AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Nå for tiden føler jeg 'alle' finner et eller annet familiemedlem i Telemark for å kunne kjøpe seg beltestakk. Jeg har noen år vokst opp i Telemark. Er det 'innafor' eller må jeg ha familie der? Vil gjerne ha bunaden jeg synes er fin. Hvor 'strenge' er folk på dette? Blir man virkelig spurt ut? Anonymous poster hash: 0aa36...d1d
Gjest Trappetroll Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Jeg hadde synes det er litt rart, men går vanligvis ikke å spør noen ut
Gjest Tigress Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Tja, eg har jo ein bunad som eg ikkje har tilknyting til, eller altså ofseleg komplisert tilknyting, og eg hatar å bli spurt kvifor eg har den bunaden, så eg ville vel vald ein eg hadde tilknyting til!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes vel det er litt teit å velge en man ikke har tilknytning til...det er jo greia med bunader, tilknytninger og mangfoldet. Du vil garantert bli spurt til du er blå, sånn er det bare. Er jo mye mer morsomt å ha en man har tilknytning til Da kan du alltid være trygg på det valget. Smak forandrer seg. Hadde lyst på en annen enn den jeg har da jeg var ung, men er jammen glad foreldrene mine ga meg den lokale! Synes i dag ikke lengre den andre er noe fin Anonymous poster hash: 1404c...ea7 1
Tøytigern Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Nå for tiden føler jeg 'alle' finner et eller annet familiemedlem i Telemark for å kunne kjøpe seg beltestakk. Jeg har noen år vokst opp i Telemark. Er det 'innafor' eller må jeg ha familie der? Vil gjerne ha bunaden jeg synes er fin. Hvor 'strenge' er folk på dette? Blir man virkelig spurt ut?Anonymous poster hash: 0aa36...d1d Skaff deg den bunaden hvis du vil ha den. Du har bodd i Telemark selv og liker den drakten. Null stress.
mereo Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Aldri opplevd å bli spurt om det. Blir heller spurt om hvor den er fra.
funginger Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Hvis jeg var i din posisjon og bodde i Oslo, ville jeg faktisk ikke hatt den i det hele tatt. Da blir du en del av vestkantfamilien som har den fordi den er ganske fin og den kan være dritdyr. Men den er jo veldig fin, uansett.
Gjest morhjertegod Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Kan på en måte forstå, jeg syns den er så fin. Men har du bodd der, så er vel det grunn nok, jeg har tilknytting til min buand, men aldri noen som spørr. Jeg bor på østlandet, men har romsdalsbunad, pga av begge mine foreldre kommer derfra, aldri måtte forklare hvorfor.
juliane Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Hvis jeg var i din posisjon og bodde i Oslo, ville jeg faktisk ikke hatt den i det hele tatt. Da blir du en del av vestkantfamilien som har den fordi den er ganske fin og den kan være dritdyr. Men den er jo veldig fin, uansett. Samme tenkte jeg. Akkurat beltestakken og Telemarksbunaden (?) er så "uglesett" fordi det er så innmari mange som har dem uten tilknytning, at du nesten må ha tettere tilknytning til dem enn du måtte hatt til en annen bunad for at det skal være innenfor. Min venninne som er født og oppvokst i Telemark opplever at folk himler med øynene når de ser henne i bunaden sin på 17. mai, fordi de går ut fra at hun er fra Bærum og har valgt den bunaden hun syntes var finest.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #10 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har null slekt fra der bunaden min kommer fra. Har bodd der noen år, og beholdt tilfeldigvis den dialekta, så det er ingen som stusser over det. Skulle jeg ha valgt igjen i dag, hadde jeg nok endt på samme valget, da jeg syntes den er finere enn den bunaden jeg burde ha hatt, sånn slektsmessig. Syntes at så lenge du har bodd der, så er det tilknytning nok. Anonymous poster hash: 56969...b14
Gjest crazycatlady Skrevet 12. mai 2015 #11 Skrevet 12. mai 2015 Nei men, stakkars beltestakken da som ikke har noen familie i Telemark. Men fortvil ikke, den har sikkert familie andre steder. Alle har et syssjenbarn på Gjøvik vet du. 1
Gjest Sunhands Skrevet 12. mai 2015 #12 Skrevet 12. mai 2015 Hvis jeg var i din posisjon og bodde i Oslo, ville jeg faktisk ikke hatt den i det hele tatt. Da blir du en del av vestkantfamilien som har den fordi den er ganske fin og den kan være dritdyr. Men den er jo veldig fin, uansett. Farfar er fra Telemark, men jeg har faktisk tenkt det samme. Synd når en bunad blir en motegreie og "alle" får den. Synes det kommer litt an på hvor sterk tilknytning du har, TS. Hvis du kan si at du er derfra, synes jeg du kan ha den. Vet ikke om det fortsatt gjelder, men opprinnelig var det slik at man måtte ha besteforeldre eller foreldre fra stedet, eller at man hadde bodd på en plass lenge (og gjerne hadde ektemann derfra).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå