Gå til innhold

Re-entry USA. Søke om ESTA igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg var i USA i 3 uker i April. Jeg bodde hos noen venner, men da jeg var der hadde de jobb/skole, noe som resulterte i at det ikke ble så mye tid til å se nye steder som jeg skulle ønske.

Jeg ønsker derfor å dra tilbake i Juli og bli værende der i 2 mnd, da de også har ferie og bedre tid.

Jeg har googlet masse og forstår det slik at det ikke er noen regel for hvor lenge man må være ute av statene før man kan dra dit på nytt, men må jeg søke om ESTA på nytt når jeg drar dit i sommer? Regner ikke med det men er det noe annet jeg må gjøre? Søke om re-entry eller noe...? Eller kan jeg bare dra dit med god samvittighet da min ESTA ble godkjent i April? Det står at den expires i Februar 2017..

Anonymous poster hash: e11d4...ad0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok fortsatt gyldig. For å være sikker kan du logge inn på hjemmesiden til ESTA, det skal stå der.

Skrevet (endret)

Hvis det står at den ikke går ut før i februar 2017 trenger du ikke å søke igjen.

Edit: men du kan bellage deg på en del spørsmål fra vaktene i sikkerhetskontrollen, i hvertfall hvis du reiser alene... Hvorfor er du her? Hva skal du her? Hvorfor reiser du alene? Kjenner du noen her? De hadde en ganske ubehagelig tone da jeg reiste med kort mellomrom, men jeg kom meg selvfølgelig helt trygt igjennom.

Endret av Cathj
AnonymBruker
Skrevet

Esta er gyldig i 2 år før den må fornyes, så bare reis du.

Anonymous poster hash: 5df35...9dd
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står at den ikke går ut før i februar 2017 trenger du ikke å søke igjen.

Edit: men du kan bellage deg på en del spørsmål fra vaktene i sikkerhetskontrollen, i hvertfall hvis du reiser alene... Hvorfor er du her? Hva skal du her? Hvorfor reiser du alene? Kjenner du noen her? De hadde en ganske ubehagelig tone da jeg reiste med kort mellomrom, men jeg kom meg selvfølgelig helt trygt igjennom.

Ja, jeg regner med å få en del spørsmål.. Jeg er litt redd for hvordan jeg skal takle det. Jeg synes slike situasjoner er ekstremt ubehagelig, noe som ofte resulterer i at jeg ikke helt vet hva eller hvordan jeg skal svare på spørsmål. Forhåpentligvis går det greit, jeg skal ta med dokumentasjon på at jeg har kjøpt bilett tilbake til Norge, gjerne også et skriv fra min arbeidsgiver som sier jeg har en jobb å komme tilbake til.

Er det en idè å ta med husleiekontrakt f.eks?! Som viser at jeg har leilighet i Norge? Denne er jo såklart norsk, men jeg kjenner godt hun jeg leier leiligheten av, hun kunne sikkert laget et skriv der hun forteller at jeg leier leilighet hos henne, på engelsk.

Skrevet (endret)

Tror du må ha vært uheldig. Jeg reiste 2 ganger til USA i løpet av en måned og fikk ingen ekstra inngående spørsmål. Og det i Houston, hvor de er beryktet for å være vanskelige :-)

Alltid lurt å ha med bekreftelse på returbilletten. Det har jeg blitt spurt om en gang i en annen anledning.

Endret av JHF
Skrevet (endret)

Du kan gå direkte til en automat og scanne passet ditt, i stedet for å stå i passkontrollkøen. Ingen spørsmål eller noen ting fra den maskinen.

Endret av reiseglad
Skrevet

Hvis du får slike spørsmål må du jo bare svare ærlig?

Skrevet (endret)

Ja, jeg regner med å få en del spørsmål.. Jeg er litt redd for hvordan jeg skal takle det. Jeg synes slike situasjoner er ekstremt ubehagelig, noe som ofte resulterer i at jeg ikke helt vet hva eller hvordan jeg skal svare på spørsmål. Forhåpentligvis går det greit, jeg skal ta med dokumentasjon på at jeg har kjøpt bilett tilbake til Norge, gjerne også et skriv fra min arbeidsgiver som sier jeg har en jobb å komme tilbake til.

Er det en idè å ta med husleiekontrakt f.eks?! Som viser at jeg har leilighet i Norge? Denne er jo såklart norsk, men jeg kjenner godt hun jeg leier leiligheten av, hun kunne sikkert laget et skriv der hun forteller at jeg leier leilighet hos henne, på engelsk.

Bare vær rolig og avslappet og svar kort og konsist. Jeg hadde ikke tatt med leiekontrakt eller skriv fra arbeidsgiver. Bare forbered deg litt mentalt! Jeg vet ikke hvor du lander, men på Newark har de vært strengest med meg. Nå skal det sies at jeg hadde billetter til bare meg selv med korte opphold i flere byer, så det kan hende de reagerte på det. På innenlandsflyvninger har jeg ikke opplevd noe, selv når jeg flasher et norsk pass. Jeg var i allefall på ingen måte forberedt på spørsmålene jeg fikk, og jeg ble til og med tatt ut av køen for å svare til en annen vakt, så jeg ble litt overrumplet! Men de krevde ingen andre papirer eller informasjon, bare svar på spørsmålene. Og dette har skjedd meg tre ganger, så jeg tror ikke jeg bare var uheldig. På siste flyvning fikk jeg omtrentlig disse spørsmålene:

"Is this your final destination or are you connecting through Newark?"

"When's your flight time?"

"You were here in June, is there any particular reason why you're back so soon?" (jeg var tilbake i november)

"Traveling alone?"

"Are you planning to work while you're here?"

"How many days are you here for?"/"When's your return flight?"

"Flying out of Newark?"

Veldig enkle og konkrete spørsmål egentlig, så ikke bekymre deg for mye. Bare vit at det er en mulighet at de kommer.

Jeg tror jeg hadde tatt med en kopi av returbillett. Forøvrig har jo JHF (over) hatt en helt annen opplevelse enn meg!

Endret av Cathj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...