AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 For å få huslån krever banken at vi har en kausjonist. Min mor har sagt seg villig men jeg vil gjerne vite hva dette innebærer for henne økonomisk. Hun sitter i dag med leilighet som det er gjeld på. Er det slik at dersom jeg nedbetaler på lånet så kan hun frafalle som kausjonist? Eller hvis jeg feks lager en verdivurdring på bakgrunn av økning på bolig - frafaller hun som Kausjonist da ? Eller hva må faktisk til? Anonymous poster hash: ae6d5...864
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Det kommer litt an på hvorfor hun må være kausjonist. Hvis det er fordi du ikke har nok egenkapital, vil hun i teorien kunne skrive ut av lånet hvis boligen øker tilstrekkelig i verdi. Hvis det er fordi du egentlig ikke har høy nok inntekt, må denne økes eller lånet betales ned til et nivå du kan betjene før hun kan fjernes. Den største risikoen ved å være kausjonist, er at hun er økonomisk ansvarlig sammen med deg, og avhengig av at du har orden i økonomien. Anonymous poster hash: f18c9...035
nojac Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Når banken krever kausjonist er nok det fordi du har for lite egenkapital. Da går din mor inn med ekstra sikkerhet. Det forutsetter igjen at hennes restlån er lite i forhold til boligverdien hennes, ellers blir hun ikke godkjent som kausjonist. Hvis det er betalingsevnen som er for liten vil banken kreve at hun går inn som medlåntaker. For din mor vil det sannsynligvis ikke bety noe som helst å gå inn som kausjonist. Først hvis du misligholder lånet og salg av boligen ikke dekker lånet vil hun bli gjort ansvarlig. Men det kan begrense hennes mulighet til å kausjonere for andre, eller for å ta opp et større lån på boligen. Når du har betalt ned tilstrekkelig på lånet (eller boligverdien har økt tilstrekkelig) kan hun slettes som kausjonist. Endret 11. mai 2015 av nojac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå