).

Barlind er også veldig flott, og likner litt. Den har også den enorme fordelen at den skyter nye skudd fra bar gren, og derfor er mye enklere å beskjære og holde pen. Barlindhybrider finnes med herdighet helt opp til H6. Jeg elsker barlind. :)

Anonymous poster hash: c9ed1...a47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...