Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt tips og råd fra dere kloke hoder der ute, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre akkurat nå.

Det har seg slik at jeg for øyeblikket går VG3: påbygging til generell studiekompetanse og at jeg har søkt (blant annet) forkurs til ingeniørutdanning til høsten.

Det som får meg til å gruble en del er imidlertid (hovedsakelig) 2 ting:

(1): Om jeg har forstått det riktig, så gir ikke forkurset meg fagene Fys1 og R1 på vitnemålet, men bare den nødvendige kompetansen for å søke videre ingeniørstudier. Det er altså ganske ubrukelig dersom jeg i etterkant av forkurset finner ut at jeg vil studere noe annet som krever fagene R1 og fysikk1. Jeg må da ta disse fagene på nytt.

(2): I mitt tilfelle, hvor jeg har gått VG3: påbygg, så varer forkurset bare i 6 mnd (siden jeg allerede har tatt norsk og historie) og dermed kun trenger å ta fagene Fys1 og R1. Jeg blir vel da sittende å knote med en butikkjobb e.l. de resterende månedene før skolestart.

Men det er (1) som får meg til å gruble mest. Jeg har sett litt på et ettårig grunnkurs i Nordland (og jeg har dette på søkelisten), men dette gir meg kun fagene Kjemi 1+2 og R1, så hvis jeg da faktisk vil bli ingeniør, så kommer jeg ikke inn fordi jeg mangler Fys1.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er absolutt ikke sikker på at jeg vil bli ingeniør, men jeg tenker det kanskje kan være interessant. Problemet er imidlertid at jeg vil ha "sløst" bort et helt år hvis jeg velger forkurs og IKKE velger å bli ingeniør. For jeg sitter jo som sagt ikke igjen med noen fag på vitnemålet som hjelper meg å komme inn på andre studier.

Det hadde vært utrolig kjekt om jeg kunne sette sammen en slags realfagspakke som gav meg de fagene jeg trenger (og gjerne vil ha) i løpet av ett år, men jeg fant dessverre ikke noe slikt når jeg drev å søkte.

Kjerneproblemet her er jo selvsagt at jeg ikke vet nøyaktig hva jeg vil bli, men jeg tenker ofte på både ingeniør og medisin.

Dette ble vel kanskje mer en "luftetråd" for mine tanker, men jeg håper noen der ute kan dele sine meninger og råd, for jeg vet ikke helt hvordan dette kommer til å utspille seg.

Takk :)

Anonymous poster hash: 4e003...e64
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig an på hva slags ingeniør du ønsker å bli. Er det bygg? Er data? Er det kjemi? Er det bioteknologi?

Jeg vil uansett anbefale deg å ta R1+R2 og Fy1+Fy2.

Anonymous poster hash: 8328b...118
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ta et år ekstra på vgs og ta de fagene du mangler, da kan du jo ta matte, fysikk, kjemi og biologi. Da får du et ganske godt grunnlag. Samtidig kan du jo ta f.eks ex.phil og noen andre fag på høgskole/universitet dersom du kvalifiserer til dem (altså emner uten å ha realfagene), så får du gjort litt forskjellig. Dersom du tenker på både ingeniør og/eller medisin vil et slikt år være ganske greit, for da får du hvertfall prøvd deg fram i realfagene.

Siden du alt har sett på Nordland kan jeg jo anbefale http://www.kvn.no, de kan være behjelpelige med at du får tatt realfagene du trenger. I tillegg kan du jo ta enkeltemner på Høgskolen i Nesna ved siden av, alt er jo mulig. Eventuelt så ring til forskjellige vgs og hør med dem hva som er mulig :)

Anonymous poster hash: 0e0bd...4d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...