AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Tenker da spesielt på at du lager frokost, lunch og middag i helgene når barna ikke er i barnehagen og da skjer gjerne følgende: All energi går med til å tilberede maten og barna skal gjerne leke mellom føttene mine når jeg gjør dette..ellers leker de jo på rommene sine etc. Så dekker en på og barna sitter med smekket på og før en selv får sjansen til å spise noe er barna ferdige og skal ned på gulvet og må ha hjelp til alt mulig forskjellig og de skal tørkes av på fingre/rundt munn etc. Jeg får aldri spist frokost og kjøper alltid ute når vi skal ut på tur. Vannglasset står alltid urørt, må jo fly rundt i boligen hele tiden og blir avbrutt hele tiden. Alt dette er normalt og bare hyggelig fordi de tross alt er små barn! Gjør det med glede! Men kan ikke la være å tenke på at det er hårreisende at jeg ikke får drukket vann eller spist - og ellers ser sjabby ut med telt-klær og barnevogn-stresset uttrykk i ansiktet. Tar kanskje tid å venne seg til det?!Anonymous poster hash: e4759...99d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Ja, det er en utfordring. Var det noe mer du lurte på? Anonymous poster hash: 61dcd...88e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 Ja, det er en utfordring. Var det noe mer du lurte på?Anonymous poster hash: 61dcd...88e Har du en dårlig dag?Anonymous poster hash: e4759...99d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Har du en dårlig dag?Anonymous poster hash: e4759...99d Nei, skjønte bare ikke hva TS ville med innlegget. Anonymous poster hash: 61dcd...88e 2
Brøleapen Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Syns ikke det er spesielt utfordrende. Barnet må være med å smøre sin egen mat. Ja også hun som ikke har fylt to ennå. Og hun hjelper også til å lage mat. Hun elsker vann, så hun blir satt ved vasken å må vaske grønnsaker. Og hun elsker det 😄 Og ingen går fra bordet før alle er ferdig med å spise. Så selvfølgelig må jeg passe på, men det et da ikke noe problem å få spist selv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 Syns ikke det er spesielt utfordrende. Barnet må være med å smøre sin egen mat. Ja også hun som ikke har fylt to ennå. Og hun hjelper også til å lage mat. Hun elsker vann, så hun blir satt ved vasken å må vaske grønnsaker. Og hun elsker det 😄 Og ingen går fra bordet før alle er ferdig med å spise. Så selvfølgelig må jeg passe på, men det et da ikke noe problem å få spist selv. Hos oss ville det ha blitt kaos om barna skulle få smøre maten selv...alt faller da på gulvet og blir smurt utover bordet. Har en venninne med 4 barn og hun takler også dette med stor ro. Skulle gjerne ha gjort det samme. Synes det blir utrolig mye søl og griseri og forsøker å holde det rent og ryddig. Tenker barna kan være med på å smøre mat selv når de blir rundt 5-6 år...Anonymous poster hash: e4759...99d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #7 Skrevet 10. mai 2015 Nei, skjønte bare ikke hva TS ville med innlegget.Anonymous poster hash: 61dcd...88e KG består utelukkende av meningsutvekslinger og erfaringsdeling. ☀️Anonymous poster hash: e4759...99d
Brøleapen Skrevet 10. mai 2015 #8 Skrevet 10. mai 2015 Hos oss ville det ha blitt kaos om barna skulle få smøre maten selv...alt faller da på gulvet og blir smurt utover bordet. Har en venninne med 4 barn og hun takler også dette med stor ro. Skulle gjerne ha gjort det samme. Synes det blir utrolig mye søl og griseri og forsøker å holde det rent og ryddig. Tenker barna kan være med på å smøre mat selv når de blir rundt 5-6 år...Anonymous poster hash: e4759...99d Ja selvfølgelig blir det søl i begynnelsen. Men hvordan pokker forventer du at barna dine skal lære seg å gjøre det ordentlig hvis de ikke får øvet seg, og prøvd selv? 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #9 Skrevet 10. mai 2015 Ja selvfølgelig blir det søl i begynnelsen. Men hvordan pokker forventer du at barna dine skal lære seg å gjøre det ordentlig hvis de ikke får øvet seg, og prøvd selv? Godt poeng...kanskje jeg bare må😁😄Anonymous poster hash: e4759...99d 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #10 Skrevet 10. mai 2015 Hos oss ville det ha blitt kaos om barna skulle få smøre maten selv...alt faller da på gulvet og blir smurt utover bordet. Har en venninne med 4 barn og hun takler også dette med stor ro. Skulle gjerne ha gjort det samme. Synes det blir utrolig mye søl og griseri og forsøker å holde det rent og ryddig. Tenker barna kan være med på å smøre mat selv når de blir rundt 5-6 år...Anonymous poster hash: e4759...99d Så tørker man opp etterpå, hva er egentlig problemet? Anonymous poster hash: 04d23...b0e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #11 Skrevet 10. mai 2015 Så tørker man opp etterpå, hva er egentlig problemet?Anonymous poster hash: 04d23...b0e Stress...makrell i tomat overalt.Anonymous poster hash: e4759...99d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #12 Skrevet 10. mai 2015 Jeg synes ikke det er noe stress. Det skal heller ikke være stress i matsituasjoner, vi tar oss god tid og lar alle få prøve seg frem. Selvsagt blir det litt søl, men det er jo bare å tørke opp igjen etterpå. Hvis de løper fra bordet før du får satt deg og maser om hjelp til diverse, så får du be dem vente til du har spist. Evt. lære dem å sitte ved bordet til dere er ferdige med å spise, og hjelpe til med å rydde av bordet. Anonymous poster hash: 237e2...038
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #13 Skrevet 10. mai 2015 Jeg synes ikke det er noe stress. Det skal heller ikke være stress i matsituasjoner, vi tar oss god tid og lar alle få prøve seg frem. Selvsagt blir det litt søl, men det er jo bare å tørke opp igjen etterpå. Hvis de løper fra bordet før du får satt deg og maser om hjelp til diverse, så får du be dem vente til du har spist. Evt. lære dem å sitte ved bordet til dere er ferdige med å spise, og hjelpe til med å rydde av bordet.Anonymous poster hash: 237e2...038 Barna begynner å hyle dersom de ikke får gå fra bordet når de er ferdige.Anonymous poster hash: e4759...99d
Sharon90 Skrevet 10. mai 2015 #14 Skrevet 10. mai 2015 Vesla får være med å smøre, men ikke i den grad at kjøkkenet raseres. Men hun sitter å spiser med meg og jeg slenger i meg vann og brød mens hun mer eller mindre plukker i sin mat. Vi sitter alltid sammen til vi er alle ferdige, men hender vi må forte oss for å ikke gjøre det uutholdelig ved spisebordet for vesla Men ellers blir det lite tid til stell, toalettbesøk (i fred i allefall) og slike ting... Men har vann på flaske jeg super av, og lager niste om vi skal på farten Men det er travelt og tøft, men så finner man noe som fungerer, en metode (aka plan) og alt går lettere Har to små nå, under to år, så det er veldig travelt... Å dusje nå planlegges 😘 hehe
Brøleapen Skrevet 10. mai 2015 #15 Skrevet 10. mai 2015 Men det er jo du som skaper stress og mas rundt måltidene. Ikke vil du at de skal hjelpe til, du har ikke lært de å sitte ved bordet, og du lar de ikke lære basisferiggeter de burde kunne. Jeg hadde blitt sur av mindre selv hvis jeg var barn, og jeg hadde blitt sur hvis jeg var voksen. Søl er overhode ikke farlig. Det er til og med mulig å lære barna at de skal tørke opp selv hvis de søler. Det er ikke så mye hokus pokus, det krever øvelse og en litt tålmodig voksen 😊 1
Brøleapen Skrevet 10. mai 2015 #16 Skrevet 10. mai 2015 Barna begynner å hyle dersom de ikke får gå fra bordet når de er ferdige.Anonymous poster hash: e4759...99d Ja, men da må de sitte der å hyle til alle er ferdig da... Det tar en uke så har de funnet ut at de ikke kommer noen vei med å hyle... 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #17 Skrevet 10. mai 2015 Ja, men da må de sitte der å hyle til alle er ferdig da... Det tar en uke så har de funnet ut at de ikke kommer noen vei med å hyle... Det må jeg forsøke...Anonymous poster hash: e4759...99d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #18 Skrevet 10. mai 2015 Men det er jo du som skaper stress og mas rundt måltidene. Ikke vil du at de skal hjelpe til, du har ikke lært de å sitte ved bordet, og du lar de ikke lære basisferiggeter de burde kunne. Jeg hadde blitt sur av mindre selv hvis jeg var barn, og jeg hadde blitt sur hvis jeg var voksen. Søl er overhode ikke farlig. Det er til og med mulig å lære barna at de skal tørke opp selv hvis de søler. Det er ikke så mye hokus pokus, det krever øvelse og en litt tålmodig voksen 😊 Er tålmodig på jobb men ikke så veldig hjemme...men blir vel stadig bedre. Mulig det er jeg som skaper stresset ja..er litt kontrollfreak. Visste ikke at det er vanlig at 2-åringer bør klare å smøre sin egen mat! Får bare fortsette med griseriet 😄Anonymous poster hash: e4759...99d
Gjest Lalalala59 Skrevet 10. mai 2015 #19 Skrevet 10. mai 2015 Dette er jo en del av læringen, opparbeiding av erfaring og mestring som ungene dine burde ha fått øvd på for lenge siden. Ikke rart de blir fort utålmodige når de ikke får være delaktig i noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #20 Skrevet 10. mai 2015 Jeg fikk tre deilige unger på fire år og kjenner meg ikke igjen ang stress og hyling. De har fått lov til å prøve å spise selv, helt siden de kunne klare å holde i ei sje og skjønne at nå spiser vi. De har vært med på matlaging og fått bidra til fellesskapet når jeg har gjort rent. Det har selvfølgelig blitt rot og søl, men hva gjør det? Vi har god tilgang på vann i Norge . At de først får lov til å prøve selv når de blir 5-6 år høres ikke bra ut, da vil de jo ikke klare seg sammen med de store barna i barnehagen. Nei, rydde kan du gjøre om kvelden når det er ro i huset om du ikke orker å la barna delta. Anonymous poster hash: b97cd...29f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå