jordbær87 Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Vi henter kaninen vår på torsdag. En to år gamme guttekanin. Denne er ikke kastrert, noe jeg kommer til å få gjort. Men hva må jeg ha klart? Bur følger med. Har noen tips til billig dyrebutikk? Er den på Nordby billigere enn de i Norge? Og skal kaniner vaksineres en gang i året som katter? (Har katt fra før av)
tingeling Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Hei Du har katt fra før av.... Hvordan tenker du at de skal fungere sammen? Ser for meg en katt på jakt og en vettskremt kanin. Det finnes masse kaninbøker, samt nettsider som kan hjelpe: khttp://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/kaninen-et-undervurdert-husdyr.html 3
Gjest Eiss Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 Hei Du har katt fra før av.... Hvordan tenker du at de skal fungere sammen? Ser for meg en katt på jakt og en vettskremt kanin. Det finnes masse kaninbøker, samt nettsider som kan hjelpe: khttp://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/kaninen-et-undervurdert-husdyr.html Katter og kaniner går ofte svært godt overens, men de skal ikke være alene uten oppsyn
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Håper du bare er klar over at kaniner er en slags flokkdyr (kolonidyr) og skal ikke settes i et bur i hagen, det er dyremishandling. Du må lære den opp til å gå fritt i huset. Aller helst skulle du hatt to.. Et marsvin i tillegg hjelper ikke fordi de snakker i samme språk. Kaniner skal omtrent utelukkende leve på høy og litt pellets. Gulrøtter o.l skal de ha lite av. http://kanin.org/kaniner_sammen http://www.kaninhold.info/andre_myter.html Anonymous poster hash: 05118...662 2
Gjest Pheel Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Du burde ikke bare ha en kanin, og de krever mye plass. Viktigste for at de skal trives er samhold med minst en til og mye plass altså, samt noen andre faktorer såklart. Anbefaler deg å lese "Den store kaninboka". Hun som har skrevet bl.a denne boka har også blogg som jeg anbefaler: http://maritemilie.com/category/den-store-kaninboka/
Gjest Eiss Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Vi henter kaninen vår på torsdag. En to år gamme guttekanin. Denne er ikke kastrert, noe jeg kommer til å få gjort. Men hva må jeg ha klart? Bur følger med. Har noen tips til billig dyrebutikk? Er den på Nordby billigere enn de i Norge? Og skal kaniner vaksineres en gang i året som katter? (Har katt fra før av) Innekanin eller utekanin? Er den inne, må du kaninsikre hele leiligheten/huset. Kjøp "den store kaninboka ", der står det du behøver å vite. Er den ute, må den ha luftegård. De skal få løpe løse store deler av døgnet, optimalt 24/7. Kaniner skal ikke vaksineres, men du må klippe klør. Gjerne finn en kastrert venn til ham rundt 2 mnd etter kastrering, mange kaniner setter pris på å være 2 stk sammen. Men masse plass er viktig! Men du må vente til 2 mnd etter kastrering pga hormonene skal være ute av kroppen. De trenger å hoppe, grave og løpe for å ha det bra.. det er en smule billigere i dyrebutikker i Sverige. Endret 10. mai 2015 av Eiss 1
jordbær87 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2015 Hei Du har katt fra før av.... Hvordan tenker du at de skal fungere sammen? Ser for meg en katt på jakt og en vettskremt kanin. Det finnes masse kaninbøker, samt nettsider som kan hjelpe: khttp://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/kaninen-et-undervurdert-husdyr.html Jeg sa da aldri noe om at jeg skulle la de være alene sammen. 1
jordbær87 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #8 Skrevet 10. mai 2015 Innekanin eller utekanin? Er den inne, må du kaninsikre hele leiligheten/huset. Kjøp "den store kaninboka ", der står det du behøver å vite. Er den ute, må den ha luftegård. De skal få løpe løse store deler av døgnet, optimalt 24/7. Kaniner skal ikke vaksineres, men du må klippe klør. Gjerne finn en kastrert venn til ham rundt 2 mnd etter kastrering, mange kaniner setter pris på å være 2 stk sammen. Men masse plass er viktig! Men du må vente til 2 mnd etter kastrering pga hormonene skal være ute av kroppen. De trenger å hoppe, grave og løpe for å ha det bra.. det er en smule billigere i dyrebutikker i Sverige. Takk:-) Har 1 mål med hage her, så skal lage en stor kanin innhegning. Er vokst opp med kaniner, men ble usikker på dette med vaksiner siden pappa alltid fikset sånne ting. Blir vel å skaffe en kanin til etterhvert, men vil ha kastrering på plass først. Men da tar vi turen til Sverige. Sønnen min får han i bursdagsgave (og før folk skriker opp nå, jeg har fortsatt hovedansvaret, sønnen min får ikke fult avsvar)
Gjest Eiss Skrevet 10. mai 2015 #9 Skrevet 10. mai 2015 Takk:-) Har 1 mål med hage her, så skal lage en stor kanin innhegning. Er vokst opp med kaniner, men ble usikker på dette med vaksiner siden pappa alltid fikset sånne ting. Blir vel å skaffe en kanin til etterhvert, men vil ha kastrering på plass først. Men da tar vi turen til Sverige. Sønnen min får han i bursdagsgave (og før folk skriker opp nå, jeg har fortsatt hovedansvaret, sønnen min får ikke fult avsvar) Høres bra ut gjerne innred med trehuler, tunneler, små sitteplasser (lett å bygge små kaninhus). De elsker å utforske og drive med akrobatiske ting.. Og husk å grave ned nettingen i bakken snakker av erfaring.
jordbær87 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2015 Høres bra ut gjerne innred med trehuler, tunneler, små sitteplasser (lett å bygge små kaninhus). De elsker å utforske og drive med akrobatiske ting.. Og husk å grave ned nettingen i bakken snakker av erfaring. Tenker jeg legger steinheller langs kanten. Så innreder vi med litt leker og ting. Han har stort utebur som han skal være i på dagtid, men i innhegningen under oppsyn. Men nå er vi ute store deler av tiden. Jeg gleder meg helt sykt til å vise sønnen min kaninen. Han vet ingenting enda
Gjest Eiss Skrevet 10. mai 2015 #11 Skrevet 10. mai 2015 Tenker jeg legger steinheller langs kanten. Så innreder vi med litt leker og ting. Han har stort utebur som han skal være i på dagtid, men i innhegningen under oppsyn. Men nå er vi ute store deler av tiden. Jeg gleder meg helt sykt til å vise sønnen min kaninen. Han vet ingenting enda Hvis det er under oppsyn er det greit (men husk at han skal få løpe hele dagen, blir fort kjedelig å sitte og følge med hele tiden). Men noen er dritraske til å grave seg ut. Noen er forbryterkonger Fin anledning til å lære sønnen din empati og ansvar sunt å omgås dyr når man er barn.. 1
palamina Skrevet 10. mai 2015 #12 Skrevet 10. mai 2015 Er kaninen vant med katt da? Har overtatt kaniner som ikke har vært vant med andre dyr, og de holder jo på å stryke med av skrekk bare lukten av rovdyr sitter på hendene og i klærne. Etter 6 mndr. var det akkurat like ille. Jeg personlig ville heller gått for kaninunge. Men har aldri noen sinne hatt problem med å ha katt og kanin sammen. De kan fint være alene sammen etter hvert også, katten ser ikke på familiemedlemmer som mat.
Santflows Skrevet 10. mai 2015 #13 Skrevet 10. mai 2015 kanin.org mye du bør vite og mye du evt lurer på er informert på denne siden. Dessuten har de et eget forum som er nyttig for videre spørsmål osv. Good luck
jordbær87 Skrevet 11. mai 2015 Forfatter #14 Skrevet 11. mai 2015 Er kaninen vant med katt da? Har overtatt kaniner som ikke har vært vant med andre dyr, og de holder jo på å stryke med av skrekk bare lukten av rovdyr sitter på hendene og i klærne. Etter 6 mndr. var det akkurat like ille. Jeg personlig ville heller gått for kaninunge. Men har aldri noen sinne hatt problem med å ha katt og kanin sammen. De kan fint være alene sammen etter hvert også, katten ser ikke på familiemedlemmer som mat. Når katta har klart å fange ekorn tar jeg rett og slett ikke sjansen på å la de være alene;-) Men lar de hilse på hverandre under oppsyn :-)
palamina Skrevet 11. mai 2015 #15 Skrevet 11. mai 2015 Når katta har klart å fange ekorn tar jeg rett og slett ikke sjansen på å la de være alene;-) Men lar de hilse på hverandre under oppsyn :-) Katta mi har dratt inn de utroligste ting han og. Han er diger og har fanget måke, padder, rotter, røyskatt, u name it. Kom hjem til ei sjur på stua en gang som han hadde tatt med inn. Men dyr han ser tilhører oss har han aldri rørt, og det er erfaringen jeg har med katter vi har hatt før også. De kan fint bo sammen marsvin, kaniner og hamster selv om de er rå på jakt. De skjønner forskjellen. Kaninene vi hadde da vi bodde nærmere byen gikk fritt ute i nabolaget som de ville de. Ble kompis med alle kattene. Katter har ofte respekt for kaniner for vet jammen å forsvare seg! Sier ikke at man skal ta for gitt at katt og kanin går godt sammen, men det er sjelden noe problem at katta prøver å ta en kanin den kjenner som "hjemmets".
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #16 Skrevet 11. mai 2015 Ikke alle katter forstår forskjellen. En gang alene mens jeg var på do var nok her. Eneste som lå igjen i buret var hamsterhodet. Og jeg hadde bur i helplast med gitter bare på toppen og hus det kunne gjemme seg i. Pass på. Til ts, lykke til med kanin, og jeg sier meg enig med en over, grav ned netting på uteområdetAnonymous poster hash: 2294d...916
Taklampe Skrevet 11. mai 2015 #17 Skrevet 11. mai 2015 Tenker jeg legger steinheller langs kanten. Så innreder vi med litt leker og ting. Han har stort utebur som han skal være i på dagtid, men i innhegningen under oppsyn. Men nå er vi ute store deler av tiden. Jeg gleder meg helt sykt til å vise sønnen min kaninen. Han vet ingenting enda Hva mener du med stort utebur? http://bloggfiler.no/forkanin.blogg.no/images/984265-8-1290370957906.jpg Er dette stort utebur for deg? Dette buret er lite. Det er alt for lite å ha kaninen i. Det hjelper ikke om den er utenfor buret store deler av dagen. Kaniner er nattdyr og er mest aktive om natten. De trenger god plass hele tiden. Ikke bare deler av døgnet. Jeg anbefaler på det sterkeste å lese Den store kaninboken skrevet av Marit Emilie Buseth. Hun er ekstremt dyktig på kaniner. Hun har blant annet skrevet om kaniner under mattilssynets brosjyrer. Les gjerne disse to linkene som er skrevet av henne: http://maritemilie.com/tag/sosiale-kaniner/ http://maritemilie.com/tag/kaninmat/
Taklampe Skrevet 11. mai 2015 #18 Skrevet 11. mai 2015 Men gratulerer med å bli kanineier! Det blir sikkert kjempespennende for sønnen din Et godt tips er å søke på gruppen "Den store kaninboken" på facebook og sende forespørsel for å bli medlem. Der er det masse hyggelige kaninmennesker. Gruppens intensjon er å spre kunnskap slik at kaninene vil få det best mulig. Du kan også spørre om hva enn du måtte lure på. Det er mange med gode kunnskaper om kanin der inne. Blant annet dyktige veterinærer. Jeg har lært mye fra den siden, og jeg anbefaler deg å bli medlem også!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #19 Skrevet 11. mai 2015 Gratulerer med kanin! Du virker opplyst og åpen for å gi kaninen et godt liv og det er bra. Husk at kaniner trenger MYE mosjon for å være sunne. Kaninblanding/gnagerblanding fra dyrebutikken kan du bare glemme. Litt pellets og høy i massevis er det de lever på! Anonymous poster hash: 35b90...ed6
Taklampe Skrevet 11. mai 2015 #20 Skrevet 11. mai 2015 Gratulerer med kanin! Du virker opplyst og åpen for å gi kaninen et godt liv og det er bra. Husk at kaniner trenger MYE mosjon for å være sunne. Kaninblanding/gnagerblanding fra dyrebutikken kan du bare glemme. Litt pellets og høy i massevis er det de lever på! Anonymous poster hash: 35b90...ed6 Helt enig som denne brukeren sier. Ikke gi kaninen kaninmat som er kjøpt i matbutikker. Mye av maten som selges til kanin i dyrebutikk er heller ikke bra. Gi pellets! Anbefalte merker er blant annet Oxbow, Supreme Science Selctive og Burgess Excel. Dette kan du lese om i den ene linken jeg sendte over her. Dette er gjort vitenskaplige studier på. Kaniner skal aldri ikke ha gnagerblanding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå