AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Ja, dere som har litt større barn. Hva gjør dere med dåpslyset? Er det noen spesielle tradisjoner rundt det? Anonymous poster hash: 2829b...2fa
Tirkes Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Mamma tente våre til konfirmasjonen vår igjen. Var litt kult. Jeg ante ikke at det fantes før hun kom drassende med det.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 Vi tenner de på dåpsdagen, prøver å huske det hvertfall. Anonymous poster hash: bcf48...8a2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Min mor har både mitt og min søster sitt stående på peishyllen, der har de stått i alle år. Jeg synes det er litt sært. Jeg er 34, min søster er 38. Anonymous poster hash: 26d35...f93
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Vårt barn er fem år nå. Helt ærlig har det bare vært i boden enn så lenge. Anonymous poster hash: 04b9a...62e
Sølvrosen Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 I min familie har det vært vanlig å brenne dåpslyset under middagen på dåpsdagen. Vi hadde en fast dåpslysstake, men etter at alle søsknene fikk graverte sølvlysestaker har de vært brukt. Lyset har vanligvis vært et dåpslys, ikke nødvendigvis det som tilhørte barnet. Det er selvfølgelig dåpsbarnet selv som får lov til å tenne lyset. Markeringa av dåpsdagen blir alltid en søndag, siden vi følger kirkekalenderen og ikke den vanlige kalenderen, altså 2. søndag i advent, fastelavenssøndag, to søndager etter 1. påskedag eller noe slikt. Det blir lettere å huske det da siden det er relatert til spesielle høytider. I tillegg har vi vanligvis finere middag og bedre tid på søndager så det blir litt finere. Jeg mistenker at mamma planlegger at tradisjonen avvikles snart nå som alle barna er konfirmert og på vei til å flytte ut, men det spørs om hun får lov. Vi er en meget konservativ familie når det kommer til tradisjoner, og det er ekstra tydelig i den yngste generasjonen
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Jeg har vært i konfirmasjoner hvor de har tent dåpslyset på festbordet. Jeg har også vært i et par begravelser for hhv. et barn og en ungdom der dåpslyset har vært tent i en stake ved eller på kisten. Anonymous poster hash: c610d...42e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå