Gå til innhold

Fòrvert for hund

enhna

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen her har erfaringer med dette?

Hvor lenge gjelder avtalen før hunden er din (hannhund)?

Er veldig usikker på om jeg vil.. har alltid hatt lyst på hund, men binder meg i 15 år fremover.

Er bare 18 nå.. Men foreldrene mine har sagt at de kan passe på hunden hvis jeg skal studere utenlands et år eller to.

Noen som har noen gode råd å komme med?

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Avtalen gjelder til eier sier opp avtalen. Du kan ha hunden i 10 år, men det er fortsatt ikke din hund. Du har bare hunden på for.

Vei hadde en hund, men hadde ikke tid til den. Derfor satte vi henne på for, men hunden er fortsatt vår. Selvfølgelig kan en ikke bare hente hunden når en selv vil, for slike ting bør man ha med i korntrakten. Det er jo den som gir deg en sikkerhet, så du bør tenke over hva du ønsker å ha med i kontrakten.

Kontrakt bør dere ha, både forr din og eiers del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Hva som praktiseres er jo opp til dere, du og eier som setter opp en kontrakt. Men det er vanlig at når man setter bort en hund på for så er det for å ha avlsrettigheter. Hvis du har en tispe så vil oppdretteren ha 1-2 kull på den tispa og beholde valpene, og så skrives eierpapirene over på deg. Da betaler du ikke noe for selve valpen, men oppdretter vil ha kull på den hvis den blir avlsklarert. Etter det er den din. Det er iallefall vanlig praksis. Er usikker på hvordan det er med hannhund. Aldri hørt om hanner som plasseres ut på for heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får en hund på fór fra f eks en oppdretter, så er det vanligvis fordi oppdretter vil ha valper på denne tispa/hannhunden og da står det i kontrakten at oppdretter skal ha tispa tilbake for å ha kull på henne 3 ganger, når oppdretter har fått disse 3 kullene så er tispa di til odel og eie. (kun eksempel, kriteriene kan være andre ting også)

Med andre ord, har du en fórhund så "passer" du bare hunden for noen andre på heltid. Hvor lenge fórperioden varer bør man få kontrakt på. Stort sett er det altså ett visst antall kull oppdretter vil ha på hunden.

Man kan også være fórvert for Blindeforbundet. De har mange valper i året som de setter ut på fór. Da har man en del kriterier man må oppfylle, blandt annet er man nødt til å følge opplegget til Blindeforbundet med sosialisering av valpen osv.

Man har da valpen til den er stor nok til å gå igjennom prøven for å bli førerhund. Står den prøven blir hunden selvfølgelig trent til førerhund (og man mister fórhunden). Står ikke hunden til prøven så får fórvert tilbud om å overta hunden til odel og eie.

Politiet bruker også fórverter til noen av sine kommende tjenestehunder, men der vil jeg tro kravene er litt større til hvem som kan bli fórvert.

Til førstegangs-hundeeiere er fórhund genialt. Iallefall hvis man får en fra en oppdretter. Da vil du (stort sett) få tett oppfølging og veiledning fra oppdretter. Både når det gjelder dressur, fóring, stell osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...