Gjest Nanne70 Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Innimellom blir jeg bare overgitt over hvordan enkelte får seg til å omtale overvektige mennesker! Ikke nok med at vi er feite, vi er også dumme og late og ekle å se på, dårlige rollemodeller og må ta oss sammen, skjerpe oss, slutte å skylde på noe annet enn at vi spiser som griser, slutte å lyve for oss selv, slutte å komme med unnskyldninger osv. Sakser bare litt tilfeldig fra KG her: "Jeg legge merke til at på treningssenteret og i byen ellers er det altfor mange lubne/feite jenter. Hva kommer det av? Er lite attraktivt, dessverre. :(" "Når jeg ser feite damer: "FYSJ, spy ekkelt"" "Nå begynner folk å heie på feite damer fordi de står frem som feit. Dette representerer dårlige matvaner og ingenting annet." "Derfor har jeg null forståelse for overvektige i dagens samfunn. Det er kun latskap og uvitenhet som gjør at mange ender opp overvektige." Eller denne, som jeg ved en feil postet som anonym i går: "Nå må dere feit slutte å lyve! Dere er overvektige fordi dere spiser som griser. Spis som et normalt menneske. Feite folk har ingen anelse om hvor mye de egentlig spiser og underestimerer med flere hundre kcal. Og ikke engang prøv å dra stoffskifte- eller medisin-kortet! Riktignok kan dette være med på å senke BMR, men da må man justere kaloriinntake tilsvarende. Uansett hvordan du vrir og vender på det, kommer det kun an på én ting: om du inntar mer energi enn kroppen din forbruker. Det er faktisk fullstendig umulig å legge på seg om kroppen ikke får overflødig energi til rådighet." De fleste overvektige, meg selv inkludert, vet hvorfor vi er overvektige. For mange av oss handler det om at vi spiser for mye, og de færreste av oss vil nekte for det. Men det er sjelden snakk om hvorfor vi spiser for mye, det blir bare antatt at vi er grådige og late, og ferdig med det. Jeg skulle også ønske at man ikke stadig ble fortalt hvor enkelt det er å gå ned i vekt - det er ikke enkelt. Det krever tid, tålmodighet og innsats. Av egen erfaring vil jeg faktisk hevde at det er mye enklere å slutte å røyke enn å gå ned i vekt. Tenk om noen f.eks. skrev følgende til en som var undervektig og slet med å legge på seg: "Nå må dere undervektige slutte å lyve! Dere er undervektige fordi dere spiser som fugler. Spis som et normalt menneske. Magre folk har ingen anelse om hvor lite de spiser og overestimerer med flere hundre kcal. Og ikke engang prøv å dra stoffskifte- eller medisin-kortet! Riktignok kan dette være med å øke BMR, men da må man justere kaloriinntaket tilsvarende. Uansett hvordan du vrir og vender på det, kommer det kun an på en ting: om du inntar mindre energi enn kroppen din forbruker. Det er faktisk fullstendig umulig å ikke legge på seg om kroppen får ekstra energi til rådighet." Ser dere hvor feil det plutselig blir da?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Er man undervektig og sliter med å legge på seg er det fullstendig godtatt at man bare er sånn, har naturlig høyt stoffskifte og alle viser stor forståelse for at det er fryktelig vanskelig å legge på seg. Er man undervektig på grunn av spiseforstyrrelse mottar man all støtte og forståelse for at man sliter psykisk og har en lidelse som krever hjelp. Man kan ikke noe for at man sulter seg eller spyr opp maten, det er en sykdom og de rammede er det synd på. Ingen ber dem om å se til å skjerpe seg, begynne å spise og slutte å være så dum å spy opp maten sin. Er man overvektig blir man ledd av og fnyst av hvis man mener man bare er sånn. Ingen tenker en så absurd tanke. Lavt stoffskifte er dårlig unnskyldning eller et ikkegyldig argument, da det virker svært lite inn på vekta. Det å gå ned i vekt er kjempeenkelt og alle forsøk på å forklare at det kanskje ikke er så enkelt, blir aggressivt slått ned på og kalt for dårlige unnskyldninger og et tegn på latskap. Å antyde at overvekt bunner i trøbbel med psyken og handler om en spiseforstyrrelse som krever hjelp og støtte fra omverdenen, blir feid vekk med at det er latterlige unnskyldninger og at man bare må få ræva opp av sofaen og slutte å spise så mye. Undervekt blir sett på med forståelse, respekt og omsorg. Overvekt blir sett på med forakt, fordommer og latterliggjøring. Undervekt kan komme av flere årsaker, mens overvekt kun kommer av én årsak: latskap og fråtsing. Dette er holdningene på KG. Og for at jeg skriver dette, kommer jeg til å få minst ett svar som inneholder beskyldninger om at jeg er feit selv og derfor ikke burde uttale meg. Kanskje er jeg feit, kanskje er jeg tynn eller kanskje er jeg midt i mellom. Faktum er uansett at jeg er dritlei av at folk skal synse så jævlig mye om andres kropp og vekt. Jeg er lei av drittslenging gjemt bak "realitycheck" og helsebekymringer, og jeg er lei av at folk skal være så forbaska ondskapsfulle. Det er fullt mulig å respektere folk og vise hverandre omsorg uten å støtte verken overspising eller sulting. Man vet sjeldent hele sannheten bak en kropp, uansett om det er fettet eller beinene som stikker ut. Det er heller ikke sånn at fordi man selv kjenner til et tilfelle som er sånn og sånn, så betyr det at alle passer inn i den båsen. Så derfor er det greit å tenke seg litt om før man bastant høvler i vei med sine meninger. Anonymous poster hash: 3c4bd...95d 24
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 Det er mye enklere å slutte å røyke enn å gå ned i vekt. Røyk kan man unngå enkelt ved å la være å kjøpe det. Mat må man ha, uansett. Og det tar tid før man ser resultater, og det er vanskelig å holde vekten nede. Jeg skulle ønske vi kunne vri fokuset fra estetikk og kroppsidealer over på forebygging av sykdom. Alle skal ikke være slanke med veltrente kropper, og idealet er ikke å få alle ned i normalsvektområde. Men det er viktig for alle - uansett vekt og utseende - å spise næringsrik mat som gir kroppen de stoffene den trenger for å fungere uten å tilføre for mye energi. I tillegg er det viktig å mosjonere og være i bevegelse, spesielt for å forebygge den stadig voksende epidemien av muskel-/skjelettplager som folk sitter på seg. Man kan være sunn og frisk selv om man er lubben. Og det må være rom for forskjellige kropper i samfunnet. Vri fokuset vekk fra tall på en badevekt og utseende, og over på hvordan kroppen fungerer og trives. Til syvende og sist er det det som teller. Anonymous poster hash: b13df...fe0 14
Neeli00 Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Jeg regner med at sitat en, to og tre kommer fra samme person eller noen av de samme. Det er noe med tonelaget som går igjen, og det er som regel enkelte menn som dominerer som AB-brukere. Det er ofte og de samme som snakker om alle kvinner over 30 som råtten frukt og alt det der. Det er noen som går igjen her - de er valgt bort av kvinner og vil desperat vinkle det til at de selv velger bort kvinner. Enten det er på bakgrunn av vekt, alder, utseende, nasjonalitet eller hva. Stygt språk kan rapporteres. Evt. ikke gis noe oppmerksomhet dersom det er tydelig at det kun er provokasjoner. Uansett, dette handler ikke om majoriteten av KG-brukere. Mange som er lei av at overvektige kommer med bortforklaringer? Ja. Men det kan kommuniseres rasjonelt, hvilket også som regel er tilfelle. Endret 10. mai 2015 av Neeli00 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Det er nok veldig individuelt. Noen synes at å slutte å røyke er sinnsykt vanskelig. Andre synes det er kjempelett. Jeg er en av de som synes å slanke meg er sinnsykt lett. og jeg klarer ikke forstå meg på de som ikke synes det. Altså jeg har forståelse for at det er vanskeligere for noen enn for andre. Men jeg har vanskelig for å skjønne hvorfor. Anonymous poster hash: 5d76e...722
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 Jeg regner med at sitat en, to og tre kommer fra samme person eller noen av de samme. Det er noe med tonelaget som går igjen, og det er som regel enkelte menn som dominerer som AB-brukere. Det er ofte og de samme som snakker om alle kvinner over 30 som råtten frukt og alt det der. Det er noen som går igjen her - de er valgt bort av kvinner og vil desperat vinkle det til at de selv velger bort kvinner. Enten det er på bakgrunn av vekt, alder, utseende, nasjonalitet eller hva. Stygt språk kan rapporteres. Evt. ikke gis noe oppmerksomhet dersom det er tydelig at det kun er provokasjoner. Uansett, dette handler ikke om majoriteten av KG-brukere. Mange som er lei av at overvektige kommer med bortforklaringer? Ja. Men det kan kommuniseres rasjonelt, hvilket også som regel er tilfelle. Hvorfor er det ingen som er lei av at en god del mennesker kommer med bortforklaringer for hvorfor de er så tynne da? Hvorfor er det ingen som fnyser over at folk ikke skjønner hvorfor det ikke er lurt å spy opp maten sin eller spise alt for lite? Og hvorfor blir ofte undervektige sett på som individer mens overvektige blir sett på som en gruppe? Den dagen tråder om kropp og vekt her inne er preget av rasjonell kommunikasjon, tror jeg er den dagen det lander ufoer rundt i verdens hovedsteder og både Loch Ness monsteret og den avskyelige snømannen titter frem. Det høres så utrolig ut at jeg frykter for at hele verden bryter sammen. For nei, det er overhodet ikke som regel tilfelle på KG. Ikke ute i den virkelige verden heller. Anonymous poster hash: 3c4bd...95d 9
Summers Skrevet 10. mai 2015 #7 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Er man undervektig og sliter med å legge på seg er det fullstendig godtatt at man bare er sånn, har naturlig høyt stoffskifte og alle viser stor forståelse for at det er fryktelig vanskelig å legge på seg. ..... Undervekt blir sett på med forståelse, respekt og omsorg. Overvekt blir sett på med forakt, fordommer og latterliggjøring. Undervekt kan komme av flere årsaker, mens overvekt kun kommer av én årsak: latskap og fråtsing. Dette er holdningene på KG. Anonymous poster hash: 3c4bd...95d Undervektige får da kommentarer slengt mot seg de også. Endret 10. mai 2015 av Summers 10
Maleficenta Skrevet 10. mai 2015 #8 Skrevet 10. mai 2015 Innimellom blir jeg bare overgitt over hvordan enkelte får seg til å omtale overvektige mennesker! Ikke nok med at vi er feite, vi er også dumme og late og ekle å se på, dårlige rollemodeller og må ta oss sammen, skjerpe oss, slutte å skylde på noe annet enn at vi spiser som griser, slutte å lyve for oss selv, slutte å komme med unnskyldninger osv. Sakser bare litt tilfeldig fra KG her: "Jeg legge merke til at på treningssenteret og i byen ellers er det altfor mange lubne/feite jenter. Hva kommer det av? Er lite attraktivt, dessverre. :(" "Når jeg ser feite damer: "FYSJ, spy ekkelt"" "Nå begynner folk å heie på feite damer fordi de står frem som feit. Dette representerer dårlige matvaner og ingenting annet." "Derfor har jeg null forståelse for overvektige i dagens samfunn. Det er kun latskap og uvitenhet som gjør at mange ender opp overvektige." Eller denne, som jeg ved en feil postet som anonym i går: "Nå må dere feit slutte å lyve! Dere er overvektige fordi dere spiser som griser. Spis som et normalt menneske. Feite folk har ingen anelse om hvor mye de egentlig spiser og underestimerer med flere hundre kcal. Og ikke engang prøv å dra stoffskifte- eller medisin-kortet! Riktignok kan dette være med på å senke BMR, men da må man justere kaloriinntake tilsvarende. Uansett hvordan du vrir og vender på det, kommer det kun an på én ting: om du inntar mer energi enn kroppen din forbruker. Det er faktisk fullstendig umulig å legge på seg om kroppen ikke får overflødig energi til rådighet." De fleste overvektige, meg selv inkludert, vet hvorfor vi er overvektige. For mange av oss handler det om at vi spiser for mye, og de færreste av oss vil nekte for det. Men det er sjelden snakk om hvorfor vi spiser for mye, det blir bare antatt at vi er grådige og late, og ferdig med det. Jeg skulle også ønske at man ikke stadig ble fortalt hvor enkelt det er å gå ned i vekt - det er ikke enkelt. Det krever tid, tålmodighet og innsats. Av egen erfaring vil jeg faktisk hevde at det er mye enklere å slutte å røyke enn å gå ned i vekt. Tenk om noen f.eks. skrev følgende til en som var undervektig og slet med å legge på seg: "Nå må dere undervektige slutte å lyve! Dere er undervektige fordi dere spiser som fugler. Spis som et normalt menneske. Magre folk har ingen anelse om hvor lite de spiser og overestimerer med flere hundre kcal. Og ikke engang prøv å dra stoffskifte- eller medisin-kortet! Riktignok kan dette være med å øke BMR, men da må man justere kaloriinntaket tilsvarende. Uansett hvordan du vrir og vender på det, kommer det kun an på en ting: om du inntar mindre energi enn kroppen din forbruker. Det er faktisk fullstendig umulig å ikke legge på seg om kroppen får ekstra energi til rådighet." Ser dere hvor feil det plutselig blir da? Undervektige hører da slike kommentarer hele tiden. 9
Neeli00 Skrevet 10. mai 2015 #9 Skrevet 10. mai 2015 Hvorfor er det ingen som er lei av at en god del mennesker kommer med bortforklaringer for hvorfor de er så tynne da? Hvorfor er det ingen som fnyser over at folk ikke skjønner hvorfor det ikke er lurt å spy opp maten sin eller spise alt for lite? Og hvorfor blir ofte undervektige sett på som individer mens overvektige blir sett på som en gruppe? Anonymous poster hash: 3c4bd...95d Jeg synes det er like mye kommentarer ang. undervektige. I hvert fall i det virkelige liv er det lettere å si til noen "du er så tynn!" enn det er å si til noen ansikt til ansikt "du er feit!". Det er kanskje motsatt på nett fordi noen tillater seg mer der, men det betyr ikke at det er verre. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #10 Skrevet 10. mai 2015 Jepp, undervektige får mye tyn. Det har vært mange tråder der veldig tynne personer har fått mye negative kommentarer slengt etter seg Anonymous poster hash: 89647...9a7 3
Maleficenta Skrevet 10. mai 2015 #11 Skrevet 10. mai 2015 Alle tynne har flere ganger i oppveksten blitt kalt sykelig tynne og beinrangel. Og ikke bak ryggen fordi det er legitimt å anklage en tynn person for å ha anoreksi rett foran trynet på vedkommende 13
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #12 Skrevet 10. mai 2015 I dette perfeksjonistiske samfunnet er jo det å være tykk blitt et tegn på svaket! -og svakhet vil vi ikke ha, hvertfall ikke så det SYNES. Herregud jeg blir helt oppgitt!! Overvektige mennesker får jo skylden for det meste, og ALLE skal mene noe om det akkurat som om de har noe med det. Det er alt fra helsekøene, skattepenger, global oppvarming og jeg vet ikke hva! Om du er slank og veltrent, vetyr det at du er; Interessang å snakke med? Et godt medmenneske? Arbeidsom på jobb? En god forelder? Venn? Partner? -NEI! Er overvektige mennesker det motsatte? -NEI Det finnes like mange grunner til at overvektige er sånn som det finnes overvektige folk! Hvorfor skal vi på død og liv sammenligne oss med andre hele tiden?! Det ene er da ikke nødvendigvis noe bedre enn det andre! Kan ikke hver få gjøre som de gjør, og ferdig med det?! Når folk her inne begynner å snakke om å melde fra til barnevernet når de ser overvektige barn så begynner jeg virkelig å lure altså! Det kan jo være mange ting som gjør at det barnet er overvektig som ikke nødvendigvis har med oppdragelsen å gjøre..Anonymous poster hash: b0f45...1ab 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #13 Skrevet 10. mai 2015 Jeg synes det er like mye kommentarer ang. undervektige. I hvert fall i det virkelige liv er det lettere å si til noen "du er så tynn!" enn det er å si til noen ansikt til ansikt "du er feit!". Det er kanskje motsatt på nett fordi noen tillater seg mer der, men det betyr ikke at det er verre. Jeg sier heller ikke at det er verre. Jeg er drittlei av at folk er så opptatt av å peke på andres feil og mangler når det kommer til kropp og vekt, og det gjelder faktisk også tynne. Jeg sammenligner fordi jeg synes begge deler er like ille. Likevel kommer den standard kommentaren fra flere: "ja men tynne får også masse pes!" Ja de får det og det er like leit som at overvektige får det. Men unnskyldninger for undervekt godtas lettere enn unnskyldninger for overvekt. Bare se hvor ofte man leser "jeg/hun/han er naturlig tynn" uten at noen løfter et øyenbryn, i motsetning til hvor ofte man leser "jeg/hun/han er naturlig tykk" uten at noen løfter et øyenbryn. Førstnevnte kan fint klare å bli godtatt uten protest mens sistnevnte blir regelrett ledd av. Enkelte kan vri ut av seg at undervektige er stygge og uattraktive men overvektige er i tillegg til stygge også ekle. Skikkelig kvalme og ekle. Undervektige blir ikke sett på som heslige undermennesker. Begge sider får dritt og begge deler skal slås hardt ned på. Men i denne tråden handler det om fatshaming. Anonymous poster hash: 3c4bd...95d 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #14 Skrevet 10. mai 2015 Det er på tide å innse at vektproblematikk er sykdom, ikke latskap eller vilje. Unntak finnes. Ved spisefortyrrelse som fører til vekttap er det sykdom, mens ved spisefortyrrelser som fører til vektøkning så er det latskap? Overspising handler mye om følelser. Skal det fikses, må man starte på rett sted. Og før noen slår meg, ikke all overvekt skyldes følelser eller en spiseforstyrrelse. Likevel er det på tide å ta inn over seg hva som er problemet. Det er som regel annet enn latskap og matglede som gjør folk sykelig overvektige. Anonymous poster hash: 0eef1...d0e 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #15 Skrevet 10. mai 2015 Undervektige får da kommentarer slengt mot seg de også. Undervektige hører da slike kommentarer hele tiden. Jeg synes det er like mye kommentarer ang. undervektige. I hvert fall i det virkelige liv er det lettere å si til noen "du er så tynn!" enn det er å si til noen ansikt til ansikt "du er feit!". Det er kanskje motsatt på nett fordi noen tillater seg mer der, men det betyr ikke at det er verre. Jepp, undervektige får mye tyn. Det har vært mange tråder der veldig tynne personer har fått mye negative kommentarer slengt etter seg Anonymous poster hash: 89647...9a7 Alle tynne har flere ganger i oppveksten blitt kalt sykelig tynne og beinrangel. Og ikke bak ryggen fordi det er legitimt å anklage en tynn person for å ha anoreksi rett foran trynet på vedkommende Ja kjære dere, undervektige får mye dritt både rett i fleisen og bak ryggen. Det er da ikke et argument verken for eller mot temaet her i tråden som er fatshaming? Jeg står fast på mitt; selv om folk er minst like frekke og ubetenksomme i kommentarer mot tynne/undervektige, så er og blir overvekt mye eklere Når reklamekampanjen "Are you beach body ready?" ble hengt opp, hvem var det som laget den? Jo et firma som lager produkter for vekttap. Har du hatt selvkontroll nok til å slanke deg, er du godkjent for stranda. De benyttet seg til og med av fatshaming som virkemiddel for å få oppmerksomhet rundt produktene sine, og klarte på magisk vis å gjøre narr av både feite folk og feminister. Fordi alle som protesterte mot kampanjen måtte være feminister, og dumme og plagsomme feminister er jo garantert uflidde feitinger, og dermed innførte de en ny kampanje "Are you feministbody ready!" med bilde av en blåhval. Folk ble sinte men all PR er god PR. Spesielt når det er så gøy å gjøre narr av tjukke mennesker. Og at tynne oftere får kommentarer rett i fleisen? Oh please! Folk finner like ofte på å si sin mening om tjukke kropper rett i fleisen på folk. Det er slett ikke sånn at folk utelukkende snakker dritt bak ryggen på deg om du er tjukk. Anonymous poster hash: 3c4bd...95d 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #16 Skrevet 10. mai 2015 Det er på tide å innse at vektproblematikk er sykdom, ikke latskap eller vilje. Unntak finnes. Ved spisefortyrrelse som fører til vekttap er det sykdom, mens ved spisefortyrrelser som fører til vektøkning så er det latskap? Overspising handler mye om følelser. Skal det fikses, må man starte på rett sted. Og før noen slår meg, ikke all overvekt skyldes følelser eller en spiseforstyrrelse. Likevel er det på tide å ta inn over seg hva som er problemet. Det er som regel annet enn latskap og matglede som gjør folk sykelig overvektige. Anonymous poster hash: 0eef1...d0e Enig! Det er en "sykdom" i den forstand at det er en helseskadelig tilstand som skyldes årsaker vedkommende ikke klarer å mestre alene. Drikker en alkoholiker fordi han/hun er lat? Tror de fleste vil være enig om at de ikke gjør det! Det samme gjelder faktisk mat. Alkohol er ikke en fysisk avhengighet som feks nikotin eller narkotika. Det er ikke mat heller, men man venner seg til inntaket og hjernen oppfatter spising som belønning eller straff eller trøst, eller gjerne alle tre. Har selv vært hos legen pga overvekt, og det eneste han kunne anbefale var vektklubb.no ellers var det private foretak. Tipper at en alkoholiker ikke ville bli bedt om å oppsøke selvhjelp på internett.. Har fått bukt med problemet, selv om kampen mot kiloene er langt fra over, for det handler om valg man tar hver dag. Men det går stort sett bra takket være en privat kostholdsveileder jeg oppsøkte. Har ikke oversikt over hvor mye det har kostet meg til sammen, men vi snakker nok noen tusen. Klart at det er en god investering og at jeg ikke angrer, men jeg kan ikke la være å tenke på de som ikke har råd til, tilgang til eller ikke tørr å oppsøke den hjelpen selv. Anonymous poster hash: b0f45...1ab 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #17 Skrevet 10. mai 2015 Det er typisk KG å skulle spille ulike "grupper" ut mot hverandre. I norge er det bare sånn at det er fryktelig ubehagelig å få kommentarer om ens egen kropp og vekt. I noen land, India f.eks, er det veldig vanlig å spørre om vekt og komme med gode råd Det e likevel et godt poeng i at det ER like naturlig å være tynn eller tykk. Det er IKKE greit å akseptere at noen er undervektig pga sykdom, men samtidig hate alle overvektige. Ja, jeg er overvektig. Det ER på grunn av psykiske problemer, men jeg kjemper mot det hver dag, hver uke, hver måned hele året. Det går sakte, men sikkert nedover med vekten. Men jeg er IKKE lat. Jeg trener 5-6 økter i uken, og er generelt mye i aktivitet. Hvorfor kan ikke folk bare være snille med hverandre, egentlig? Slutt med bodyshaming! Vi er alle mennesker. Vi er alle like mye verdt. At jeg er feit, betyr ikke at jeg er lat. Det betyr ikke at jeg har dårlig hygiene. Det betyr ikke at jeg kommer med unnskyldninger. Det betyr ikke at jeg er bitter, eller slem. Det betyr ihvertfall ikke at jeg hater de som ikke er overvektige. Jeg kan si det rett ut: Jeg blir såret av kommentarer og blikk som man daglig får, til og med fra nettmobberne (alle på KG burde se filmen cyberbullies på netflix i kveld). Men det betyr ikke at jeg ikke forstår at de som er undervektige, ikke blir såret av kommentarer de også. Det handler om respekt og empati. Ikke om overvektige vs. undervektige. Du er hvem du er, du er IKKE den andre tror du er basert på utseende og kroppsmasse. Nyt søndagen Anonymous poster hash: b95db...6c4 5
Fireflies Skrevet 10. mai 2015 #18 Skrevet 10. mai 2015 Er man undervektig og sliter med å legge på seg er det fullstendig godtatt at man bare er sånn, har naturlig høyt stoffskifte og alle viser stor forståelse for at det er fryktelig vanskelig å legge på seg. Er man undervektig på grunn av spiseforstyrrelse mottar man all støtte og forståelse for at man sliter psykisk og har en lidelse som krever hjelp. Man kan ikke noe for at man sulter seg eller spyr opp maten, det er en sykdom og de rammede er det synd på. Ingen ber dem om å se til å skjerpe seg, begynne å spise og slutte å være så dum å spy opp maten sin. Er man overvektig blir man ledd av og fnyst av hvis man mener man bare er sånn. Ingen tenker en så absurd tanke. Lavt stoffskifte er dårlig unnskyldning eller et ikkegyldig argument, da det virker svært lite inn på vekta. Det å gå ned i vekt er kjempeenkelt og alle forsøk på å forklare at det kanskje ikke er så enkelt, blir aggressivt slått ned på og kalt for dårlige unnskyldninger og et tegn på latskap. Å antyde at overvekt bunner i trøbbel med psyken og handler om en spiseforstyrrelse som krever hjelp og støtte fra omverdenen, blir feid vekk med at det er latterlige unnskyldninger og at man bare må få ræva opp av sofaen og slutte å spise så mye. Undervekt blir sett på med forståelse, respekt og omsorg. Overvekt blir sett på med forakt, fordommer og latterliggjøring. Undervekt kan komme av flere årsaker, mens overvekt kun kommer av én årsak: latskap og fråtsing. Dette er holdningene på KG. Og for at jeg skriver dette, kommer jeg til å få minst ett svar som inneholder beskyldninger om at jeg er feit selv og derfor ikke burde uttale meg. Kanskje er jeg feit, kanskje er jeg tynn eller kanskje er jeg midt i mellom. Faktum er uansett at jeg er dritlei av at folk skal synse så jævlig mye om andres kropp og vekt. Jeg er lei av drittslenging gjemt bak "realitycheck" og helsebekymringer, og jeg er lei av at folk skal være så forbaska ondskapsfulle. Det er fullt mulig å respektere folk og vise hverandre omsorg uten å støtte verken overspising eller sulting. Man vet sjeldent hele sannheten bak en kropp, uansett om det er fettet eller beinene som stikker ut. Det er heller ikke sånn at fordi man selv kjenner til et tilfelle som er sånn og sånn, så betyr det at alle passer inn i den båsen. Så derfor er det greit å tenke seg litt om før man bastant høvler i vei med sine meninger. Anonymous poster hash: 3c4bd...95d Det der er ikke korrekt. Er man undervektig så får man gjerne beskjed om å spise normalt, det ser ikke pent ut å være et beinrangel. Fremmede mennesker kommer opp til deg og spør om du har spiseforstyrrelser, og sier at det viktig å spise så man er sunn. 4
Christiania_Oslo Skrevet 10. mai 2015 #19 Skrevet 10. mai 2015 Jeg forstår at det er vondt å lese slike kommentarer, men de fleste av dem har en sannhet i seg. Folk er feite fordi de spiser usunt og beveger seg lite. Det er kun få prosenter som er det av andre grunner. Det er unaturlig og usunt å være overvektig,eller...nå er det vel ikke så unaturlig lenger da. Vi vokser oss større og større og det er pga matproduksjonen,stillesittende arbeid og lite aktivitet.. Greit,vær stolte av å være feite om dere vil,men ikke prakk på meg og andre at vi skal mene det samme. Jeg synes det er trist å se tjukkaser,ikke at de er ekle og fæle,men trist hvordan de ødelegger seg selv, Har selv slitt med vekt før,gikk opp 25kg da jeg var i begynnelsen av 20-årene pga en tøff tid, og det var vanskelig å gå ned kg igjen. Nå er jeg normalvektig,177cm og 63kg,og har satt en grense for meg selv at jeg ikke skal veie mer enn 77kg og ikke mindre enn 65kg(jada,vet at jeg veier 2kg mindre enn nedre grensa mi). Den tiden jeg veide for mye var ikke gøy, fikk jo stadig høre at jeg var feit og klærne satt veldig dårlig. Dårlig kondis også, så nei det er ikke lett å være feit,men da må man bestemme seg om man skal sitte og sutre over det eller gjøre noe med det. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #20 Skrevet 10. mai 2015 Ja kjære dere, undervektige får mye dritt både rett i fleisen og bak ryggen. Det er da ikke et argument verken for eller mot temaet her i tråden som er fatshaming? Jeg står fast på mitt; selv om folk er minst like frekke og ubetenksomme i kommentarer mot tynne/undervektige, så er og blir overvekt mye eklere Når reklamekampanjen "Are you beach body ready?" ble hengt opp, hvem var det som laget den? Jo et firma som lager produkter for vekttap. Har du hatt selvkontroll nok til å slanke deg, er du godkjent for stranda. De benyttet seg til og med av fatshaming som virkemiddel for å få oppmerksomhet rundt produktene sine, og klarte på magisk vis å gjøre narr av både feite folk og feminister. Fordi alle som protesterte mot kampanjen måtte være feminister, og dumme og plagsomme feminister er jo garantert uflidde feitinger, og dermed innførte de en ny kampanje "Are you feministbody ready!" med bilde av en blåhval. Folk ble sinte men all PR er god PR. Spesielt når det er så gøy å gjøre narr av tjukke mennesker. Og at tynne oftere får kommentarer rett i fleisen? Oh please! Folk finner like ofte på å si sin mening om tjukke kropper rett i fleisen på folk. Det er slett ikke sånn at folk utelukkende snakker dritt bak ryggen på deg om du er tjukk. Anonymous poster hash: 3c4bd...95d Den siste delen av innlegget til TS skriver jo "tenk om noen hadde sagt slik til tynne mennesker". Er derfor så mange svarte slik. Var vel ingen som sa at det var et argument for fat shaming Anonymous poster hash: 89647...9a7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå