AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Har du noen tips, råd eller triks for å holde veps, bier, humler og insekter generelt unna balkongen? Jeg er LIVREDD, og klarer ikke å slappe av der ute nå om sommeren.. Jeg har tenkt til å bruke syltetøy i flaske-trikset, men det er dessverre ikke nok. Leste et sted at de ikke liker lukta av lavendel, og et annet sted at de tiltrekkes lavendel.. Hva er fakta? Hjelp!! Anonymous poster hash: 083fa...1fd
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Kvitt deg med alt av blomster hvertfall 😉 Også har jeg hørt at sitronmelisse holder de vekk, men vet ikke om det stemmer. Et annet triks som kan være smart er å lage "felle" til de. Du tar en vanlig 1,5L brusflaske og klipper/sager den av der flasken begynner å smalne. Så putter du toppen av flasken (der korken skrus på) ned i flasken og taper den fast. Hell oppi ublandet saft, rundt kanten også og evt strø sukker inni kanten. Sett flasken/flaskene et lite stykke unna der du oppholder deg, men ikke så langt at de kommer til deg likevel. Det hjalp hvertfall her Anonymous poster hash: fa334...550
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 Ja, her har jeg kun falske! Tør ikke ha ekte, dessverre.. Hmm.. hørt at sitronmelisse virker tiltrekkende. Blir forvirret. Er verdt et forsøk. Ja, den fellen er jeg godt kjent med og synes den fungerer ganske bra Takk for tips! Anonymous poster hash: 083fa...1fd
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Ikke drep de i hvert fall. Vi trenger humler og bier nå. Virkelig. Det er en stor krise på vei og humler og bier dør i hopetall fortiden. Dør de ut, så dør vi ut. Så hva enn du gjør, ikke lag dødsfeller for veps ol fordi du da vil ta liv av humler og bier også. Anonymous poster hash: e6c2f...0f0 11
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Har du noen tips, råd eller triks for å holde veps, bier, humler og insekter generelt unna balkongen? Jeg er LIVREDD, og klarer ikke å slappe av der ute nå om sommeren.. Jeg har tenkt til å bruke syltetøy i flaske-trikset, men det er dessverre ikke nok. Leste et sted at de ikke liker lukta av lavendel, og et annet sted at de tiltrekkes lavendel.. Hva er fakta? Hjelp!! Anonymous poster hash: 083fa...1fd Eksponering hjelper på frykt. Derfor vil jeg anbefale deg å melde deg på et birøkterkurs. Da lærer du både om nytten i disse dyrene, og får litt praktiskt erfaring i å omgås bier. Anonymous poster hash: 034ef...b26 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 Kvitt deg med alt av blomster hvertfall Også har jeg hørt at sitronmelisse holder de vekk, men vet ikke om det stemmer. Et annet triks som kan være smart er å lage "felle" til de. Du tar en vanlig 1,5L brusflaske og klipper/sager den av der flasken begynner å smalne. Så putter du toppen av flasken (der korken skrus på) ned i flasken og taper den fast. Hell oppi ublandet saft, rundt kanten også og evt strø sukker inni kanten. Sett flasken/flaskene et lite stykke unna der du oppholder deg, men ikke så langt at de kommer til deg likevel. Det hjalp hvertfall her Anonymous poster hash: fa334...550 Idiot! Humler er utryddningstruet. Om du ikke vil ha dem på terrassen, så setter du ikke ut noe som tiltrekker dem (og drukner dem). Du unngås bare blomster. Skulle putta deg i en flaske selv og skrudd igjen korken. Anonymous poster hash: 3b0fd...2f6 4 1
Snof Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Hvor redd for disse insektene snakker vi om? Du sier du er livredd, er det virkelig så ille, eller bare et uttrykk? Prøv bare å ignorer vepsen og humla. Med mindre du slår vilt rundt deg, så er det ikke et problem. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Hvis du er så redd så tror jeg heller du bør ta en tur til psykologen. IKKE drep dem i vært fall. Anonymous poster hash: a6d5e...68d 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Hvor redd for disse insektene snakker vi om? Du sier du er livredd, er det virkelig så ille, eller bare et uttrykk? Prøv bare å ignorer vepsen og humla. Med mindre du slår vilt rundt deg, så er det ikke et problem. Det er nok mer et uttrykk i så måte, jeg DØR ikke av dem, men det stresser meg ekstremt. Såpass at jeg ikke sitter i ro ute dersom jeg hører lyden, jeg har på radaren med èn gang. Sitter ikke stille, løper inn og lukker døra så fort de nærmer seg balkongen. Spiser sjeldent ute, og er vi flere, sitter jeg alltid greit til slik at jeg kan løpe inn om de kommer.. Anonymous poster hash: 083fa...1fd
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 Ikke rør humlene som er ute nå. De er stort sett dronninger og de er viktige nyttedyr. Anonymous poster hash: e4739...01e 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Ikke rør humlene som er ute nå. De er stort sett dronninger og de er viktige nyttedyr.Anonymous poster hash: e4739...01e Ute hos meg er det mye humler, og jeg er ganske så redd dem. De er så store. Men jeg ser likevel nytteverdien i dem. Likeså er det med bier. Men den jævla vepsen ser jeg ikke meningen med. De må ha kommet til jorden kun for å plage mennesker og andre pattedyr, tror jeg. Maken til ekle, innpåslitne og aggressive beist skal en lete lenge etter! Humler holder stort sett på med sitt, og jager deg ikke på samme måten, selv om jeg har opplevd noen hissige humler også. Men humlene blir hissige stort sett bare om man irriterer dem eller kommer for nær, mens vepsen går til angrep på deg helt uprovosert! Den gamle oppfatningen om at vepsen ikke angriper dersom du sitter stille, holder ikke mål. Jeg har forsøkt det, men den SKAL ta meg samme faen!!! Dessverre er det ikke annet å gjøre, enn å ha minst mulig blomster, mat og søtsaker utendørs om en vil sitte sånn noenlunde i fred ute om sommeren... Anonymous poster hash: 7fd57...f2a 3
Kamikatze Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Bruk kunstige blomster i kassene og like ved der hvor dere sitter. Lag en ramme med, eller strekk fluenetting over rekkverket, slik at uhyrene ikke kommer til. Bruk grå farge, om du kan, da svart absorberer varme, og hvit reflekterer mye lys.
Tøytigern Skrevet 11. mai 2015 #13 Skrevet 11. mai 2015 Det er nok mer et uttrykk i så måte, jeg DØR ikke av dem, men det stresser meg ekstremt. Såpass at jeg ikke sitter i ro ute dersom jeg hører lyden, jeg har på radaren med èn gang. Sitter ikke stille, løper inn og lukker døra så fort de nærmer seg balkongen. Spiser sjeldent ute, og er vi flere, sitter jeg alltid greit til slik at jeg kan løpe inn om de kommer.. Anonymous poster hash: 083fa...1fd Vil si det der er en rimelig umoden reaksjon. Du trenger ikke råd om hvordan bli kvitt humler, men råd om hvordan du kan lære deg å takle at de fins. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #14 Skrevet 11. mai 2015 Eucalyptus, sitrongress og malurt skal visstnok virke frastøtende på veps og bier (og sikkert mygg også), så du får prøve å plante noen sånne i blomsterkassene. Anonymous poster hash: 3b7e3...fba
Gjest Blubberella Skrevet 11. mai 2015 #15 Skrevet 11. mai 2015 Har du noen tips, råd eller triks for å holde veps, bier, humler og insekter generelt unna balkongen? Jeg er LIVREDD, og klarer ikke å slappe av der ute nå om sommeren.. Jeg har tenkt til å bruke syltetøy i flaske-trikset, men det er dessverre ikke nok. Leste et sted at de ikke liker lukta av lavendel, og et annet sted at de tiltrekkes lavendel.. Hva er fakta? Hjelp!! Anonymous poster hash: 083fa...1fd Humler liker lavendel. Jeg hadde to lavendelplanter i fjor og humla surret fornøyd på blomstene der. Vær så snill å ikke drepe humlene og biene, de er da fredelige vesener som også er nyttige å ha rundt oss.
Tøytigern Skrevet 11. mai 2015 #16 Skrevet 11. mai 2015 Frykten din er grusomt overdrevet, vet du. Med den tankegangen som styrer din frykt for humler og veps, burde du løpe skrikende vekk hver gang det kommer en bil. For det gjør helsikes jævla vondt å bli truffet av en sånn. I tillegg er det veldig dødelig. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #17 Skrevet 11. mai 2015 Kvitt deg med alt av blomster hvertfall Også har jeg hørt at sitronmelisse holder de vekk, men vet ikke om det stemmer. Et annet triks som kan være smart er å lage "felle" til de. Du tar en vanlig 1,5L brusflaske og klipper/sager den av der flasken begynner å smalne. Så putter du toppen av flasken (der korken skrus på) ned i flasken og taper den fast. Hell oppi ublandet saft, rundt kanten også og evt strø sukker inni kanten. Sett flasken/flaskene et lite stykke unna der du oppholder deg, men ikke så langt at de kommer til deg likevel. Det hjalp hvertfall her Anonymous poster hash: fa334...550 I disse tider der vi leser side opp og side ned om bekymringen for humler og bier, virker dette helt borti natta. Vi andre prøver heldigvis å gjøre vårt for naturen. Dyreplageri er det også. Anonymous poster hash: b1587...d2a 1
Tøytigern Skrevet 11. mai 2015 #18 Skrevet 11. mai 2015 Ute hos meg er det mye humler, og jeg er ganske så redd dem. De er så store. Men jeg ser likevel nytteverdien i dem. Likeså er det med bier. Men den jævla vepsen ser jeg ikke meningen med. De må ha kommet til jorden kun for å plage mennesker og andre pattedyr, tror jeg. Maken til ekle, innpåslitne og aggressive beist skal en lete lenge etter! Humler holder stort sett på med sitt, og jager deg ikke på samme måten, selv om jeg har opplevd noen hissige humler også. Men humlene blir hissige stort sett bare om man irriterer dem eller kommer for nær, mens vepsen går til angrep på deg helt uprovosert! Den gamle oppfatningen om at vepsen ikke angriper dersom du sitter stille, holder ikke mål. Jeg har forsøkt det, men den SKAL ta meg samme faen!!! Dessverre er det ikke annet å gjøre, enn å ha minst mulig blomster, mat og søtsaker utendørs om en vil sitte sånn noenlunde i fred ute om sommeren... Anonymous poster hash: 7fd57...f2a Har du forsøkt å utstyre deg med en dusjeflaske med kaldt vann? Plasser en sånn der du er og når vepsen kommer og klenger på deg (fordi du lukter godt. Det er derfor den klenger på deg. Den angriper ikke. Du tiltrekker den fordi huden og pusten din dufter eksepsjonelt godt for en veps. Folk med høyt blodsukker og folk som spiser glutenfritt er magneter på veps. Det samme gjelder folk som vasker klærne med middel vepsen liker lukten av...) så dusjer du i dens retning med en sky av vann. Ikke en konsentrert stråle, men en dusj som gjør lufta full av vanndråper. Vepsen vil bli demotivert med det samme. Lykke til 1
PPM Skrevet 11. mai 2015 #19 Skrevet 11. mai 2015 Ja, her har jeg kun falske! Tør ikke ha ekte, dessverre.. Anonymous poster hash: 083fa...1fd Jeg har sett i alle fall bier vise interesse for plastblomster OG bilder av blomster på tøy. Du skal ikke se bort i fra at dette kan gjelde humler og veps også. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #20 Skrevet 11. mai 2015 Jeg bruker lavendel, vinn/vinn for innsektene og for familien. Vi får sitte i fred ute, og slipper å dra på legevakten etter vepsestikk flere ganger hver sommer (hyperallergi), og innsektene slipper å leve i livsfare rundt oss, fordi vi slipper å bruke drastiske virkemidler for å holde dem unna. Anonymous poster hash: 93cc6...783
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå